Online shopping
StoryEditor

E-commerce: Veľkí hráči majú problémy, malým sa naďalej darí

27.06.2022, 12:20
Autor:
redred

Slováci v posledných rokoch míňajú čoraz viac peňazí v menších online obchodoch. Vyplývy to z analýzy spoločnosti Shoptet.

Tento trend sa v zahraničí začal prejavovať už pred niekoľkými rokmi a momentálne prichádza aj na Slovensko. Aj vďaka nemu sa menším e-shopom naďalej darí.

Zatiaľ čo viaceré veľké e-commerce spoločnosti zaznamenávajú v tomto roku prepady alebo stagnáciu a neraz musia prepúšťať zamestnancov či zoštíhľovať svoje portfólio, množstva malých predajcov sa situácia súvisiaca s rastúcou infláciou či rozpútaním vojny na Ukrajine významne nedotkla.

Tržby menších obchodníkov stúpajú

„Minulý rok mali obchody na Shoptete obrat vyše dve miliardy eur a aj v tomto roku rastú. Zatiaľ čo veľkí hráči majú problémy, malí a strední podnikatelia mali napríklad medziročne v máji o 20 percent vyššie tržby,“ vysvetľuje Ivo Mrena, country lead Shoptet pre Slovensko. Podobný vývoj je aj v Česku. Podľa nezávislej Asociácie pre elektronickú komerciu rástol medziročne celý český e-commerce trh o 14 %, podnikatelia na Shoptete však vykázali priemerný rast až 28 %.

Trend nakupovania u menších lokálnych predajcov, ktorý sme na Slovensku významnejšie začali zaznamenávať už počas kovidu, podľa Iva Mrenu, naďalej pokračuje: „Ľuďom dnes záleží na tom, koho svojím nákupom podporia.“

Menej je niekedy viac

Výhodou menších e-shopov je, že sa dokážu rýchlejšie prispôsobiť aktuálnemu stavu na trhu. „Veľkí online hráči neraz plánujú nákup tovaru alebo marketing na rok či viac dopredu. Mnohí z nich zle odhadli vývoj trhu a teraz majú problémy. Menšie prevádzky dokážu byť oveľa prispôsobivejšie, a preto sú ich výkyvy menšie,“ vysvetľuje Ivo Mrena.

V ich prospech môže hrať aj zameranie e-shopu na neraz úzkoprofilový sortiment. Ľuďom často ponúkajú tovar, ktorý nemá nik iný, a predajcovia zároveň dokážu v danej oblasti poskytnúť kvalitné poradenstvo. Zákazníci sú k takýmto obchodom lojálni, aj preto sú odolnejšie voči turbulenciám na trhu.

Priestor na rast je značný

Minulý rok na Slovensku pribudlo len na platforme Shoptet viac ako 1 300 nových internetových obchodov. Tento počet sa bude zrejme naďalej zvyšovať. „Západné krajiny majú podstatne väčší podiel e-commerce na celkovom predaji. Napríklad vo Veľkej Británii predstavuje e-commerce okolo 26 % celkového retailu, zatiaľ čo na Slovensku ide odhadom len o necelých 10 %. Priestor na rast je teda stále značný,“ uzatvára Ivo Mrena.

Spoločnosť Shoptet sa na českom, slovenskom a už aj maďarskom trhu špecializuje na prenájom e-shopových riešení. Momentálne ho využíva už 30-tisíc online obchodov.

01 - Modified: 2024-01-17 13:14:34 - Feat.: - Title: Slovenským e-shopom rastú objednávky aj obraty, koniec roka bol silný 02 - Modified: 2023-10-20 07:57:20 - Feat.: - Title: V hlavnej úlohe jesennej kampane Shoptetu sú úspešní podnikatelia 03 - Modified: 2023-09-11 09:35:32 - Feat.: - Title: E-commerce sa pripravuje na vianočnú sezónu. Čo musia e-shopy urobiť hneď teraz? 04 - Modified: 2023-08-11 06:15:06 - Feat.: - Title: Slováci sa vrátili k online nákupom, stúpli obraty e-shopov aj počty objednávok 05 - Modified: 2022-11-29 14:26:37 - Feat.: - Title: Black Friday: Shoptet hovorí o rekordných ziskoch, dáta Heureky a Upgates to nepotvrdzujú
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
09. november 2024 03:20