Som veľmi vďačná, že som mohla byť súčasťou tohtoročnej poroty Zlatého klinca, aj keď nie som primárne kreatívec. Ako stratég mám viac skúseností z Effie porôt, kde sa rieši efektivita a dopad prác. Tento uhol pohľadu som prinášala aj do klincovej poroty a okrem idey som sledovala aj to, či kampaň funguje zmysluplne aj pre značku a cieľovku.
Bavilo ma zloženie našej poroty a veľmi som ocenila, že sme mali dostatok priestoru spolu diskutovať. Hlasovali sme až vtedy, keď žiaden z porotcov nemal nejasnosti a vedel, ako chce prácu hodnotiť. Bolo pre mňa fascinujúce počúvať, ako moji spoluporotcovia uvažujú o tom, čo robí ideu výnimočnou. Vďaka nim som videla, že pri tých najlepších kampaniach sa stratégia a kreativita nádherne prepletajú. Inšpirovalo ma to a cítim, že chcem tieto dva svety vo svojej práci prinášať ešte bližšie k sebe.
Hodnotiť kreativitu a „kampaňovosť“ naraz nebolo jednoduché. V našej kategórii sme spolu s porotcami diskutovali o insightoch, úrovni idey, o funkčnosti rozpracovania aj o hĺbke a šírke kampane. Kládli sme si hlavne otázku, či každý ďalší formát posúva myšlienku kampane ďalej, alebo ju len opakuje či oslabuje. Je to skvelý filter aj na agentúrne reviews.
Nemôžem sa však ubrániť dojmu, že časť prác utrpela tým, že nemala dostatočný počet rozdielnych kampaňových formátov podľa štatútu. Nevidím zmysel v tom, že kampaň “na papieri” splní počet formátov, ale v praxi nie sú relevantné a robia sa skôr do počtu. Viacero kampaní obsahovalo social alebo tech vychytávky, ktoré nemali žiaden impact - cieľovka s nimi neinteragovala alebo ich nevidela, ale štatút spĺňali.
Myslím si, že celkovo sme ako porota boli prísni, ale féroví. Kampane sme neposunuli v hodnotení ďalej, ak mali iba silnú ideu, ale slabé rozpracovanie alebo naopak. Viackrát som si však želala, aby sme ocenili aj práce menších značiek. Niektoré sa dokázali popasovať s ťažkým malým zadaním kreatívne, aj keď by craftový klinec nezískali. Vnímam, že najväčšie značky majú v súťaži prirodzene náskok, lebo si vedia dovoliť drahé produkcie, robia silné imidžové spoty a stále im zostane budget aj na kampaň.
Ak by som mala spomenúť jednu vec, ktorú by som si priala do budúcna, bola by to možnosť posunúť práce do iných kategórií. Viackrát sa nám stalo, že sme si pri prácach povedali “Je to super, ale nie je to kampaň”.
xxx
Ďakujeme mecenášom slovenskej reklamy a obzvlášť tým, ktorí podporili vernisáž výstavy Zlatý klinec 2025 v duchu myšlienky Reklama je umenie:
Shutterstock, Bittner print, Tatra banka, ŠKODA Auto Slovensko, Eallin Nomad, Orange Slovensko, TV JOJ, Ticketportal, Allfred.io, Slovnaft, VÚB bankaZlatý Bažant, Kofola, Pernod Ricard, Slovenské vinice, Hubert, HOPIN, Space-UP coworking, Hrncheck, Creative Pro, EFFE

