Via negativa je filozofia, ktorú opísali už starí Gréci a Rimania. Je to teória, podľa ktorej nevieme odpovedať na otázku ako dosiahnuť úspech, ale vieme presne pomenovať čo úspechu bráni a čo ho ničí.
Ľudstvo má odnepamäti ambíciu pochopiť veci, dianie, svet, seba. Sústredíme sa na analyzovanie, hypotézy, racionálne "vysvetľovačky" a míňame tak čas a energiu na aktivitu, ktorá často nevedie nikam. Maximálne tak k dezilúzii z toho, ako málo vieme o príčinách javov. Americký multimilionár Warren Buffet tiež využíval negatívnu cestu. Vyhýbal sa problémom a uspel.
Načo nám to je v komunikácii a reklame? Via negativa sa využíva pri vyhodnocovaní rizík komunikácie, kedy ako diablov advokát skúšate nájsť nedostatky a potenciálne problémy: či vaša kampaň nedehonestuje, neuráža, nezľahčuje niečo vážne a podobne. Všelijakí stratégovia a konzultanti majú nošu tipov čo a ako robiť. V praxi je však oveľa dôležitejšie sústrediť sa na to, čo nerobiť. Ak vám nejaká stratégia nezafungovala, poučte sa z nej a neopakujte ju.
Zdroj: Print čerpacích staníc Fina z roku 1962, foto: Mid_Century Ads, Taschen
Prečítajte si aj: