Všetky kampane, ktoré sa prebojovali na shortlist, mali svoju kvalitu, rozhodovanie bolo naozaj náročné. Našťastie sme mali skvelú porotu a pod každý udelený Klinec by sa každý z nás bez problémov podpísal.
Veľmi si vážim prístup spoluporotcov a energiu, ktorú sme venovali každej prihláške. Nepreleteli sme ich narýchlo, ani neškrtali bez poriadnej diskusie. Každé rozhodnutie malo svoj argument „pre“ aj „proti“. A hoci sme tento rok pracovali v štyroch porotách, hodnotilo sa dva dni až do neskorej noci. Hľadali sme kvalitu aj tam, kde práca nemala svojho veľkého obhajcu.
Pri hodnotení sme v prvom rade sledovali kreatívu, no dôležité bolo, aby kreatívne riešenia dávali zmysel aj z pohľadu klienta a doručili svoje posolstvo. Mimoriadne oceňujem prínos špecialistov, napríklad do kampaňovej poroty nám nabehli štyria stratégovia, ktorí veľmi poctivo dohliadali na to, aby nás nestrhla len nápaditosť, ale aj funkčnosť a dali nám klientskejší uhol pohľadu. A PR špecialisti nás vždy správne naviedli, že aj keď bola niektorá z prác kreatívna, či tá kreatíva spočíva v PR a splnila parametre podkategórií. Verím, že sme neocenili nefunkčné ‘festivalovky’, ale prekvapivú a funkčnú reklamu.
Zvlášť sme sa potešili, keď sa objavila medzi shortlistami produktová kampaň. Kreatívnym festivalom často dominujú veľké spoločenské témy, no keď sa kreatíve podarí prekvapiť s produktovým posolstvom, malo to u našej poroty špeciálny bod k dobru. Vidieť to aj na výsledkoch – Kaufland získal zaslúžené zlato a aj hodnotová kampaň SND je svetové na konci dňa pozývala ľudí do divadla na konkrétne predstavenia.
Kvalita case studies išla oproti minulým rokom hore, máme však oproti zahraničiu čo doháňať. Pri rozhovore s českými porotcami som si vypýtal objektívny a kruto prísny feedback na slovenskú reklamu a zhodli sme sa, že úroveň je kvalitná, avšak case studies by prospela väčšia skromnosť a ísť rovno k riešeniu. Máme na Slovensku tendenciu občas sa chváliť a nafukovať veci. A pritom niekedy je najlepšie, keď za nás hovorí tá prostá krásna kreatíva.
Po rokoch sa udelila aj Grand Prix a aj keď ja som pri hlasovaní nebol, keďže sa hlasovalo (a napokon aj úspešne) aj o Bublinách, ale myslím si, že je to dobrý znak pre celú brandžu. Niekedy hľadáme naozaj unicorna, najgeniálnejšiu reklamu akú kedy svet videl a pritom aj v prácach z posledných rokov sa určite nájdu také, ktoré na Grand Prix mali. Občas pri týchto oceneniach možno hľadáme ideál, ktorý ani neexistuje.
xxx
Ďakujeme mecenášom slovenskej reklamy a obzvlášť tým, ktorí podporili vernisáž výstavy Zlatý klinec 2025 v duchu myšlienky Reklama je umenie:
Shutterstock, Bittner print, Tatra banka, ŠKODA Auto Slovensko, Eallin Nomad, Orange Slovensko, TV JOJ, Ticketportal, Allfred.io, Slovnaft, VÚB bankaZlatý Bažant, Kofola, Pernod Ricard, Slovenské vinice, Hubert, HOPIN, Space-UP coworking, Hrncheck, Creative Pro, EFFE

