StoryEditor

Dizajnérky z Dedoles: Pravá hodnota dizajnu je v nadčasovosti

17.11.2020, 06:00
Autor:
redred
Rozprávali sme s Teréziou Omastovou a Nikoletou Paksiovou.

Dedoles v tomto roku stavil na komunikačný koncept, ktorého hlavnými postavami sú tri škrečky. Tie v tanečnej choreografii, ktorú sme mohli vidieť už vo viacerých  reklamách, prezentujú rôzne druhy veselých ponožiek. Ich dizajn navrhuje skupina umelcov, medzi ktoré patria aj dve dámy, ktorým sme položili niekoľko otázok.

Predstavujeme dizajnérky Teréziu Omastovú (na fotografii napravo) a Nikoletu Paksiovú (na fotografii naľavo).

Čo je hlavnou náplňou vašej práce v Dedoles tíme?

T.O. a N.P.: Začínali sme s ponožkami, pridala sa spodná bielizeň, a postupne sme rozšírili portfólio o nové produkty, ako napríklad letné šľapky či plavky. Posledné mesiace sme usilovne pracovali na tvorbe zimnej kolekcie, v rámci ktorej pribudli ďalšie nové produkty a tým aj nové výzvy pre nás dizajnérov. A dokončujeme dokonca už aj letnú kolekciu, ktorá sa bude, dúfajme, zákazníkom páčiť :).

Aké bolo vaše prvé zadanie?   

T.O.: Moje prvé zadanie bolo vytvoriť poľovnícky dizajn na naše veselé ponožky. Bola to téma, ku ktorej nemám žiadny vzťah, takže už od začiatku som sa musela pasovať s tým, že nie každé zadanie ma bude baviť. V konečnom dôsledku to bolo pre mňa veľkým prínosom, naučila som sa odosobniť a pracovať aj s témami, ktoré mi nie sú blízke:)  

N.P.: Prvé zadanie, čo som dostala, boli, samozrejme, veselé ponožky. Pre mňa bola úloha jasná, potrebujem spraviť niečo, čo ešte nevideli :). Stále ide o to, aby dizajnér vedel spestriť portfólio a prekvapiť s niečím pekným.

Aký typ produktu dizajnujete najradšej a prečo?

T.O.: Nemám jeden typ produktu, na ktorom pracujem najradšej. Mám rada, keď sa produkty striedajú, každý totiž potrebuje iný prístup. Práca je potom oveľa pestrejšia a nezovšednie.

N.P.: Táto práca nie je len o navrhovaní, často robíme rôzne podklady do výroby a iné technické veci. Obľúbený produkt nemám, lebo stále prídeme s niečím novým, kde sa počas vývoja naučíme úplne nové postupy. Samozrejme, človek nemá nonstop kreatívnu náladu, tak rada navrhujem, keď mi ide karta :). 

Ktoré vzory z vašej tvorby sa vám páčia najviac?  

T.O.: Najviac ma baví robiť ponožky s vtipom, mojimi favoritmi sú Fit brokoličky. Z letnej kolekcie plaviek je to Podmorský svet, kde som mala dostatok priestoru na tvorbu prepracovanejšieho dizajnu.

Dedoles

​N.P.: Najviac hrdá som na moje prvé ponožkové kolo, kde sa do výroby vybralo veľa z mojich dizajnov. Tým, že som vtedy len začínala, bol pre mňa dôležitý ten prvý úspech. Moje osobne najobľúbenejšie dizajny, ktoré pochádzajú od kolegov, sú piškvorky a lienka. Niekedy je dôležitá farebnosť, niekedy vzor.

Dedoles

Ako vnímate trendy vs. nadčasovosť produktov? Je pre vás dôležité sledovať aktuálne dianie v oblasti dizajnu?

T.O.: Trend je niečo, čo sa neustále mení, v nadčasovosti je pravá hodnota dizajnu. Urobiť dnes páčivý dizajn nie je podľa mňa až taká veda. Vytvoriť niečo, čo bude aktuálne aj o desať - dvadsať rokov je umenie.

Pre mňa ako pre dizajnéra je určite dôležité sledovať aktuálne dianie v dizajne, zaujíma ma hlavne vývoj a práca s novými materiálmi, s ktorými by som v budúcnosti potenciálne mohla tiež pracovať.

Máte svoj podpis, resp. znaky, pomocou ktorých dokážeme rozlíšiť, že ide o váš nápad?

T.O.: Každý z nášho tímu má vlastný prístup k dizajnovaniu, no myslím, že pre konečného zákazníka to nie je príliš očividné. Skôr sú to také nuansy ako farebnosť alebo hranie sa s kompozíciou. Ja konkrétne inklinujem k pastelovejším farebným kombináciám a rada sa hrám s detailami. Napríklad keď navrhujem charakterové ponožky, snažím sa neopakovať každú postavičku/zvieratko v jednej - dvoch variáciách, ale každú z nich urobiť trošku odlišnú, dynamickú.

N.P.: Vyslovene svoj podpis nemáme, skôr si myslím, že sa orientujeme na témy. Autora uhádnem podľa toho, ako je vypracovaný design, čo to je a akú má farebnú paletu.

Kto je Terézia Omastová?

Terézia prišla do kontaktu s dizajnom už na strednej škole, keď si vybrala Školu úžitkového výtvarníctva v Ružomberku, odbor odevný dizajn. Ten na VŠVU v Bratislave vymenila za textilný, ktorému sa s presahmi do odevu venuje dodnes. So značkou Dedoles začala spolupracovať ako externá dizajnérka v čase, keď začínali výrobu veselých ponožiek. Do výroby sa vtedy dostal iba jeden jej dizajn. Pre Dedoles sa rozhodla v roku 2019, kedy posilnila tím interných dizajnérov.

Kto je Nikoleta Paksiová?

Grafička Nikoleta sa venuje klasickej grafike a ilustrácií. Študovala v Košiciach a v Budapešti v ateliéri grafiky. Vysvetľuje to tým, že je známy aj v okolitých štátoch Slovenska a ľuďom jedinečným konceptom ponúka výraznosť. Veľkou inšpiráciou sú pre ňu umelci ako Tim Burton, Keith Harring, David Hockney alebo aj Iris van Herpen, či skupina návrhárov Outsiders Division.

01 - Modified: 2020-07-28 08:52:42 - Feat.: 0 - Title: Dedoles rozširuje sortiment o veselé letné výrobky 02 - Modified: 2020-09-04 08:16:26 - Feat.: 0 - Title: Dedoles s novou reklamou a novými škrečkami 03 - Modified: 2020-10-21 18:30:42 - Feat.: 0 - Title: Tri škrečky sa pripravujú na Vianoce. Dedoles uvádza novú kampaň
01 - Modified: 2022-10-09 11:59:18 - Feat.: - Title: V Dedoles skončil marketingový riaditeľ. Od ponožiek mieri k cyklistom 02 - Modified: 2022-04-07 15:23:57 - Feat.: - Title: Jednou z priorít Dedolesu sú aktuálne výpredajové kampane 03 - Modified: 2022-04-05 05:28:02 - Feat.: - Title: Dedoles po rekordnom raste rieši vážne problémy 04 - Modified: 2021-11-03 10:07:59 - Feat.: - Title: Wolt spustil spoluprácu so slovenskou značkou Dedoles 05 - Modified: 2021-07-13 12:16:11 - Feat.: - Title: Dedoles otvára prvú vlajkovú loď v centre Bratislavy
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
03. november 2024 17:09