Na trendy roku 2018 sme sa opýtali odborníkov z Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA). Prečítajte si, ako to vidia oni.
|
Martin Polakovič Copywriter/Ideamaker Core4 |
Autenticita. Autenticita. Autenticita. Značky si neustále hľadajú témy, ktoré by si mohli v marketingu prisvojiť. Autenticita v sebe zahŕňa množstvo takýchto tém pre každý segment – módna značka vymení dokonalé modelky za reálnych ľudí (Vetements) alebo fastfood otvorene hovorí o pôvode svojho jedla (McDonalds). Neviem, či sa to týka už budúceho roka, ale časom „byť autentický“ už nebude žiadna exkluzivita, ale nutnosť – kto to skôr pochopí, z nej vyťaží najviac.
|
Peter Galko Managing Creative Director Diorama |
Trendom v roku 2018 bude návrat k pravde – autentickosti. Čoraz väčší dôraz budú marketéri a agentúry klásť na content marketing vo všetkých svojich formách. Do popredia sa budú naďalej drať sociálne médiá, kde bude trendom maximálna snaha odlíšiť sa od konkurencie. Čoraz viac značiek siahne po novších formátoch: live photos, chatboti, livestreamy a podobne.
|
Daniel Zaiček Business Development Director Performics |
Hlasové vyhľadávanie (pomaly, ale isto),video marketing, natívna reklama.
|
Tomáš Sokol Client Service Director ecake |
Legislatívne zmeny z pohľadu GDPR a ePrivacy na určitú dobu obmedzia možnosti cielenej reklamy, kým sa trh neadaptuje na tieto zmeny a nájdu sa iné kompatibilné riešenia, ktoré nebudú zaťažovať používateľov natoľko, aby sa podelili o dáta. Politika ochrany používateľa v hlavných prehliadačoch ako Safari a Chrome bude mať zásadný vplyv na efektivitu a nákup online reklamy. V budúcom roku sa bude treba viac zamerať na to, koľko reklamy je naozaj viditeľnej a počuteľnej. S pokračujúcim rastom ad blockingu a pretrvávajúcej miery bannerovej slepoty budú môcť klienti hľadať komunikačné riešenia, ktoré dokážu dokomunikovať posolstvo v natívnom prostredí pre čitateľa, ktoré je podľa prieskumov vnímaná ako jedna z menej otravných foriem reklamy. V social médiách budeme budúci rok experimentovať najmä s rozšírenou realitou a automatizáciou komunikačných platforiem v podobe chatbotov.
|
Vlado Cintula Senior online marketing konzultant RIESENIA.com |
Prvý trend – návrat ku koreňom – odklon od kvantity (typu päť Facebook postov každý deň) späť ku kvalite (iba pár postov mesačne, ale takých, ktoré zarezonujú). Druhý trend – Augmented reality, VR – veľa klientov a agentúr sa bude snažiť pretláčať nové sexi technológie (či budú alebo nebudú fungovať zatiaľ bez garancie). Tretí trend – popri masívnom nasadzovaní data-driven postupov pri optimalizácii kampaní sa začne konečne vyhodnocovať aj ich rentabilnosť.
|
Peter Řehánek Sales Director Paravan Interactive |
V roku 2018 zasiahne marketingovú komunikáciu najmä príchod GDPR v celej EÚ. Výsledkom bude čiastočná strata dát pri meraniach a zasiahne aj dáta zhromaždené klientmi. Umelá inteligencia bude viac a viac zasahovať do digitálu. Inzertné systémy pomocou prediktívnych modelov. AIe stále lepšie optimalizujú využitie investícii v kampaniach pre ich lepšie výsledky. Rozšírená a virtuálna realita sa vďaka väčšej penetrácii vykonných smartfónov stanú súčasťou digitálnej komunikácie klientov.
Článok bol pripravený v spolupráci s asociáciou ADMA.