Odborníkov z Asociácie digitálnych marketingových agentúr sme sa opýtali, ako hodnotia vývoj cien mediálneho priestoru pri gigantoch, ako je Facebook a Google za posledné mesiace? Otriasla podľa nich „koronakríza“ aj týmto trhom? Ak áno, do akej miery, prípadne aký predpovedajú vývoj cien v najbližších mesiacoch?
|
Daniel Birás Head of Performance Visibility |
Dlho spomínaná, ale aj trvajúca „koronakríza“ určite zasiahla aj online mediálny trh. Najväčší vplyv mala najmä v jej začiatkoch, keď veľa podnikateľov nevedelo, čo má očakávať, zľakli sa a začali šetriť na horšie časy. Veľa inzerentov utlmilo svoje online marketingové aktivity, čo sa priamoúmerne odrazilo aj na vyťažení online mediálneho priestoru, a teda aj na zlacnení ceny za preklik. Teraz už vieme, čo očakávať, máme dôležité skúsenosti a vieme sa flexibilne adaptovať na aktuálnu situáciu. V najbližšom období nás čaká najsilnejší kvartál v roku, investície budú rásť a ceny za preklik určite zdražejú, každý si bude chcieť ukrojiť z koláča a vyťažiť z tejto príležitosti maximum.
|
Michal Horváth PPC Specialist SCR interactive |
Vývoj cien mediálneho priestoru nebol priamo ovplyvnený koronakrízou. Tým, že sa zvýšila konkurencia v rámci tohto priestoru, je pravdepodobné, že sa zvýšia aj ceny za mediálny priestor. A platí to aj naopak. V posledných mesiacoch, pri porovnaní s obdobím lockdownu, sledujeme celkovo výrazný pokles v celosvetovom e-commerce. Dalo sa to očakávať a taktiež vieme, čo nás čaká v prípade ďalšieho lockdownu.
|
Vlado Cintula Chief Digital Strategist RIESENIA |
Cena za preklik stúpa pri Google Ads aj pri Facebooku. Dôvodov je určite viac, rastúci objem inzerentov, a teda rastúca konkurencia je však jeden z tých výraznejších. A áno, skôr očakávame rast cien aj v budúcnosti, aj keď sa to ťažko predpovedá vzhľadom na všetky nečakané faktory, ktoré covid priniesol. Pokojne je možné, že mnoho e-shopov nebude mať pre meškajúce dodávky tovarov doslova čo predávať a konkurencia zrazu (aj s cenami za preklik) padne dole. Treba byť pripravený a flexibilne konať.
|
Jozef Lukáč PPC Specialist Zaraguza |
Pri analýze cien kampaní pre našich klientov sme v „koronovom období“ zaznamenali nižšie ceny pri oboch gigantoch. Udalosti posledného roka sa podpísali pod zvýšenou aktivitou používateľov v online, čím sa zväčšilo mediálne inventory a jeho rast bol rýchlejší ako dopyt inzerentov. Časť inzerentov najmä na začiatku koronakrízy utlmila svoje investície do reklamy.
|
Martin Kušnír PPC Specialist Promiseo |
Spozorovali sme, že ceny mediálneho priestoru na začiatku pandémie mierne klesli, pretože časť inzerentov pravdepodobne zo strachu z neistoty pozastavila svoje aktivity. Postupom času však kliky opäť zdraželi, a to aj vďaka tomu, že sa do online priestoru dostali nové spoločnosti, ktoré o online dovtedy nemali z rôznych dôvodov záujem – zaznamenali sme hlavne veľa lokálnych obchodov, čo dosiaľ v digitále vôbec nepôsobili, avšak po zatvorení prevádzky nemali inú možnosť. Aktuálne neočakávame výraznejší pokles, skôr si myslíme, že ceny budú stagnovať.
|
Ján Papač Strategist & Media guy Criss Cross by TRIAD |
Z našich skúseností v mediálnom tíme Criss Cross je zrejmý nárast cien pri oboch týchto gigantoch, v prípade FB pritom hovoríme aj o jeho adoptovanom dieťati – Instagrame. Dôvodom je na jednej strane nárast počtu reklám vplyvom zvýšeného online predaja aj brandovej komunikácie, no je tam aj ďalší faktor. Je to len teória, ale ceny môže tlačiť nahor aj to, že ľudia na týchto sieťach u nás trávia menej času, čím sa zmenšuje inventár, a to môže byť ďalší dôvod, prečo ceny rastú.
|
Roland Bohunický Account Manager paravan interactive |
Počas pandémie sme zaznamenali mierne zníženie priemerných cien, čo spôsobil menší počet aktívnych inzerentov a zníženie rozpočtov. Veľmi to záležalo na segmente, resp. prevažnej skladbe našich klientov. Po uvoľnení opatrení počet aktívnych a nových klientov rastie, to sa prejavuje aj na cenách v aukciách. Od septembra postupne štartuje vianočná sezóna, takže môžeme predpokladať postupné zvyšovanie cien.