Ceny z kreatívneho festivalu Cannes Lions sú rozdané, no na tohtoročných víťazov by sme nemali len tak zabudnúť. Stratégie vám preto každý deň prinášajú podrobnejší opis reklamy, ktorá nielen získala viacero ocenení, ale je aj niečím špeciálna.
Dnes sa pozrieme, ako sa dá reklamnou kampaňou dosiahnuť zmena zákona. Svoje o tom vie nemecká spoločnosť The Female Company, ktorá predáva menštruačné potreby. Firma poukázala na to, že od roku 1963 sa tampóny či vložky považovali za luxusný tovar, a preto bola na tieto produkty uvalená daň devätnásť percent. Ten istý zákon navyše zaradil kaviár a olejové maľby medzi základné potreby, čiže im sa pripisuje len sedempercentná daň.
Nie je ťažké uhádnuť, že v tom čase tvorili nemecký parlament v drvivej väčšine muži. Ani v roku 2019 však neexistovala politická vôľa tento zákon zmeniť. A tak prišla na scénu kreatívna kampaň od agentúry Scholz & Friends.
So sedempercentnou daňou sa predávajú aj knihy, preto firma The Female Company začala ponúkať balenia pätnástich tampónov v knižnej podobe. Obsah taktiež tvorilo 46 strán zábavných ilustrácií a nápisov o menštruácii, s ktorými sa vedela stotožniť každá čitateľka.
Kniha sa stala hitom. Prvé vydanie v počte tisíc kusov sa vypredalo hneď za jeden deň. O nápade agentúry Scholz & Friends informoval každý portál aj spravodajské televízie. Kampaň prenikla až do pozornosti parlamentu a s knihou sa hrdo fotili aj političky.
Okrem toho sa do popredia dostala tiež petícia, ktorá požadovala zníženie dane na menštruačné potreby. Mediálny nátlak a takmer dvestotisíc podpisov napokon naozaj docielili zmenu: od januára 2020 už tampóny nie sú klasifikované ako luxusný tovar a predávajú sa v Nemecku so sedempercentnou daňou.
Tampónová knižka získala v Cannes ocenenie Grand Prix za ukážkové PR už v roku 2019. Tento rok si pripísala na konto ešte jedného zlatého, dvoch strieborných a troch bronzových levov v kategóriách Print & Publishing a Zdravie & Wellness.