Priznám sa, že tento rok som si porotcovanie celkom užil. Porota bola dobre vyskladaná a kolegovia v nej boli fajn. Nebolo to zbytočne premotivované, nevnímal som žiadne podprahové ani priame ovplyvňovačky, čo som v minulosti zažíval... Argumenty, ktoré padali, boli vecné a diskusia k jednotlivým prácam naozaj otvorená, pričom medzi nami panovala zvláštna zhoda. Každú prácu sme poctivo prešli a aj s odstupom času som s výsledkami našej poroty spokojný.
Ale na druhej strane musím aj povedať, že nie pri všetkých porotách a prácach som to vnímal tak jednoznačne. Niektoré výsledky ma prekvapili a myslím, že úroveň prác, hoci bolo veľa pekných, nebola až natoľko vysoká, aby padlo toľko klincov. Nestalo sa mi, že by ma niečo totálne odpálilo nápadom alebo nevídanou exekúciou. Z môjho pohľadu to množstvo odovzdaných klincov trochu devalvuje ich hodnotu. Úprimne, neviem však úplne posúdiť, v čom bol problém. Predpokladám, že na základe spätnej väzby sa tomu budú venovať ľudia v KRASe a aj v ADC.
V mnohých kategóriách sa práce opakovali a sú to často nuansy, ktoré určujú, ako ich vnímať práve v tej-ktorej kategórii. Možno je teda problémom množstvo podkategórií. Alebo to možno boli aj niekoľkokrát zmieňované štyri poroty. Je fajn, že porotcovia majú viac času ísť do hĺbky a nemusia sedieť pri prácach do rána. Tých prihlášok bolo naozaj veľa a porotcovanie vyžaduje veľkú mieru sústredenia a rýchleho vyhodnocovania. Ale možno sa stráca širšia diskusia o tom, kde má práca skutočne silné miesto a kde naopak až taká silná nie je.
Chápem, že chceme v rámci nášho malého rybníčka vysielať signál, že reklamu robíme pekne a funkčne. Ale v celoeurópskej a svetovej konkurencii potom vidíme, že slovenské práce až tak nebodujú. Takže trošku je to aj tým naším prístupom, že "veď Zlatý klinec nie je Cannes, tak nebuďme až takí prísni“. A možno je to kombinácia toho všetkého. Každopádne si myslím, že taká žatva klincov, aká bola tohto roku, nie je pre branžu úplne zdravá.
xxx
Ďakujeme mecenášom slovenskej reklamy a obzvlášť tým, ktorí podporili vernisáž výstavy Zlatý klinec 2025 v duchu myšlienky Reklama je umenie:
Shutterstock, Bittner print, Tatra banka, ŠKODA Auto Slovensko, Eallin Nomad, Orange Slovensko, TV JOJ, Ticketportal, Allfred.io, Slovnaft, VÚB bankaZlatý Bažant, Kofola, Pernod Ricard, Slovenské vinice, Hubert, HOPIN, Space-UP coworking, Hrncheck, Creative Pro, EFFE

