Agentúra Ipsos realizovala medzi slovenskou populáciou štúdiu zameranú na internetové obchody a nakupovanie v nich. Black Friday je tradične predzvesťou vianočných nákupov a okrem kamenných obchodov ho s veľkou obľubou využívajú aj e-shopy. Slovákov sme sa okrem iného pýtali ako a čo nakupujú v internetových obchodoch, podľa čoho si ich vyberajú, aké s nimi majú skúsenosti a samozrejme, ktoré e-shopy patria medzi ich najobľúbenejšie.
Alza obhájila líderskú pozíciu v obľúbenosti
Rovnako ako v roku 2017, aj dnes dominuje v rebríčku obľúbenosti e-shopov Alza. Ako svoj obľúbený internetový obchod ju označilo 34 % opýtaných (čo ale zároveň predstavuje pokles o 4 % voči roku 2017). Prvú trojicu dopĺňajú Mall (31 %) a Hej (15 %). Slováci teda favorizujú najmä obchody prioritne zamerané na elektroniku, avšak zároveň ponúkajúce aj širokú škálu rôznych produktov.
Slovenská on-line populácia berie e-shopy útokom
Až 99 % slovenskej populácie, ktorá využíva internet, nakupuje aj v internetových obchodoch. Výnimku tvoria iba ľudia vo veku 45 a viac rokov.
V porovnaní s rokom 2017 sa zvýšila aj frekvencia internetových nákupov. Niekoľkokrát za mesiac nakupuje v e-shopoch 40 % ľudí. Slováci najčastejšie pri svojich elektronických nákupoch objednávajú oblečenie, kozmetiku a drogériu. Naopak, najopatrnejší si pri službách a potravinách, ktoré cez internetové obchody nakupujú najmenej často.
E-shopy druhé šance nedostávajú
So svojim posledným nákupom cez internet bolo spokojných približne 9 z 10 respondentov. Zákazníci e-shopov sú však čoraz náročnejší. Prejavuje sa to aj v ich zvyšujúcej sa neochote nakupovať v internetových obchodoch, v ktorých sa stretli s nejakým negatívnym zážitkom. Narástol počet ľudí, ktorí v takomto e-shope už nikdy nenakupujú (31 % v porovnaní s 22 % v roku 2017). Naopak, z 28 na 24 % klesol podiel Slovákov, ktorí sú ochotní dať druhú šancu obchodu, s ktorým mali negatívnu skúsenosť.
Smartfóny využívané pre on-line nákupy prestávajú byť tabu
Ľudia tradične pri internetových nákupoch uprednostňujú počítač alebo notebook, ktorý im prináša väčší pocit prehľadnosti, bezpečnosti a istoty. V prieskume však až pätina respondentov uviedla, že na nákupy v e-shopoch využívajú najčastejšie práve svoj smartfón. 59 % opýtaných zároveň využíva mobilné aplikácie jednotlivých e-shopov, v ktorých nakupujú.
Ipsos poskytuje komplexné služby v oblasti prieskumu trhu a verejnej mienky vrátane konzultačnej činnosti. Spolupracuje s pobočkami siete Ipsos v 89 krajinách sveta. Disponuje moderným technickým zázemím pre zber a spracovanie dát a využíva tiež know-how špecializovaných divízií Ipsos Loyalty, Ipsos Marketing, Ipsos Connect, Ipsos Public Affairs, Ipsos CEM a Ipsos UU. Je členom organizácií ESOMAR, MSPA, SIMAR a SAVA, riadi sa ich etickými princípmi a metodickými pravidlami.