Jeden z najväčších svetových zadávateľov - spoločnosť Unilever oznámila vo svojej výročnej správe za minulý rok, že ušetrila okolo 30 percent na agentúrnych fee, po tom ako pred externými agentúrami uprednostnila formát in-house agentúr.
"Vytvárame viac obsahu interne na marketingu. Našich sedemnásť U-štúdií, tak sa volá in-house agentúra spoločnosti Unilever, ktorá operuje v dvanástich krajinách, vytvára obsah pre tímy značiek spoločnosti rýchlejšie a okolo 30 percent lacnejšie ako externé agentúry," píše sa vo vyhlásení spoločnosti.
Portál Adweek, ktorý priniesol túto informáciu, konštatuje, že nie je úplne jasné aké kompetencie na seba zobrala in-house agentúra. Spoločnosť Unilever neodpovedala na otázky portálu.
Nie je to prvé vážne šetrenie, píše Adweek. Spoločnosť Procter&Gamble uviedla minulý rok, že plánuje znížiť výdavky na digitálnu reklamu vo výške 100 - 140 miliónov dolárov v dôsledku obáv o bezpečnosť značky. Spoločnosť oznámila aj zníženie výdavkov pre agentúry, konkrétne číslo ale neuviedla.
Ak sa vrátime k spoločnosti Unilever, tá minulý rok povedala, že zavedie plán zníženia nákladov, čím preruší spoluprácu s polovicou kreatívnych agentúr a so štyridsiatimi percentami svojich konzultantov. Po oznámení spoločnosť WPP, ktorá je najväčšou globálnou reklamnou holdingovou spoločnosťou a hlavným partnerom spoločnosti Unilever, zaznamenala pokles akciovej ceny.
Pred týždňom zaznamenalo WPP najsilnejší pokles za takmer dve desaťročia (14 percent) potom, čo ohlásilo slabšie finančné výsledky za rok 2017 ako očakávalo. Generálny riaditeľ WPP Martin Sorrell pripustil, že rok 2017 nebol "pekným rokom" . Pripisoval to ťažkostiam, za ktorými sú práve škrty veľkých investorov ako sú P&G a Unilever.
Adweek konštatuje, že značky by mali byť v tomto opatrné, pokiaľ ide o stratu akéhosi nadhľadu, ktorý prichádza práve so zavedením in-house agentúr. Pepsi a Dove na to tvrdo doplatili svojimi neslávnymi prácami práve z vlastnej dielne, upozorňuje Adweek.