V talianskom Miláne sa v novembri stretlo viac ako 500 eventových odborníkov z celého sveta, aby si vymenili skúsenosti a vybrali najlepšie svetové eventy. Prezentácie 160 shortlistových projektov v súťaži BEA World ukázali, že live marketing aj v uplynulom roku posúval svoje hranice a nastoľoval trendy.
Lepšie raz zažiť
Live marketing dáva možnosť vytvárať emócie naživo, a tak sa môžete doslova dotknúť vašej cieľovej skupiny. Agentúra Oval Office (27Names) z Belgicka túto možnosť dotiahla do dokonalosti. Ich klient SD Worx ich oslovil s požiadavkou zorganizovať veľkú párty pre partnerov pri príležitosti 15. narodenín. Oval Office prišiel s návrhom, ktorý bol síce mimo zadania, avšak obe strany vnímali, že je to omnoho lepším vyjadrením kultúry klienta.
Pre firmu pripravil 81 súkromných koncertov, ktoré sa všetky odohrali počas jednej noci v rovnakom čase v obývačkách jej zamestnancov a klientov po celom Belgicku. Takýmto osobným a prekvapujúcim spôsobom poďakovala svojim klientom a zamestnancom. Táto forma komunikácie mala oveľa väčší vplyv a dosah, ako by sa dalo dosiahnuť iba pri jednom veľkom koncerte. Projekt Intimate Concerts si okrem Bea World Grand Prix odniesol tri ďalšie ocenenia v rôznych kategóriách a stal sa tak najúspešnejším eventom tohto ročníka.
Ekológia ako nevyhnutnosť
Osobne verím, že už onedlho bude ekológia eventov takou samozrejmosťou, že nápady, ako znížiť negatívny dosah podujatí na prírodu nebudú „fancy“, ale „must“. Ako inšpirácia v tomto smere však môže poslúžiť projekt španielskej agentúry Auriga s názvom Ecovidrio Blessed Bathrooms. Tvorcovia projektu tu úzko prepojili potreby planéty s túžbou účastníkov Arsenal Sound Festivalu po čistých sprchách a záchodoch. Jednoduchý nápad, ktorý za málo peňazí môže priniesť úžitok na akomkoľvek väčšom podujatí.
Hudobný festival The Arsenal generuje každé leto 78 ton odpadu a jeho návštevníci, mladí ľudia, si tento problém vôbec neuvedomujú. Spoločnosť Ecovidrio sa to rozhodla zmeniť. Myšlienka ich výzvy bola jednoduchá. Na festivale VIP vytvorila luxusné čisté kúpeľne a toalety, kam mohli vstúpiť len tí, ktorí udržiavali festivalové miesto čisté.
Nočná mora z Burger King
Burger King oslávil Halloween premenou svojej reštaurácie na najrušnejšej ulici Madridu Gran Vía na plnohodnotný House of Horrors. Namiesto typickej halloweenskej výzdoby bola reštaurácia premenená zvonku i zvnútra na strašidelný viktoriánsky sklad ako z filmu so špeciálnymi efektmi a s tuctom profesionálnych hercov dokonale oblečených ako zombie, upíri, psychoterapeuti. Iba tí, ktorí domom hrôzy prešli, dostali špeciálny hamburger Nightmare King.
„Netflixácia“ eventu
V dobe streamovacích služieb náročnosť konzumentov na možnosť ovplyvňovať obsah, ktorý prijímajú, rastie. Agentúra JCP z Nórska pripravila pre svojho klienta Sopra Steria unikátny event. Tisícšesťsto zamestnancov, ktorí sú, mimochodom, konzultanti so zameraním na transformačné procesy, malo možnosť rozhodovať o priebehu programu eventového dňa priamo počas eventu. Pomocou menu podobného Netflixu mali možnosť vyberať si priamo na evente moderátora, témy diskusií, speakrov či dokonca headlinera. Vďaka extrémne náročnej produkčnej príprave sa tak tvorcom podarilo vytvoriť prvý kompletne publikom riadený event. Čo im okrem nárastu spokojnosti publika prinieslo aj štyri awardy v rôznych kategóriách BEA World.
Future Now s bronzovým „slonom“
Medzi agentúrami, ktoré si prebrali ocenenia, bola aj slovenská agentúra CREATIVE PRO. Za štrnásťročnú históriu „eventových Oscarov“ BEA World mala CREATIVE PRO Group na shortlistoch svoje projekty už siedmy rok za sebou. Tento rok dva shortlisty získal český projekt Run For The Oceans a jeden si odniesol poľský projekt Panattoni HUB Opening. Oba projekty boli porotou hodnotené pozitívne, no v silnej svetovej konkurencii sa na víťazné pódium nedostali. Uspela však konferencia FutureNow, ktorá bola za inovatívny prístup pri tvorbe a realizácii eventu ocenená tretím miestom v kategórii Congress/Conference. Bronzová trofej v tvare slona tak doplní zbierku doterajších siedmich prestížnych ocenení CREATIVE PRO.
Čo je kľúčom?
Spoločným menovateľom spomenutých projektov, (ale aj mnohých ďalších ocenených eventovými oscarmi) je niekoľko jednoduchých princípov:
- „Human touch“ prináša najčistejšiu esenciu emócií. Ak sa ako live marketingoví tvorcovia dokážeme pri príprave konceptov dívať nielen očami zadávateľov, ale aj očami finálnych účastníkov eventov, dokážeme pre nich pripraviť skutočne osobný zážitok. Asi nie je potrebné vysvetľovať, že ten je nezameniteľný a často silnejší ako koncept pre „cieľovú skupinu“.
- Co-Creation je cesta k úspechu. Najúspešnejšie svetové projekty nie sú jednostranne prácou agentúr ani klientskej strany. Je to spoločná cesta vo vzájomnej dôvere za tým istým cieľom. Nikdy to nejde ľahko a je na to potrebná aj veľká dávka odvahy. Svetové projekty však nie sú svetové len tým, že zbierajú ocenenia, v prvom rade sú vždy dosahované výsledky. A to už za dávku odvahy stojí.
- Meranie, KPI, ROI. Event, ktorý nemá merateľný výsledok, nemá šancu. A tu nemyslím len na porotu BEA World. Tvorba musí mať jednoznačne merateľné ciele, a keď hovoríme o merateľnosti, tak nevyhnutným základom sú vstupné dáta a dáta odmerané po evente. Veľa slovenských projektov má kreatívny potenciál bodovať medzi najlepšími. Ak dokážeme lepšie kvantifikovať dosiahnuté ciele našich eventov, môže byť slovenské zastúpenie v medzinárodných súťažiach ešte početnejšie.
Vidíme sa na Bea World 2020.