Filip Kuna
StoryEditor

Akí verní sú vaši zákazníci? Werich tú smutnú pravdu poznal už pred 75 rokmi

V marketingových knižkách existuje viacero možností, ako môže  vaša značka rásť. Zvlášť obľúbená je tá, že sa zameriate na lojálnych zákazníkov.

Už Vás poznajú, aj vaše produkty. Vedia, čo môžu od vás očakávať, a teda majú menej reklamácií. Odporúčajú vás okoliu a tí najvernejší obhajujú, ak vám niekto krivdí.

Firmy sa aj preto zameriavajú na rozličné lojalitné programy, ktorými si chcú nakupujúcich udržať. Zákazníci zbierajú body, nálepky, pečiatky a majú peňaženky prepchaté všelijakými kartičkami. 

Ale pomôže to reálne v raste vašej značky?

V 21. storočí pravdepodobne neexistuje kniha, ktorá by mala väčší vplyv na oblasť marketingu a komunikácie, ako „How Brands Grow” od Byrona Sharpa. Autor v nej okrem iného búra význam lojality na márne kúsky.

Vraj ju výrazne nadhodnocujeme. 

Tak napríklad viac ako 30 % ľudí, ktorí si kupujú Coca-Colu, jednu z najznámejších značiek vôbec, si ju nekúpia ani raz ročne.

Pri Pepsi je to % ešte vyššie – až 50 % zákazníkov si ju nekúpi ani raz ročne. A 72 % ľudí, ktorí kupujú Coca-Colu, si kupujú aj Pepsi. Neverníci!  

K podobným záverom prišli aj v ďalších segmentoch – bankovníctve, auto-moto, drogérii, ale aj u doktorov, ktorí predpisujú lieky.

Sharp v knihe dokazuje, že čím má značka väčší trhový podiel, tým viac ľudí u nej kupuje a títo zákazníci sú lojálnejší (= nakupujú častejšie). Inými slovami značky s menším trhovým podielom budú mať vždy menší pomer lojálnych zákazníkov. Nedá sa s tým nič robiť, je to rovnaký zákon prírody ako Archimedov či Gravitačný zákon.

Čo naozaj funguje je podľa Sharpa jednoduché: aby ste boli ľahko mentálne i fyzicky dostupní. Teda v momente, keď zákazník bude nakupovať v tom vašom segmente, aby si na Vás ľahko spomenul – cez vhodnú kreatívu, maskotov, dizajn, balenie.

 

01 - Modified: 2024-02-20 12:48:59 - Feat.: - Title: Strossle sa mení na Engerio, CEO je Filip Kuna 02 - Modified: 2023-10-10 09:34:32 - Feat.: - Title: Ako si nájsť svoju cestu k úspechu na sociálnych sieťach a neohýbať trendy 03 - Modified: 2023-07-28 06:17:07 - Feat.: - Title: Filip Kuna: Prečo som skončil v Strossle, čo budem teraz robiť a prečo by som si to aj stokrát zopakoval 04 - Modified: 2022-11-24 07:02:41 - Feat.: - Title: Čo myslíte, môže príliš veľa dobrého škodiť? 05 - Modified: 2022-11-10 08:22:41 - Feat.: - Title: Príbeh reštaurácie, ktorá všetkých šokovala
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 17:02