Slováci sa počas karantény začali čoraz viac predzásobovať, a to predovšetkým potravinami, ktoré nakupujú aj online. Ako vyplynulo z údajov Slovenskej sporiteľne, počas sledovaného obdobia od 5. marca do 18. marca, teda v období, kedy väčšina Slovákov bola v domácej karanténe, urobili v obchodoch s potravinami viac ako 3 milióny transakcií a minuli viac ako 48 miliónov eur. Nakupovali prevažne trvanlivé potraviny ako ryžu, cestoviny, múku alebo balené vody. Dominuje aj čerstvé pečivo.
„V prípade nákupov v kamenných predajniach ide o 6-percentný nárast tržieb v porovnaní s nákupmi počas dvoch týždňov pred karanténou. V online obchodoch je nárast polovičný oproti kamenným predajniam. Slováci si ale počas karantény začali aj viac objednávať jedlo z reštaurácií a fast-foodov. V tomto prípade zaznamenávame až 12- percentný nárast oproti predkaranténnemu obdobiu, pričom ide o vyzdvihnutie jedla fyzicky v reštaurácii. Pri platbe za jedlo s donáškou domov sme zaznamenali 10- percentný nárast,“ popisuje Lenka Buchláková, analytička Slovenskej sporiteľne.
Počas dvojtýždňovej karantény urobili Slováci vo fast-foodoch a reštauráciách viac ako 400- tisíc transakcií, dokopy minuli 4,3 milióna eur. Celkovo ide v prípade donášky domov až o pätinový nárast v počte vykonaných transakcií. Čísla môžu byť v tomto prípade ešte vyššie. Ľudia si síce môžu viac objednávať online, ale vo finále môžu zaplatiť kuriérovi kartou alebo hotovosťou. Pri tomto type sortimentu je možné predpokladať, že stále klienti preferujú zaplatenie až pri prevzatí tovaru.
Mierne pozitívny vplyv na maloobchodné tržby môže mať aj pokles nákupov v zahraničí. Práve kvôli potvrdeným prípadom nakazených koronavírusom v okolitých krajinách môže obmedziť nákupnú turistiku v zahraničí. V susedných krajinách nakupujú Slováci okrem potravín, oblečenia a drogérie aj záhradnícke či športové potreby.
Zaujímavosťou pri online nákupoch je, že doteraz sa Slováci doslova vyhýbali kúpe potravín cez internet. Až súčasná situácia ich prinútila k tomuto kroku. Až dve tretiny Slovákov si podľa posledného prieskumu Slovenskej sporiteľne nevedelo predstaviť, že by si práve jedlo objednávali online.
V porovnaní s okolitými krajinami sme jasne lídrami v nakupovaní online. „Dokonca aj Rakúšania sú v tomto smere za nami. Súvisí to s tým, že Slováci radi využívajú zľavy, ktoré internetové obchody ponúkajú v porovnaní s kamennými obchodmi. Najmenej z okolitých krajín využívajú nakupovanie online Maďari, je ich len polovica z tých, ktorí sú na internete,“ doplnila Buchláková.
Aj podľa údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat je nakupovanie online v krajinách EÚ čoraz obľúbenejšie. Spotrebitelia oceňujú jeho výhody, ako napríklad možnosť nakupovať kedykoľvek a kdekoľvek, majú prístup k širšej škále výrobkov a sú schopní ľahko porovnávať ceny. Až 60 % ľudí v EÚ vo veku 16 až 74 rokov nakupovalo vlani online. Ide o dvojnásobný nárast oproti roku 2008.