S: Čo plánujete urobiť inak, ako robil Marek Mrázik – predchádzajúci šéf TRIADu?
Myslím, že nič zásadné. TRIAD funguje ako má. To, že som teraz výkonnou riaditeľkou je preto, lebo Marek, okrem toho že aktívne viedol bratislavskú pobočku, dohliadal aj na chod pražskej pobočky, našich startupov a dcérskej developerskej firmy. Ako pobočky v poslednom období narástli, tak už sa nedalo všetko stíhať. A tak prišla ponuka, ktorú som zobrala. Neplánujem veľké prevraty, ale máme v pláne veľa vecí, aby sme mohli povedať, že sme s našou agentúrou naozaj spokojní.
S: TRIAD je známy tým, že funguje ako startup. Kreatívci sedia s programátormi a podobne. Cítite sa pohodlne v tejto štruktúre?
Keď som prišla pred štyrmi rokmi do TRIADu, agentúra fungovala ako jeden tím, bolo nás asi 20. Neskôr pribudli noví klienti, s nimi aj noví ľudia do agentúry. A vtedy sa TRIAD rozdelil na dva tímy, no tie sa nedelili štandardne na accountský tím, kreatívny tím, programátorský tím, ak taký ešte vôbec nejaká agentúra má. Ale vznikli dva úplne samostatne fungujúce tímy, akoby dve agentúry. V tom je najväčší rozdiel od ostatných agentúr a doteraz sa potvrdzuje, že naozaj fungujúci, takže na tomto neplánujem určite nič meniť.
S: Neobávate sa, že časom by to mohlo prepuknúť do holocracy systému a seniori by sa mohli cítiť nedocenení? Najmä vtedy, keď sa stierajú akékoľvek hierarchie v tíme.
Hierarchiu v tíme máme nastavenú jasne, každý tím vedie creative director spolu s account directorom/teamleadrom, spolu sú ako ľavá a pravá časť mozgu. To, že sedia vedľa seba juniori a seniori, ktorí majú prirodzenú autoritu, nemá žiadny vplyv na to, aby si prestávali jedni druhých vážiť. Holocracy systém vidím u nás jedine v tom, že kreatívec nie je viac ako account a naopak. Napríklad u nás neplatí, že keď je niekto programátor, nemá čo robiť na brainstormingoch. Máme tímy, nie oddelenia. Teda žiadne oddelené poschodia, žiadne ohováranie za chrbtom, to by tu nefungovalo.
S: Digitálne agentúry všeobecne prešli pred dvomi rokmi zmenou, keď sa akoby vrátili späť ku klasickým kampaniam. Znamená to, že na Slovensku sa neuživí agentúra čisto iba z digitálnych kampaní?
Uživí, ale iba na chvíľu. Stále je na trhu veľa klientov, ktorí ešte digitál vnímajú ako tú funny časť kampane, kde treba naprogramovať nejakú súťaž. Tým nechcem povedať, že robiť súťaže v digitáli je hlúposť. Ak to však netvorí jednotný celok so zvyškom kampane a klient si chce iba odškrtnúť task v notese, tak je niekde problém.
S: Šéfujete agentúre, ktorá ročne cez Facebook prespenduje milión eur. Za čo sú firmy ochotné toľko platiť?
Facebook už dávno nie je o získavaní fanúšikov, plánovaní postov a ich boostovaní. Je to relevantný komplexný mediálny kanál v rámci celkovej kampane. Naši klienti to pochopili včas, vytvorili sme spolu niekoľko kampaní, ktoré využívali potenciál Facebooku naplno a nebáli sa investovať vyšší media budget nielen do TV, ale aj do digitálu.
S: Tento rok plánujete prekročiť hranicu milión eur?
Už teraz viem, že áno, ale nie z dôvodu, že by sme rapídne zvýšili počet klientov, ale z dôvodu, že Facebook opäť zmenil stratégiu. Už dávno sa chce doťahovať na televíziu, aj preto predstavuje neustále nové reklamné formáty, viac možností pre klientov, aby mali dôvod investovať peniaze práve na Facebooku. Vyšším media budgetom pre Facebook nahráva aj fakt, že klienti tento rok experimentujú s kampaňami, ktoré nenasadzujú do televízie, ale iba do onlinu.
S: Veľa sa hovorí o Facebooku, že mu slávu berú mladšie sociálne siete. Súhlasíte?
Nové sociálne siete majú rôzne špecifické cieľové skupiny, ale to neznamená, že cieľovka, ktorá bola doteraz na Facebooku, odtiaľ definitívne odišla. Pri každej kampani je však treba zvážiť, kde jej cieľová skupina naozaj trávi čas. Teenagerov, ktorí scrollujú Facebook, je stále menej, stále tam však sú.
S: Ako na to reagujú klienti – zvyšujú rozpočty na nové sociálne siete, alebo ukrajujú z facebookového rozpočtu?
Zatiaľ spolu s klientmi skúšame, či má zmysel venovať navyše čas, energiu a peniaze aj inej sociálnej sieti ako Facebooku. Napríklad sa prvé dni po spustení reklamy na Instagrame ukázalo, že je to výborný spôsob na získavanie nových followerov, ktorí sú kvalitnejší ako fanúšikovia na Facebooku, pretože sa im zobrazovalo 100 % contentu a ich získanie bolo dokonca lacnejšie.
S: Spolu s českým TRIADom „ovládate“ dva milióny facebookových userov. Z nich sú to aj ľudia z Rumunska či Ruska. V čom je správa Facebooku tam iná ako u nás?
V každej krajine, v ktorej spravujeme Facebook, máme vždy externého lokálneho social media človeka, ktorý sa o fanúšikov stará. To je veľmi dôležité, lebo nejde len o preloženie postov zo slovenčiny do rumunčiny, každá krajina má svoje špecifiká. V iných krajinách majú napríklad iné sviatky a zvyky, na ktoré treba reflektovať a poznať ich. Napríklad v Rusku zákon o reklame hovorí, že nemôžeme v platenej reklame na alkohol použiť žiadnu tvár a dokonca ani žiadne zviera, čo pri značke Kozel, ktorého Facebook stránku spravujeme, vôbec nie je jednoduché.
S: Ako potom riešite komunikáciu s Kozlom v Rusku?
Tak, že promujeme za peniaze iba tie príspevky, kde Kozel nefiguruje, preto je ho v porovnaní s ostanými krajinami vidieť na Facebooku menej. V postoch, kde je Kozel prítomný, sa snažíme o čo najvyšší organický reach, nič iné nám ani nezostáva.
S: Sociálne siete dávno nie sú iba o postovaní obrázkov. Z agentúr sa časom stali plánovači. Do akej miery beriete biznis mediálnym agentúram?
Nemyslím si, že berieme mediálnym agentúram core biznis. Keď sme však porovnávali Facebook kampane, ktoré plánovali mediálne agentúry a tie, ktoré sme si mediálne spravovali sami, mali lepšie výsledky tie naše. Vysvetľujem si to tak, že u nás má social media manager na starosti 4-5 svojich značiek, ktorým rozumie a venuje sa im dennodenne. V mediálnej agentúre, keď majú iný workflow, jeden človek má na starosti facebookové PPC pre desiatky klientov, tak nemá kapacitu venovať každému toľko času, aby dosiahol také výsledky.
S: Čím to je?
Je to o komplexných informáciách, ktoré máme a môžeme ich využívať. Napríklad, ak vytvárame Facebook kampaň, je oveľa efektívnejšie, ak aj jej plánovanie robí človek, ktorý pozná kampaň od začiatku, je súčasťou kreatívneho návrhu, vie, aké sú jej ciele, aká je použitá logika. Okrem toho, má skúsenosti z ostatných aktivít, ktoré sa na Facebook stránke robia a vie, čo na danú cieľovku fungovalo, čo fungovalo menej.
S: Takže spoluprácu s mediálnymi agentúrami si neviete predstaviť?
Nehovorím, že neviem, v mnohých prípadoch spolupracujeme a sú agentúry, s ktorými nám to dobre funguje. Ale často je spolupráca nelogická. Pretože mediálnej agentúre presne vyšpecifikujeme, aké sú ciele, aké majú použiť cielenie, aké placementy a podobne. Skrátka, my pošleme celý balík inštrukcií, mediálna agentúra podľa nich spustí kampaň a potom nám každý deň posiela reporty. Je to zbytočne neefektívne a práve tu vznikajú oneskorenia pri optimalizácii. Ak si robíme aj plánovanie sami, môžeme zmeny vykonávať operatívne.
S: Prednedávnom ste v Prahe založili vlastné produkčné štúdio na videá. Video kontent je dnes síce trendy, ale uživí sa štúdio iba tým, že tvorí videá?
Áno, dokáže sa uživiť iba tvorením video kontentu pre našich klientov. Produkčný tím vznikol práve kvôli tomu, že po video obsahu bol veľký dopyt. Bolo treba vytvárať veľké množstvo foto a videoprodukcie často s limitujúcim timingom. Ťažko sa hľadala produkcia, ktorá by vedela zabezpečiť takúto flexibilitu v rozumnom budgete. Video je dnes však už taká súčasť contentu, že produkčný tím je vlastne reálna potreba.
S: Myslíte si, že by sa uživilo štúdio aj na Slovensku?
Áno, momentálne na to máme jedného človeka, v Prahe ich je päť. Zatiaľ sa na Slovensku venujeme len produkcii menších vecí – takých, ktoré potrebujú social media manageri, napríklad primárne krátke niekoľko sekundové videá na Instagram, stopmotion videá, cinemagrafy, fotky a podobne. Uvidíme, ale vôbec nevylučujem vytvoriť aj u nás väčší tím.
S: Začínali ste v TRIADe ako accountka. Išli ste do toho s ambíciou raz viesť agentúru?
To vôbec. Som ambiciózna v zmysle, že chcem robiť svoju prácu najlepšie ako viem, správať sa férovo a posúvať svoje hranice komfortnej zóny. Že budem dnes výkonnou riaditeľkou, by mi nenapadlo ani pred rokom, nieto pred štyrmi.
S: Aké rozhodnutie bolo pre vás zatiaľ najnáročnejšie?
Na pozícii riaditeľky bolo zatiaľ každé rozhodnutie ťažké, pretože má dosah na celú agentúru. Našťastie však môžem povedať, že zatiaľ dopadlo všetko dobre, či už to boli bolestivé odmietnutia veľkých ATL tendrov, aby sme mohli dodržať slovo voči našim ľuďom, že nebudeme tento rok rásť, ale stabilizovať sa, alebo zavedenie nového firemného benefitu v podobe kratšieho pracovného času každý piatok o hodinu a cez letné prázdniny dokonca o dve hodiny.
S: Predtým ste boli team leaderkou. Čo bolo najťažšie na vedení tímu v TRIADe?
Myslím, že všetko, čo sa dialo, bolo prirodzené. TRIAD je celkovo postavený na tímovosti, ľudia, ktorí tu pracujú, to chápu a sú na to primárne nastavení. Viesť takýto tím bolo teda o to ľahšie. Nedá sa povedať, že by som ľudí z pozície team leadera postavila do pozoru. To by ani nefungovalo. Tá obava prišla až s novou pozíciou šéfky agentúry.
S: A to je aká?
Osobne bol pre mňa najväčší strašiak to, že už nebudem patriť do žiadneho tímu. Ako team leader som bola v tíme plne zakomponovaná, trávila som s ľuďmi všetok čas, mala som prehľad. Teraz som trochu ďalej od toho celého, čo je pre mňa veľká zmena.
S: Na kom podľa vás stojí agentúra?
Na každom jednom človeku u nás. Z toho vychádza aj naša filozofia, podľa ktorej fungujeme a podľa ktorej máme vyskladaný tím.
S: Koho považujete za svoju konkurenciu u nás?
Všetky agentúry, ktoré robia svoju prácu dobre a poctivo. Za konkurenciu nepovažujem tie, ktoré robia scamy. Je to téma omieľaná všade tisíckrát, ale pre nás je to stále niečo, s čím by sme sa nechceli porovnávať.
S: A zo zahraničia?
Zahraničné agentúry sú pre mňa inšpiratívne tie, ktorým sa darí každý rok preskakovať latku a byť stále lepší a lepší – momentálne Droga5 vo svojej šnúre úspechov a skvelých kampaní. Od nich u mňa naposledy rezonovala jedna z kampaní Rule Yourself pre športové oblečenie Under Armour, ktorej tvárou bol Michael Phelps a hovorila o tom, že: It’s what you do in the dark, that puts you in the light. Skvelo vystihnuté, ešte lepšie natočené.
S: Čo je teraz pre vás najväčšou výzvou?
Nič nepokašľať a robiť ešte viac svetovej reklamy bez toho, aby nám začalo pršať do nosa. A popritom jemne posunúť imidž našej agentúry, aby okrem super atmosféry a férového prístupu bol TRIAD vonku viac vnímaný aj cez našich seniorných ľudí. S týmto sa niekedy boríme, keď hľadáme seniorov – napríklad teraz.
S: Vy a TRIAD presne o rok...
Budeme spolu grilovať na záhrade za domom v Devíne, kde sídlime. Tak ako veľakrát každé leto.