Prieskumná a analytická spoločnosť Nielsen na základe predajov v obchodoch s potravinami a zmiešaným tovarom a v sieťach obchodných reťazcov na Slovensku (bez prevádzok reťazca Metro) analyzovala nákupné zvyklosti Slovákov v mesiaci december. Nákupný košík je v tomto mesiaci výrazne ovplyvnený nákupmi na vianočné sviatky.
Pozrite si zaujímavosti z prieskumu:
- Až 30 % z celoročných maloobchodných tržieb sektov a šumivých vín sa realizuje v poslednom mesiaci roka. Jednoznačným favoritom sú biele sekty, ktoré tvoria takmer 90 % z celkových tržieb.
- Napriek obľúbenosti sektov, šumivých aj stolových vín je najpredávanejším alkoholickým nápojom v decembri pivo, ktorého tržby z roka na rok rastú – pred tromi rokmi, v decembri 2015, generovalo alkoholické pivo 16 miliónov eur a minulý rok to bolo až 18,5 milióna eur.
- Z obľúbeného stolového vína si najradšej doprajeme biele víno, ktoré tvorí až polovicu z celkových tržieb. 4 z 10 minutých eur putuje na červené víno a len 1 z 10 eur utratíme za ružové víno.
- Najpredávanejším typom čokoládových cukroviniek z hľadiska tržieb sú pred sviatkami dezerty: z koláča celkových tržieb si ukrajujú až jednu tretinu, kým v priebehu roka sú jednotkou tabuľkové čokolády.
- Aj kávy kupujeme najviac v poslednom mesiaci roka. Tržby sú o 10 až 17 % vyššie ako je priemer počas zvyšku roka. Najviac míňame za mletú kávu (43 %), instantnú (38 %) a za kávové špeciality, ako sú napr. 3 v 1, cafe latte, cappuccino, atď. (10 %).
- Počas zimy celkovo rastie dopyt po čaji, avšak práve december je zvyčajne dominantným mesiacom roka z pohľadu tržieb – najviac utratíme za ovocné čaje (40 %), ktoré sú najpredávanejšími typmi a zároveň vykazujú aj najvyššiu sezónnosť pred sviatkami.
- Sezóna zmrzliny síce prichádza s teplejším počasím, no december je mesiacom, kedy jej spotreba v rodinných baleniach, t.j. vo vaničke alebo v dóze, prekonáva najobľúbenejšie jednoporciové zmrzliny. Aj napriek chladnejšiemu počasiu sa vtedy predá okolo 140 tisíc litrov rodinných balení.
- Až 25 % všetkých mrazených rýb a mrazených polotovarov z rýb sa nakupuje v priebehu decembra. Najčastejšou voľbou pri kúpe mrazených rýb býva pred sviatkami aljašská treska a morská šťuka, ktoré tvoria spolu takmer polovicu tržieb všetkých mrazených rýb. Pri mrazených polotovaroch dominujú produkty z aljašskej tresky (viac ako 50 % z polotovarov), väčšinu tvoria rybie prsty. Najviac sa balených mrazených rýb predáva vo forme filiet - až 49 %, avšak každoročne pribúda podiel mrazených rýb v bloku, t.j. filé (47 %). Tržby za mrazené ryby v celku tvoria celoročne necelé 4 percentá, avšak v čase sviatkov toto percento klesá len na 2 %, keďže v tomto čase preferujeme nákup čerstvých celých rýb.
- Aj predaj majonéz kulminuje v decembri a utratíme za ne približne štvrtinu z celo-ročných tržieb. Minuloročné tržby za majonézy v decembri atakovali hranicu 2 milióny eur, čo je skoro trojnásobne viac ako priemerné mesačné tržby.
- V decembri pečieme so stuženými rastlinnými tukmi výrazne viac ako kedykoľvek v roku, o čom svedčí fakt, že ich spotreba v tomto mesiaci tvorí viac ako tretinu predaja (37 %) a dostáva sa na hranicu 170 ton. Rastú tiež predaje za ozdoby a polevy na torty, ktorých sa v decembri predá trojnásobne viac ako v mesačnom priemere zvyšku roka.