StoryEditor

Online nakupovanie: Nadpriemerne kupujeme lieky a výživové doplnky

22.12.2018, 05:00
Autor:
rmrm
Slováci sú v nákupe produktov osobnej hygieny a kozmetiky nad európskym priemerom.

Podľa aktuálnej správy spoločnosti Nielsen, ktorá sa detailnejšie venovala nákupom v oblasti rýchloobrátkového tovaru, tvorí najväčšiu časť z online nákupného košíka slovenských spotrebiteľov móda, ktorú nakúpilo 59 % spotrebiteľov, segment knihy / hudba / kancelárske potreby (52 %) a cestovanie (52 %). Nad 40 % respondentov nakúpilo cez e-shop aj vstupenky a produkty osobnej hygieny a kozmetiku.

„Veľkou odlišnosťou v porovnaní s celoeurópskym priemerom je veľmi vysoké percento online nakupujúcich v segmente liekov a výživových doplnkov – až 36 % slovenských spotrebiteľov nakúpilo túto skupinu online, kým priemer v Európe je 23 % a celosvetovo 27%. Podobne viac ako v iných krajinách nakupujeme spotrebnú elektroniku, ktorá obsadila v rámci najčastejšie nakupovaných segmentov tretiu priečku s podielom 49 %, kým európsky priemer je 39 % a celosvetovo ju nakúpilo 43 % spotrebiteľov”, uvádza Veronika Čapková, senior konzultant spoločnosti Nielsen. Nielsen

Vo svete rastie nákup potravín, u nás sú zatiaľ na chvoste záujmu

Zo správy vyplýva, že v posledných dvoch rokoch celosvetovo vzrástol online nákup balených aj čerstvých potravín. Pred dvomi rokmi uskutočnilo online nákup balených potravín 17 % a čerstvých potravín len 11 % globálnych spotrebiteľov, v roku 2018 to bolo už 30 %, resp. pri čerstvých potravinách 26 %. Veronika Čapková dodáva: „U nás je percento nakupujúcich potraviny online výrazne nižšie v porovnaní s európskym, ale aj celosvetovým priemerom. Naopak, u českých susedov je situácia iná, aj vzhľadom na väčší počet e-shopov predávajúcich potraviny: percento trvanlivých aj čerstvých potravín je síce stále nižšie v európskom aj svetovom kontexte, avšak napr. v rámci susedných V4 krajín sa dostáva Česká republika na špičku aj v tomto segmente. Balené trvanlivé potraviny nakúpilo tento rok až 17 % českých spotrebiteľov a čerstvé potraviny 14 %, pričom v oboch prípadoch došlo v rámci všetkých produktových skupín k najvýraznejšiemu medziročnému nárastu.“

Čo by Slovákov motivovalo k online nákupu potravín?

  • Slováci by boli otvorenejší nakupovať on-line potraviny, ak by im e-shop ponúkol určité možnosti nákupu a zabezpečenia kvality.
  • Presná polovica spotrebiteľov uviedla, že garancia vrátenia peňazí za výrobky, ktoré nezodpovedajú tomu, čo objednali, by bola najsilnejším motívom.
  • Dovoz zdarma od utorka do štvrtka každý týždeň by povzbudil 46 % Slovákov a tretí najčastejšie deklarovaný motív u 45 % spotrebiteľov je dovoz zdarma pri objednávke nad minimálnu hodnotu nákupu.

Ako hovorí štúdia, veľmi podobný scenár postupného etablovania online predajov rýchloobrátkového tovaru sa pred rokmi udial aj v Južnej Kórei, kde v súčasnosti online predaje predstavujú až 20 % z celkového sektoru FMCG. Pri sledovaní vývoja v Južnej Kórei, ktorá sa považuje za priekopnícku krajinu, sa dá u spotrebiteľov odsledovať istý model online nakupovania. Regan Leggett, ktorý sa zaoberá prípravou Nielsen štúdií porovnávajúcich trendy v rámci celého sveta, vysvetľuje postupné zmeny v online nakupovaní: „Cestovanie, móda a knihy sú typickými kategóriami, ktorými spotrebitelia začínajú pri online nakupovaní. Avšak postupom času sa zvyšujú ich znalosti, rastie túžba po pohodlných riešeniach ako aj dôvera v tento typ nakupovania a začína sa rozširovať portfólio nakupovaných kategórií o kozmetiku či produkty pre deti a neskôr aj o potraviny. Dôkazom toho je významný skok, ktorý sa udial v posledných rokoch v globálnom online nakupovaní potravín.”

01 - Modified: 2024-01-26 10:13:44 - Feat.: - Title: Podcasty počúva týždenne viac než tretina online užívateľov. Vedú kratšie, do pol hodiny 02 - Modified: 2018-12-19 08:32:13 - Feat.: - Title: Prieskum: Čo Slováci radi nakupujú v decembri 03 - Modified: 2018-07-26 10:15:24 - Feat.: - Title: Slováci kupujú viac piva. Najčastejšie desiatku 04 - Modified: 2017-12-22 18:20:05 - Feat.: - Title: Svadobný catering či shop in shop. Pozrite si, ako lákajú zákazníkov obchody vo svete
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 17:45