V piatok 22. novembra 2019 mala reklamná branža svoj veľký deň. Na galavečere v bratislavskej Mlynici ocenil KRAS (Klub reklamných agentúr Slovenska) najefektívnejšie reklamy a Stratégie odovzdali už po 20-ty raz ocenenie „Áčko“. Agentúrou roka sa stal TRIAD, ktorý získal najviac bodov za ocenenia svojich prác na kreatívnych súťažiach, na súťažiach efektivity a tiež z umiestnenia v rebríčku ekonomickej výkonnosti.
Hoci sa na pódiu striedali pri preberaní ocenení predstavitelia reklamných agentúr, pozreli sme sa aj na to, ktorí klienti sa zapísali do pomyselného rebríčka najoceňovanejších zadávateľov roka.
Najviac bodov si v Agentúre roka pripísal klient Pernod Ricard Slovakia so svojím brandom ABSOLUT Vodka. Značka si vo svojej prvej veľkej kampani zobrala za svoju tému xenofóbie a národovectva. Slovákom v kampani „Slovensko žije všetkými farbami“ predstavila Natáliu, ktorá je napriek nezvyklej farbe pleti Slovenka a vyzvala v nej všetkých, aby „žili a nechali žiť“.
„Kampaň sa stala celospoločenskou témou a najdiskutovanejšou v histórii slovenskej reklamy,“ uviedla agentúra TRIAD, ktorá je pod ňou podpísaná. Odvážna kampaň priniesla agentúre TRIAD na domácej súťaži kreativity Zlatý klinec osem Klincov a tiež najvyššie ocenenie Grand Prix. Okrem toho zabodovala aj na zahraničných súťažiach kreativity New York Festival a Golden Drum. Zabodovala tiež na súťažiach efektivity - z EuroEffie si odniesla striebro a z domácej Effie zlato a bronz. Všetky tieto ocenenia vyniesli agentúru TRIAD na pozíciu Agentúry roka a Pernod Ricard Slovakia na pozíciu najoceňovanejšieho klienta roka 2019.
Kampaň mala pozitívny dopad aj na ukazovatele značky, zvýšila predajné výsledky aj prvenstvo v kategórii prémiových vodiek. Počas kampane rástol predaj dvojnásobne (+ 117 %), čo predstavovalo 13 percentný nárast predaja oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
Druhým najoceňovanejším klientom v súťaži Agentúra roka bola spoločnosť O2 Slovakia, ktorá získala najviac bodov so svojou kampaňou #Nebuď pirát. Kampaň od agentúry Elite Solutions získala viacero ocenení na súťaži kreativity Zlatý klinec a tiež na súťaži efektivity Effie Slovakia.
Do komunikácie O2 už tradične vstupujú spoločenské témy. Tentokrát sa stala hlavnou výzvou kampane zmena správania a vnímania mladých ľudí pri používaní telefónu za volantom. Doplnila ju aj špeciálna mobilná aplikácia, ktorá odmenila zodpovedných vodičov. Aplikácia sledovala (ne)používanie telefónu za volantom a zodpovedných šoférov na konci mesiaca operátor odmenil dátami.
Tretím najoceňovanejším klientom v Agentúre roka 2019 sa stala spoločnosť AmRest. Na tretiu pozíciu ju vyniesla kampaň pre Burger King s názvom #prepacmekac, ktorú vytvorila agentúra Wiktor Leo Burnett. AmRest má na Slovensku so značkou Burger King ambiciózne plány, výhľadovo plánuje otvoriť niekoľko desiatok prevádzok.
Pre Burger King to bol pokus o reparát, značka už bola na Slovensku pred siedmimi rokmi. Prevádzkovala ju iná spoločnosť a nakoniec sa stiahla z trhu. Novým vlastníkom licencie Burger King je spoločnosť AmRest, ktorá vlastní licenciu na Burger King v Česku, Poľsku, Rumunsku a Bulharsku. Zároveň vlastní licencie na značku Starbucks a Pizza Hut na Slovensku a v Česku a okrem toho aj na KFC v ČR.
Top 5 zadávateľov v súťaži Agentúra roka 2019:
Zadávateľ | Body | |
1. | Pernod Ricard Slovakia | 2140 |
2. | O2 Slovakia | 970 |
3. | AmRest/Burger King | 640 |
4. | Depaul Slovensko | 550 |
5. | ČSOB | 480 |