Čo znamená robiť veci ako baba?
Nie tak dávno som sem dával skvelú epizódu podcastu Tagline, kde Tim Nudd venoval svoju tradičnú hodinku práci Real Beauty Sketches. Asi málokoho prekvapí, že táto gamechanging kampaň inšpirovala aj iných.
Epizóda Tagline, ktorú sem linkujem dnes, hovorí o nemenej legendárnej Like a Girl od P&G. Hero spot ste už určite videli.
Čo ale neviete je napríklad, že brief ku kampani vznikol v lietadle smerom z Cannes Lions 2014. Po tom, ako Real Beauty Sketches od konkurenčného Unileveru totálne zatienili ostatné práce a zedli celé Cannes.
Akurát sme sa v práci bavili, že sa nám zdá, že tento rok v Cannes nebola vec, ktorá by výrazne vytŕčala nad ostatné.
No ale späť k Like a Girl. Je to jedna z tých zahraničných prác, kde by anglický idióm krásne fungoval aj v Slovenčine. Ak by takáto kampaň ale naozaj vznikla na Slovensku, určite by sa v našej, často až príliš sebakritickej brandži objavili hlasy, že je to je zase len zachraňovanie sveta, je tam málo produktu a neviem čo ešte.
Keďže som oveľa viac team Sharp ako Kotler, zdieľam názor, že tvrdá persuázia poskladaná z produktových benefitov nie je z bohvieako účinná stratégia. Že najdôležitejším poslaním reklamy nie je vysvetliť recipientovi všetky USPčka a fičurky produktu, ale spojiť svoju značku s relevantnými asociáciami a byť zapamätateľný. A to sa v tomto prípade podarilo. Ale. Že. Brutálne.
Ešte dodám, že ak by som mal porovnať Like a Girl a Real Beauty Sketches vychádza mi draw. Akože, nemysím, že vyberám tú, kde sa kresli, ale že to je remíza.:)
Bodík za to, že boli prví ide do Unileveru. Dorovnáva ho ale, že Like a Girl verím ten insight (a teda aj, že všetky zábery vo videu sú autentické) o trošku viac.
Ak sa chcete dozvedieť ešte viac neznámeho o tejto megaznámej reklane, vypočujte si epizódu podcastu Tagline.
Sonic branding? I‘m lovin‘ it!
Aj keď sa mu v našich končinách nedostáva toľko pozornosti, sonic branding je dôležitou súčasťou brand kódov. Pravda, ak ho značka má a používa.
Spojiť McDonald‘s s chytľavou melódiou sa snažili reklamní tvorcovia prakticky celú druhú polovicu 20 storočia. Na jackpot narazili však až tesne po prelome milénia. Legendárne Parapapapaaa sa zrodilo v dobe, keď sa fastfoodu nedarilo a stále častejšie sa ozývali hlasy kritizujúce zloženie jedla.
Silná komunikačná umbrella teda prišla ako soľ. Z pôvodne dvojmesačnej kampane, ktorá obsahovala nezameniteľných 5 tónov sa stal hit, ktorý sa s McDonaldom spája dve dekády.
Viac sa dopočujete v podcaste Twenty Thousand Hertz.
Najúspešnejší Slovák v reklame?
Ďalším tipom na inšpiratívne učeníčko z marketingového sveta je slovenský podcast Brandstorming od Lenka Bónová a Juraj Šútovec. Aj keď dlhšie nevydali žiadnu novú epizódu, velice sa oplatí vypočuť si všetky, ktoré sú na Spotify zavesené. Napríklad májová epizóda s Michaelom Krivičkom je mega zaujímavá. Slovák žijúci v NY porozprával, ako spraviť reklamu, ktorá získa 200 miliónov organických videní, koľko si pýta za virálne kampane pre Netflix, ale aj čo robil, keď sa jeden z ľudí, ktorých svojím virálom nachytal po*ral. Enjoy.
Tip od Moniky Farkašovej z oh my DOT
Tak som si povedal, že by bolo cool trocha to osviežiť a dať sem občas inšpirácie na rekamné vzdelávačky aj od niekoho iného, ako odo mňa. Začínam Monikou, Associate Strategy Directorkou z agentúry oh my DOT. Tu je jej tip:
Verím, že bez dobrého insightu nemôže vzniknúť dobrá kampaň. A tie najlepšie nenájdeme v žiadnej múdrej marketérskej knihe. Nájdeme ich v najobyčajnejších ľudských rozhovoroch, v krízových životných situáciách (napr. jedna otvorená pokladňa v Lidli), pri šmírovaní susedov a… na Reddite.
Mojim najväčším zdrojom pri tvorbe kreatívnych briefov je práve táto čarovná platforma. V CZ/SK používa Reddit 770 000 ľudí, takže ide o celkom slušnú zbierku názorov, myšlienok a dát.
A kde konkrétne hľadať inspo? Tu je mojich top 7 Subredditov:
r/Showerthoughts: https://www.reddit.com/r/Showerthoughts/
r/dataisbeautiful: https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/
r/interestingasfuck: https://www.reddit.com/r/interestingasfuck/
r/NoStupidQuestions: https://www.reddit.com/r/NoStupidQuestions/
r/todayilearned: https://www.reddit.com/r/todayilearned/
r/Slovakia: https://www.reddit.com/r/Slovakia/top/?t=year
r/czechmemes: https://www.reddit.com/r/czechmemes/