StoryEditor

Home office láka. Obľúbeným sa stáva striedať prácu z domu a kancelárie

08.10.2020, 09:18
Autor:
redred
Vyplýva to z prieskumu Go4insight.

Počas prvej vlny pandémie na jar 2020 pracovalo z domu 42 percent z ekonomicky aktívnych obyvateľov Slovenska. Na „home office“ pracovali viac ženy a ľudia so školopovinnými deťmi. Veľká väčšina sa nazdáva, že doma dokáže byť aspoň tak efektívna ako na bežnom pracovisku.

Z domu pracoval počas prvej vlny pandémie takmer každý druhý ekonomicky aktívny Slovák

Počas jarnej vlny pandémie sa práca z kancelárií a pracovísk do veľkej miery zmenila na prácu z domu. Zo všetkých obyvateľov Slovenska vo veku 15-79 rokov pracovala na tzv. home office  aspoň niekoľko dní v týždni viac ako štvrtina (26 percent). Z ekonomicky aktívnych obyvateľov sa podiel vyšplhal na 42 percent. Všetky alebo takmer všetky dni v týždni pritom pracovalo z domu 26 percent ekonomicky aktívnych Slovákov.

Go4insight

​Častejšie z domu pracovali ženy, ľudia v strednom veku a ľudia z Bratislavy (kde je väčší podiel „kancelárskej“ práce ako v iných regiónoch). Veľký podiel pracujúcich z domu boli tí, ktorí majú školopovinné deti – pričom platí, že čím mladšie školopovinné dieťa, tým väčšiu časť pracovného týždňa rodičia pracovali z domu.  Z domu pracovali aj dve tretiny ľudí s najvyšším sociálnym a ekonomickým postavením (sociálne skupiny A a B).

Go4insight

Je práca z domu efektívnejšia ako práca na pracovisku?

Pracujúcich z domu sme sa pýtali, ako sami hodnotia efektivitu svojej vlastnej práce z domu v porovnaní
s prácou na bežnom pracovisku.

Približne polovica (49 percent) tých, čo pracovali z domu, hodnotia efektivitu vlastnej práce na približne rovnakej úrovni. O niečo viac ako štvrtina „homeofisákov“  (27 percent) sebakriticky uviedla, že efektivita ich práce bola o niečo nižšia. Na druhej strane, približne rovnako veľká skupina (24 percent) si myslí, že ich pracovný výkon doma bol dokonca o niečo vyšší, ako je tomu bežne v práci.

Go4insight

​Ženy pritom hodnotia efektivitu svojej práce o niečo lepšie – až 30 percent z nich uviedlo, že efektivita ich práce v porovnaní s prácou v bežnom pracovnom prostredí bola vyššia a len 23 percent hodnotí svoju prácu ako menej efektívnu.

Naopak, muži boli podľa svojho vlastného názoru doma menej efektívni – prácu na home office hodnotí ako efektívnejšiu iba 15 percent z nich, pričom dvojnásobný počet mužov (33 percent) uznáva, že doma pracovali menej efektívne. Tieto rozdiely môžu byť spôsobené aj odlišnou štruktúrou typu zamestnania mužov a žien.   

Výrazne efektívnejšie pracovali podľa svojho názoru ľudia, ktorí majú školopovinné deti. A opäť platí, že čím mladšie je školopovinné dieťa, tým vyššie bolo sebahodnotenie efektivity práce.

Chceme pracovať z domu aj mimo pandémie?

Približne 40 percent zamestnancov, ktorí počas korona krízy pracovali z domu, by prácu z domu preferovali  častejšie alebo oveľa častejšie, ako tomu bolo pred pandémiou. Ďalších 30 percent by preferovalo približne rovnakú frekvenciu práce z domu.

Nie všetci pracovníci, ktorí si počas pandémie vyskúšali prácu z domu, by takýmto spôsobom chceli pracovať aj v budúcnosti. Približne tretina z nich by z domu chcela pracovať menej často ako pred pandémiou.

Zdá sa, že preferencia práce z domu je veľmi individuálna a závisí od osobného a rodinného nastavenia jednotlivých zamestnancov.  Ukazuje sa, že optimálnym riešením môže byť individuálne nastavená kombinácia práce z pracoviska a z domu.  

Go4insight

​Oveľa častejšie by si priali pracovať z domu muži, hoci na druhej strane pri práci z domu sami seba označili za menej efektívnych. Vyššiu frekvenciu práce z domu by uprednostnili aj mladší ľudia.

Hoci by veľká časť zamestnancov rada pracovala (aspoň niekoľko dní do týždňa) z domu, aj naďalej zastávajú názor, že ich zamestnávateľ prácu z domu až tak nepreferuje. Približne dve tretiny z pracovníkov, ktorí si na jar vyskúšali pracovať z domu, sa nazdáva, že ich zamestnávatelia nepodporujú častejšie home office.

Go4insight

​Naopak, zmenu smerom k väčšej flexibilite toho, či bude práca vykonávaná z domu alebo na pracovisku, od svojho zamestnávateľa cíti 36 percent zamestnancov.

O prieskume

Všetky uvedené informácie pochádzajú z reprezentatívneho prieskumu na populácii Slovenskej republiky vo veku 15-79 rokov, ktorý realizovala agentúra Go4insight na reprezentatívnej  vzorke 1 000 respondentov v na prelome júla a augusta 2020. Prieskum bol realizovaný metódou Multimode - kombináciou osobného a online dopytovania.

01 - Modified: 2020-03-26 09:03:36 - Feat.: 0 - Title: Prieskum: Slováci očakávajú, že do polroka bude Slovensko späť v „normále“ 02 - Modified: 2020-06-10 07:34:09 - Feat.: 0 - Title: Dovolenkový prieskum: Rozpočty Slovákov sa znížili, napriek tomu bude leto rekordné 03 - Modified: 2020-09-15 08:46:28 - Feat.: 0 - Title: V lete športujú dve tretiny Slovákov. Obľubujú hlavne cyklistiku a turistiku
01 - Modified: 2024-01-11 12:03:21 - Feat.: - Title: Vianočné reklamy 2023: Opäť bodovala Kofola s prasiatkom, najkontroverznejší bol Telekom 02 - Modified: 2023-08-24 08:14:14 - Feat.: - Title: Prieskum: Dve tretiny vydavateľov sa pripravujú na obdobie bez cookies v roku 2023 03 - Modified: 2023-06-07 06:40:41 - Feat.: - Title: Prieskum o kráse: Do módy sa vracia prirodzenosť 04 - Modified: 2023-05-31 10:23:43 - Feat.: - Title: Pre tri štvrtiny Slovákov je pri online nakupovaní dôležitá rýchlosť doručenia 05 - Modified: 2023-03-01 11:41:27 - Feat.: - Title: Vidíme veľký tlak na rýchlosť a agilitu prieskumov, klientov zaujíma hlavne zákaznícka skúsenosť
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
03. október 2024 19:56