Americký internetový obchod Amazon po 12 rokoch preskočil Apple a Google a s ohodnotením 315,5 miliardy dolárov (v prepočte 279,5 miliardy eur) sa stal najhodnotnejšou značkou sveta. Vyplýva to z rebríčka BrandZ Top 100, ktorý zostavuje reklamná agentúra WPP a jej firma na prieskum trhu Kantar.
Na prvých dvoch pozíciách rebríčka sa v posledných 12 rokoch striedali dve mená - Google a Apple. Teraz však Apple s 309,5 miliardy dolárov obsadil druhú priečku a Google s 309 miliardami tretiu. Štvrté miesto si udržal Microsoft.
V zozname stovky spoločností figuruje v tomto roku 15 čínskych firiem, kým v prvom hodnotení z roku 2005 bola jediná. Najhodnotnejšou čínskou značkou sa tento rok stal on-line predajca Alibaba, s 131,2 miliardy dolárov predbehol internetový podnik Tencent.
Za päť rokov päťnásobok
Obchod Amazon, ktorý založil najbohatší človek sveta Jeff Bezos, v posledných piatich rokoch zvýšil svoju hodnotu päťnásobne. Za posledný rok stúpla o 52 percent.
Amazon expandoval napríklad v oblasti zdravotníctva, v dodávkach potravín a hotových jedál a s hlasovou asistentkou Alexa i vo sfére rozpoznávania hlasu. "To znamená, že toto meno má zvuk v rade rozdielnych kategórií," uviedol šéf spoločnosti BrandZ David Roth.
Dobre si viedli práve tie spoločnosti, ktoré zvládli tento nový model rôznych služieb. "Značky musia pochopiť, akú hodnotu môže tento typ modelu vytvoriť, a mali by prijať taký postoj, aký by ich v budúcnosti priviedol k úspechu," napísal Roth.
V celkovom rebríčku dominujú technické, finančné a maloobchodné značky, najrýchlejšie rastúcou kategóriou je luxus.
Sociálna sieť skokanom roka
Skokanom roka sa stal v zozname Instagram. Sociálna sieť, ktorú aktuálne využíva viac ako miliarda ľudí na celom svete, medziročne narástla až o 95 percent na 28 miliárd dolárov. V rebríčku sa posunul o 47 miest a obsadil 44. pozíciu.
Druhou najrýchlejšie rastúcou firmou je značka športového oblečenia Lululemon, ktorá narástla o 77 percent. Darilo sa aj obrovi internetového streamu Netflixu, ktorý narástol o 65 percent a obsadil 34. priečku, ale taktiež Uberu.
Do zoznamu BrandZ sa dostanú len firmy, s ktorých akciami sa verejne obchoduje, alebo zverejňujú finančné výsledky. Hodnotenie vychádza z rozhovorov s viac než tromi miliónmi spotrebiteľov o tisíckach značiek a z analýz obchodných a finančných výsledkov spoločností, s využitím dát firmy Kantar.
Rebríček BrandZ Top 10 najhodnotnejších značiek sveta 2019:
Poradie |
Značka |
Hodnota značky 2019 (v mld. USD) |
1. |
Amazon |
315,5 |
2. |
Apple |
309,5 |
3. |
|
309,0 |
4. |
Microsoft |
251,2 |
5. |
Visa |
177,9 |
6. |
|
159,0 |
7. |
Alibaba |
131,2 |
8. |
Tencent |
130,9 |
9. |
McDonald's |
130,4 |
10. |
AT&T |
108,4 |
Zdroj: CNBC/BrandZTop 100