Porota v júli hodnotila v zložení:
Postrehy poroty:
Kategória Film - TV reklama
Zlatica Hartmanová, Kooperativa poisťovňa
V tejto kategórii sme mali možnosť hodnotiť viacero vydarených prác. O niektorých sme viedli celkom zaujímavé debaty. V každom prípade zaujala a bodovala práca pre Kaufland z dielne THIS IS LOCCO „Všetci chcú byť veggie-tariáni“, hlavná hrdinka spotu svojím autentickým prejavom zaujme hneď v úvode spotu a postará sa o to, aby mal aj dávku humoru. Z ostatných prác bola zaujímavá aj práca pre Niké od Istropolitana Ogilvy, „Na niektoré športy sa už nedá tipovať“, prevedenie a tonalita určite zaujme v reklamnom slote. Cení sa aj odvaha ísť mimo zaužívaný branding. Mne sa páčila aj práca pre Rádio Vlna, „Nalaďte sa na svoje mladšie ja“, pekne odkomunikované poslostvo a príjemný spomienkový optimizmus. A tiež práca MUW Saatchi & Saatchi pre Slovak Telekom, „S balíkom Vždy online vás nič nezastaví“, príjemný humor, letná téma a dobrá hudba.
V reklamnej brandži mi chýba širšia debata o tom, ako sa postaviť k dôležitým svetovým témam. Využijem tento kanál a začnem. Myslím si, že katastrofické a moralizujúce naratívy treba otočiť na ukazovanie riešení a potenciálu. To je jediný spôsob, ako sa dajú ľudia inšpirovať k udržateľnej zmene. Masívne znehodnocovanie vody, ktoré spôsobuje fast fashion je komplikovaná téma. Riešením nie je nekupovať si nové “rýchle” oblečenie, ale rozlišovanie medzi spoločnosťami, ktoré použitú vodu vrátia čistú do obehu a tie, ktoré to nerobia a na tie tlačiť. Mne osobne by sa tiež nezdalo poctivé radiť mladým, aby nemíňali litre na rýchlu módu a sám byť oblečený vo veciach, ktoré patria do tej kategórie. Naopak, ako vegetarián tlieskam Kaufalndu a THIS IS LOCCO k spôsobu, akým pristúpili k podpore nejedenia mäsa. Veselo bez moralizovania. Teším sa na debatu.
Kategória: Film - online film a video
V kategórii Online video tentokrát najviac zaujali videá s vtipným príbehom. U mňa vyhráva práca „Kaufland - Všetci chcú byť veggie-tariani“. Ma zábavnú kreatívnu myšlienku a neopozerané spracovanie. Baví ma na nej použitá nadsázka, herecké obsadenie a vtipná exekúcia. Boduje u mňa aj kvôli budovaniu awareness a dobrej zapamatateľnosti vegánskej produktovej línie K take it veggie.
Musím uznať, že celkovo bolo v tomto mesiaci prihlásených mnoho prác, ktoré vyvolávali medzi porotcami opulentné diskusie. Výnimkou nebola ani kategória Online video, ktorá bola z hľadiska kreativity veľmi výživná. Najväčšie zhody prebehli pri prácach Veggie-tariáni od Kauflandu a Večierke od Jamesonu. V oboch prípadoch oceňujem najmä neštandardné exekučné prevedenie, v ktorom prevláda akási zvláštna tupá atmosféra, pri ktorej som si povedal len „WTF?“. Takýto žáner mám veľmi rád.
Kategória: Digital Social Media
Som rád, že v tejto kategórii bol “triezvy” počet prác, hoci by to mohlo byť naopak, keďže sa hovorí, že všetko sa deje v social media. Každopádne treba oceniť asi najlepšiu prácu v tejto kategórii, Kremeľské rozprávky, o to viac, že ide o štátneho zadávateľa, kde na kreativitu nie sme moc zvyknutí.
Tvorcom práce Billa manažér predajne by som poradil, že menej býva niekedy viac, najmä čo sa týka case videa - premotivovaná explikácia vyvoláva veľké očakávania, ktoré žiaľ nie sú naplnené.
Práci Sorry pre Ekotopfilm rozumiem, aj keď priznám sa, chvíľku som dekódoval message, miestami to pôsobilo ako irónia. Kampaň bola za mňa trocha nevyrovnaná, vadilo mi miešanie skutočných osobností s fiktívnymi, wording bol tým pádom niekde oveľa slabší.
Škoda Reminder je dnes už taká nudná klasika. Vziať jednodňový fenomén zo SoMe a našiť to rýchlo na našu značku… neviem. Asi je to kompetentný prístup, no premýšľam, či aj kreatívny.
Kategória: Digital Influencer marketing
Zlatica Hartmanová, Kooperativa poisťovňa
V tejto kategórii bola prihlásená síce iba jedna práca, ale stála za to. THIS IS LOCCO pre Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku vytvorilo koncept Kremeľských rozprávok, ktorý pracuje s aktuálnou témou šírenia hoaxov a dezinformačných kampaní. Rozšírenie kampane aj na uznávanú infuencerku a jej profil Dejepis inak sa celkom vydaril. Zhodli sme sa, že takéto práce sú viac ako potrebné.
Kategória Promo & Activation, Event
V kategórii Promo & Activation porotu zaujala najmä práca Zdravý regál s jablkami pre Kaufland. Kejska nám pripravila alarmujúci insight o zlej životospráve Slovákov a prišla aj so super riešením - nahradiť regále so sladkosťami pri pokladni ovocím. Výbornú ideu však potopili obmedzenia tejto kampane. Zdravý regál totiž fungoval len jediný deň, čo značne znížilo naše nadšenie pre kampaň.
Kategória: Vizuál
Kategória Vizuál bola v tomto kole veľmi silná a bolo v nej veľa dobrých prác. Pozitívne boli hodnotené práce “Zlatý Bažant Radler - Stvorený pre cyklistov“, „ČSOB - Nemíňaj litre na fast fashion“, „Nike - Na niektoré športy sa už nedá tipovat“ alebo „365.bank - Ako sa robia peniaze“. Pre mňa osobne mimoriadne dobre fungoval vizuál „Rádio Vlna - Nalaďte sa na svoje mladšie ja“, ktorý na prvú spája hlavnú kreatívnu ideu, vizualitu a copy texty. Navyše u cieľovej skupiny dokáže oživiť spomienky a vzudiť požadované emócie.
Musím povedať, že som bol tento mesiac nadšený. Kategória Vizuál bola podľa mňa jednoznačne najlepšia. Hneď niekoľko počinov sme spoločne posunuli do záverečného hodnotenia. Páčili sa nám práce pre Rádio Vlna - „Nalaďte sa na svoje mlmadšie ja” a vypixelovený print pre 365 banku - „Ako sa robia peniaze”.
Dlho som sa nevedel rozhodnúť, ktorá práca bola pre mňa tá najlepšia. „Nemíňaj litre na fast fashion" má silnú súčasnú fotku a pekné copy v „bločku”, Bažant Radler grep „Stvorený pre cyklistov” ukazuje známy odkaz na spálené cyklistické stehno s vyhrnutými elasťákmi. Super.
Najviac si ma ale získal print pre Niké - „Na niektoré športy sa už nedá tipovať”. Krásny, nebojím sa povedať, že až svetový vizuál, aký som v našich končinách už dlho nevidel. Čierno-biela historická fotka pôsobí dostatočne vyrušujúco, copy dopísané rukou ma baví. A oceňujem aj logo v podobe pečiatky, ktoré vizuál vkusne podpisuje. Parádna robota. Myslím si, že v prípade tejto kampane, je vizuál dokonca lepší, ako spot.
Kategória OOH
V kategórii OOH sme mali viacero prác, ktoré vyvolali diskusiu. Jednou z nich bola práca Zážitky z dovolenky, kde ťahal vizuál za kratší koniec pri inak funkčnej idee. Hra s názvami krajín (aj keď to nutne neboli typické dovolenkové destinácie) funguje, ale typický zubársky vizuál túto ideu bohužiaľ neposunul ďalej.
Druhou zaujímavou prácou v kategórii bola komunikácia Ochranný odev proti diskriminácii, ktorý bol sviežím využitím média, ale postrádal jednoduchosť, ktorá by divákovi uľahčila pochopenie posolstva.