Výjavy, v ktorých žena nevie šoférovať a muž nezvláda starostlivosť o rodinu, zmiznú z britských médií. Veľká Británia od piatka 14. júna zakázala sexistické reklamy.
Podľa nového pravidla schváleného vlani v decembri reklamy nemôžu obsahovať "rodové stereotypy, ktoré môžu niekoho poškodiť alebo vyvolajú závažné a všeobecné pohoršenie", uviedol na svojom webe britský úrad na dohľad nad reklamou ASA, ktorý pravidlá vydal.
Zákaz sa týka všetkých typov médií vrátane tých online a sociálnych sietí. Reklamy by nemali zobrazovať stereotypy o práci v domácnosti alebo vzhľade.
Žena varí, muž číta noviny
Medzi genderové stereotypy, na ktoré sa vzťahuje zákaz, patrí napríklad zobrazovanie mužov ako jedincov neschopných urobiť základné práce v domácnosti, ale aj žien, ktoré nie sú zodpovedné za nič iné než za varenie a upratovanie.
Úrad ako príklady uvádza typ reklamy, v ktorej muž odpočíva, zatiaľ čo zvyšok rodiny robí neporiadok, ktorý musí žena upratať.
Problematické sú aj reklamy cieliace na matky, ktoré zdôrazňujú, že je podstatné vyzerať príťažlivo a mať upratanú domácnosť na úkor psychického zdravia.
Nemali by sa tiež objavovať reklamy, v ktorých sú muži zobrazení ako menejcenní kvôli tomu, že vykonávajú "tradične ženské" práce.
Škodlivé stereotypy
Sťažnosti na porušenie zákazu posúdí ASA, britských prevádzkovateľov vysielania k dodržiavaniu pravidiel zaväzuje licenčná zmluva.
Podľa úradu nejde o kompletné odstránenie rodových stereotypov, ale o obmedzenie tých, ktoré sú škodlivé.
"Povedané jednoducho, zistili jsme, že niektoré opakované zobrazenia v reklamách môžu do istej miery obmedzovať potenciál jednotlivca," uviedol Guy Parker, výkonný riaditeľ ASA.
Pravidla tiež neznamenajú, že vo všetkých reklamách musia byť zastúpené obe pohlavia alebo sa v nich nemôžu objavovať príťažliví a úspešní ľudia.