Všimli ste si ruské nápisy na billboardoch? Inštitút pre verejné otázky (IVO) v spolupráci s agentúrou MARK BBDO pripravil kampaň NEROZUMIEME, ktorá pomocou zúfalých autentických výkrikov v ruštine z roku 1968 upozorňuje mladých ľudí na 50. výročie vpádu vojsk Varšavskej zmluvy na územie našej krajiny, ktorým bol násilne potlačený demokratizačný obrodný proces v krajine. Cieľom je priblížiť mladým ľudom dôležité fakty roku 1968 a atmosféru tých dní.
Kampaň je v azbuke, ktorej už mnohí nerozumejú. Jadro kampane je v online prostredí či v krátkych videách známych osobností. Doplnkovými médiami sú vonkajšie reklamné plochy a rozhlasové spoty. Pozornosť najnovšie pritiahla ikonická budova bratislavského hotela Kyjev, ktorej sa zmenila fasáda a boli na ňu premietané niektoré odkazy okupantom spred 50 rokov.
„Považujeme za potrebné sa k takýmto výročiam vrátiť, lebo podľa jedného z posledných prieskumov, ktoré sme robili na Slovensku síce väčšina ľudí odsudzuje okupáciu, ale, bohužiaľ, je veľmi veľa mladých ľudí, ktorí o tom vedia len veľmi málo alebo takmer nič,“ povedal čestný predseda Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Martin Bútora, ktorý udalosti z augusta 1968 zažil na vlastnej koži. „Ja som mal v tom čase 24 rokov, robili sme študentské noviny a keď sa to stalo, začal vychádzať jeden denník za druhým. My sme vydali dve čísla študentských novín. Prvé sa volalo Echo okupovaných vysokoškolákov a druhé Echo oslobodených vysokoškolákov. Bola to taká ironická prešmyčka. Ešte stále sme mali nádej, že to, čo sa spustilo nemusí byť stratené,“ dodal Bútora.
„V rôznych anketách najčastejšie mladí ľudia na otázku, čo znamená August 1968, odpovedali: Neviem, nemám poňatia, nemám „šajnu“. Preto sme si povedali, že urobíme túto kampaň a za základ sme si zobrali azbuku, keďže mnoho ľudí, mladých ľudí, dnes už nepozná a nevie čítať nápisy v azbuke. Tá v tom čase bola veľmi prítomná v našich uliciach. My sme zobrali autentické fotografie, citáty z toho obdobia a tie sme modernejším spôsobom pretvorili do našich billboardov, urobili sme webstránku, oslovili sme influencerov a médiá. Hlavne také, ktoré sú zamerané na mladých ľudí. Preto pevne veríme, že medzi mladými ľuďmi sa zvýši povedomie o tom, čo je to 21. august 1968 a aké boli jeho dôsledky,“ prezradil Marián Timoracký z agentúry Mark BBDO, ktorá kampaň vymyslela a zrealizovala. Na billboardoch bola kampaň prezentovaná týmito vizuálmi: