Viac ako polovica Slovákov (55 percent) uviedla, že si na kúpu vianočných darčekov pre svojich blízkych počas roka nesporí. Oproti minulému roku však záujem odkladať si peniaze mierne stúpol (+ 3 percentá). Peniaze na vianočné darčeky si po celý rok odkladá 20 percent Slovákov a 25 percent opýtaných si šetrí niekoľko mesiacov pred Vianocami. Častejšie si na vianočné darčeky sporia najstarší opýtaní vo veku 50-60 rokov (54 percent). Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre mBank zrealizovala agentúra Focus.
Nakupovať vianočné darčeky plánuje tento rok až 94 percent Slovákov. Podľa výsledkov prieskumu medziročne mierne pribudlo ľudí, ktorí do vianočných darčekov plánujú investovať viac. Sumu nad 200 eur chce tento rok minúť 35 percent respondentov, v roku 2019 to bolo 32 percent oslovených.
Až 62 percent má v úmysle utratiť za darčeky pre svojich blízkych tieto Vianoce do 200 eur (minulý rok to bolo 64 percent). Necelá tretina opýtaných (31 percent) sa s finančnými nákladmi na vianočné darčeky chce zmestiť do rozpočtu 100 eur, 18 percent plánuje minúť sumu 51 až 100 eur, 14 percent sa pohybuje v sume od 101 do 150 eur a 17 percent respondentov chce nakúpiť za 151 až 200 eur.
Až 91 percent opýtaných bude tohtoročné darčeky financovať z vlastných peňazí. Oproti minulému roku mierne narástol podiel tých, ktorí si na ne plánujú požičať peniaze – ráta s tým vyše 9 percent respondentov (minulý rok to bolo 7 percent). Na pôžičku majú v úmysle využiť pomoc od člena rodiny, priateľa či známeho (5 percent), niektorí si požičajú od finančnej inštitúcie (4 percent). Z tých, ktorí si na darčeky požičajú, si viac ako tretina (37 percent) plánuje požičať sumu do 100 eur, viac ako pätina (23 percent) plánuje 101 až 200 eur, štvrtina (24 percent) viac ako 300 eur a desatina sumu vyššiu ako 500 eur.
„Prieskum ukázal, že mnoho Slovákov pristupuje k svojim financiám zodpovedne aj počas najkrajších sviatkov v roku a zároveň, že sa nechcú o nič ukrátiť. Veríme, že aj mBank im je v tomto dobrým partnerom,“ hovorí Robert Chrištof, generálny riaditeľ mBank Slovensko.
„Aj napriek relatívne ťažkej situácii spôsobenej pandémiou, ktorá sa negatívne premieta aj do rodinných rozpočtov väčšiny domácností, ľudia neplánujú pri nákupe vianočných darčekov pre svojich blízkych šetriť. Ich plány ohľadom množstva peňazí, ktoré chcú tento rok minúť na nákup vianočných darčekov dosahujú úroveň minulého roka, dokonca ju veľmi mierne prekračujú. Inak povedané, na Vianoce si chcú ľudia dopriať aspoň tak ako v minulosti a chvíľu nemyslieť na pandémiu a jej negatívne dôsledky,“ konštatuje Martin Slosiarik, sociológ a riaditeľ agentúry Focus.