Credit card and arobase sign on black background, 3d illustration
StoryEditor

Ako pripraviť svoj e-shop na expanziu do zahraničia? Tu sú hlavné odporúčania

01.07.2022, 10:02
Autor:
rmrm

Prečítajte si návod, čo všetko treba absolvovať pred vstupom do sveta elektronického obchodu v zahraničí.

Expanzia je v posledných mesiacoch pre slovenské internetové obchody neprehliadnuteľnou témou. Väčšina z tých, ktorí sa rozhodnú expandovať, už má dostatok skúseností s fungovaním na slovenskom trhu. Zahraničné trhy však majú svoje špecifiká, ktorým sa treba prispôsobiť. Ako sa teda pripraviť na expanziu?

Rozhodnutie vstúpiť do sveta elektronického obchodovania a následne vytvoriť internetový obchod je dôležitým krokom pre každého podnikateľa. Keďže náš región je jednou z veľmocí elektronického obchodu, tento krok je dnes pre väčšinu spoločností takmer nevyhnutný. Presadiť sa na lokálnom trhu v podmienkach veľkej konkurencie však nemusí byť jednoduché. Preto obmedzovať sa na predaj len na Slovensku môže byť pre nových e-shopistov paradoxne kontraproduktívne. Možnosť predávať v zahraničí, najmä v európskych krajinách, presnejšie v EÚ, nekladie podnikateľom veľké prekážky.

Spolu s Martinom Pechom, obchodným riaditeľom e-commerce spoločnosti Upgates, sme sa pozreli na to, ako sa pripraviť na prvé kroky pred vstupom do sveta elektronického obchodu v zahraničí.

image

Martin Pech Upgates

Platforma je základ

Prvým a asi aj najdôležitejším bodom je výber správnej e-commerce platformy, na ktorej bude internetový obchod fungovať. „E-shop je základným stavebným prvkom pre predaj online. Od toho, ako kvalitný a stabilný bude tento stavebný prvok, závisí ďalšia budúcnosť alebo rast internetového obchodu. Ak budúci majiteľ internetového obchodu uvažuje aj o expanzii na iné trhy, mal by si vybrať platformu, ktorá umožňuje viacjazyčné mutácie a správu viacerých obchodov z jednej administrácie bez zložitých technických úloh. To znamená, že platforma by mala byť založená na stabilných základoch, ale zároveň by mala byť dostatočne flexibilná, aby ju vlastník mohol neskôr prispôsobiť svojim vlastným a regionálnym potrebám," upozorňuje na prvý krok Martin Pech, obchodný riaditeľ v e-commerce spoločnosti Upgates.

Dobrou správou pre budúcich majiteľov a prevádzkovateľov internetových obchodov je, že tieto platformy sú ľahko dostupné a okamžite použiteľné. „Dnes už len málokto začína budovať alebo programovať svoj prvý e-shop na zelenej lúke. Väčšina podnikateľov a firiem si vyberie jedno z krabicových riešení, ktoré poskytuje všetko čo potrebujú, a zároveň je v porovnaní s vlastným riešením výrazne lacnejšie, a to tak pri spustení, ako aj následnej prevádzke vrátane údržby a rozvoja," vysvetľuje Martin Pech.

image

E-commerce: Veľkí hráči majú problémy, malým sa naďalej darí

Prieskum trhu

Po zabezpečení technickej stránky je čas vybrať všetky potenciálne vhodné trhy, na ktorých môže e-shop nájsť svojich zákazníkov. To zahŕňa analýzu vývoja elektronického obchodu v príslušných krajinách a nepochybne aj analýzu konkurentov, ktorí už pôsobia na vybranom trhu. „Je naozaj dobré venovať čas tejto analýze a výskumu. Ušetrí to spoločnosti nielen energiu, ale aj peniaze, ak sa náhodou rozhodne ísť na nesprávny trh, kde o jej výrobky nie je záujem. Na druhej strane sa môže veľa naučiť zo samotnej analýzy, čo mu uľahčí vstup do online obchodovania a ďalších krajín," vysvetľuje potrebu prípravy obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates.

Obchodníci nemusia chodiť ďaleko, aby našli vhodné trhy. Veľmi dobré príležitosti na nich čakajú hneď za hranicami. Jednou z nich by mohla byť Česká republika, krajina s dvojnásobným počtom obyvateľov, kde je nakupovanie cez internet absolútnym štandardom a kde sú úplne minimálne prekážky vstupu na trh.

Lokálne služby

Súčasne s výberom krajín, v ktorých bude internetový obchod pôsobiť, musí majiteľ zabezpečiť potrebnú administratívu a spoluprácu s miestnymi službami. „Svet e-commerce a online predaja je veľmi progresívny, čo sa prejavuje v jeho skutočne rýchlom rozvoji a automatizácii. V Európe pôsobí veľké množstvo spoločností, ktoré môžu využívať internetové obchody na také veci, ako je preprava tovaru, outsourcing celej logistiky, prepojenie obchodu s porovnávacími stránkami alebo v súčasnosti populárnymi marketplaces. V Upgates sme preto naše riešenie prepojili s e-commerce platformou BaseLinker, pomocou ktorej môžu majitelia e-shopov dané služby jednoducho integrovať do svojho obchodu, čo im opäť uľahčí vstup na zahraničné trhy," dodáva Martin Pech. Vďaka tomu, že BaseLinker ponúka okrem iného prepojenie na desiatky služieb v Poľsku, môže byť táto krajina veľmi atraktívna aj pre slovenské e-shopy.

image

Online obchod sa vracia do normálu. Skokanom druhého kvartálu 2022 sú piána, prepadákom je investičné zlato

Zákaznícka skúsenosť

Už dávno neplatí, že celá zákaznícka skúsenosť je založená na tom, ako je zákazník spokojný s procesom vytvorenia objednávky v internetovom obchode. Stále častejšie sa spokojnosť alebo nespokojnosť prejavuje v komunikácii obchodu so zákazníkmi, najčastejšie pri riešení transakčných záležitostí. Preto by žiadny e-shop nemal podceňovať kvalitnú podporu v lokálnom jazyku. Z technického hľadiska je teraz možné zabezpečiť kompletný preklad internetového obchodu, ktorý zabráni nedorozumeniam medzi majiteľom obchodu a zákazníkom. Na druhej strane je tu ľudský faktor, ktorý je pre zákazníka oveľa dôležitejší. A nemusí to byť len písomná forma, ale aj hovorená forma, pretože kupujúci dnes využívajú všetky možné kanály, aby sa dostali do kontaktu s e-shopom. Dobrá zákaznícka skúsenosť môže vyniesť internetový obchod do veľkých výšin, zatiaľčo zlá skúsenosť ho môže na trhu doslova pochovať.

Marketingová komunikácia

Propagácia e-shopu je nevyhnutnou súčasťou každého trhu. Aj pri samotnej analýze trhov by sa mal majiteľ internetového obchodu na ňu zamerať. Internetová reklama založená na výkone (PPC) zostáva najúčinnejším spôsobom získavania zákazníkov v e-commerce. Vstupné náklady sú stále priaznivé aj pre nové e-shopy a výsledky sa dostavia veľmi rýchlo. Obchod by však nemal zabúdať ani na iné marketingové kanály. „Reklamy PPC sú stále najlepším spôsobom, ako prilákať zákazníkov. Na druhej strane obchod musí budovať svoju značku na trhu, preto je vhodné pracovať na svojich profiloch na sociálnych sieťach, blogu a určite aj na newslettroch, ktoré nemusia byť len akčné. Rovnako ako v prípade zákazníckej skúsenosti však musíte dbať na lokálnosť, a to nielen v jazyku, ale aj vo zvykoch a správaní zákazníkov," dodáva Martin Pech.

Dnešný pohľad na expanziu do zahraničia je pre niektorých majiteľov internetových obchodov stále zložitý a náročný. Avšak tí, ktorí nájdu jednoduché a funkčné riešenia postavené na integrácii a automatizácii s inými službami zistia, že prevádzkovanie internetového obchodu v zahraničí je rovnako dostupné ako u nás.

01 - Modified: 2022-07-01 11:19:54 - Feat.: - Title: Online obchod sa vracia do normálu. Skokanom druhého kvartálu 2022 sú piána, prepadákom je investičné zlato 02 - Modified: 2022-06-22 13:11:36 - Feat.: - Title: Prieskum: Čo tvorí online košík Slovákov? 03 - Modified: 2021-02-23 09:11:01 - Feat.: - Title: Od krízy sa zdvojnásobilo nakupovanie cez internet. Mesačne minieme v e-shopoch v priemere 214 eur 04 - Modified: 2021-01-22 07:24:36 - Feat.: - Title: Koronakríza mení nákupné správanie Slovákov. Vyše tretina ľudí nakupuje potraviny cez internet 05 - Modified: 2021-01-15 08:16:52 - Feat.: - Title: Rekordných 80 percent. O toľko narástli platby v slovenských e-shopoch v minulom roku
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. august 2022 18:11