„Tlak nemeckého reťazca na ceny produktov prinútil výrobcov spadajúcich pod TAURIS GROUP k dôležitému rozhodnutiu - stiahnuť svoje výrobky značiek Tauris, Zipser, RYBA Košice či Piknik z pultov siete Kaufland,“ uvádza sa v aktuálnom stanovisku výrobcov.
Richard Duda„ generálny riaditeľ TAURIS GROUP vysvetľuje: „Cenová politika Kauflandu nás prinútila urobiť tento krok. Aktívne sa sústreďujeme primárne na kvalitu našich produktov s vyššou pridanou hodnotou, čo sa odzrkadľuje v dôvere našich zákazníkov v prémiové a zdravé výrobky s nezameniteľnou chuťou. Od tohto prístupu nechceme ustúpiť.“ A ako ďalej dodáva, cieľom TAURIS GROUP nie je predaný objem v diskutabilnej kvalite, ale spokojný zákazník. „Naším skutočným zákazníkom nie je Kaufland, ale kupujúci, ktorý si na konci dňa pochutí na našich párkoch, salámach, klobásach či retro treske a s dôverou sa opakovane rozhodne pre naše výrobky. To je ten skutočný zákazník. A to by mali pochopiť aj v reťazci Kaufland.“
Richard Duda zdôrazňuje, že výrobcovia ceny nezdvíhajú účelovo, ale odrážajú aktuálne dianie vo svete a na trhu. „Do cenotvorby primárne vstupuje a priamo ju ovplyvňuje faktor enormného zdražovania poľnohospodárskych komodít, korenín, oleja, čriev či pomocného a obalového materiálu, ktoré sú potrebné pre našu výrobu a samozrejme aj nákup energií a palív, ktorých ceny pre neistotu spôsobenú vojnou dosahujú rekordné úrovne.“
Napríklad ceny energií a ich aktuálne sadzby sú, podľa jeho slov, o 300 % vyššie oproti roku 2021. Na vzostupe sú tak isto ceny rybnej suroviny. Cena za filety z aljašskej tresky vzrástla o 50 %, na čo majú vplyv sankcie voči Rusku či odmietanie výrobcov nakupovať lacnejšie tresky z Číny. Ich výhodná cena totiž, podľa Richarda Dudu, má svoju daň. „Ryby sú niekoľkokrát zamrazované a výsledkom tamojšej legislatívy je, že k spotrebiteľovi sa môže dostať ryba, ktorá strávila aj štyri roky v mraziacom boxe.“
„Ak chceme zvládnuť a ekonomicky prežiť rok 2022 aj s garantovanou kvalitou našich výrobkov a zaslúženým ohodnotením namáhavej práce našich zamestnancov, zvýšené náklady si musíme rozdeliť v celom reťazci, počnúc dodávateľom, cez výrobcu, obchodníka až po konečného spotrebiteľa. Ten, kto dokáže znižovať ceny, to nemôže robiť bez toho, aby nezasahoval do overených receptúr a úmyselne tak neznižoval kvalitu a čerstvosť svojich výrobkov – iba, ak by chcel dobrovoľne spáchať ekonomickú samovraždu,“ dodáva Richard Duda.
Výrobky Tauris či RYBA Košice sa, podľa stanoviska spoločností, držia tradičných receptúr a schválených československých noriem. „Kvalita týchto výrobkov je každoročne potvrdená mnohými oceneniami - získali Čestné uznania Ministerstva pôdohospodárstva SR, Zlaté kosáky či medaily Slovak Gold. Takisto sa môžu pýšiť oceneniami Danubius Gastro, Najdôveryhodnejšia značka či Voľba spotrebiteľa a nesú aj značku kvality SK.“
„Rozhodnutie TAURIS GROUP odísť z regálov reťazca Kaufland je tak zárukou, že kvalita a receptúra, pre ktoré sú produkty oceňované, zostane nezmenená. Výrobky ako Nitran 77, Zipser šunka či párky, rovnako ako rybie špeciality ako retro Treskoslovenská treska či lahôdkové šaláty Piknik, sa tak sťahujú na lepšie adresy. Spotrebitelia ich kúpia v sieťach Coop, CBA, Fresh, Billa, Tesco a v Tauris Mäsiarstvach u Býka,“ vysvetľuje Richard Duda.
Stanovisko spoločnosti Kafuland:
Samuel Machajdík, hovorca Kaufland Slovenská republika: „Spoločnosť Kaufland sa rázne ohradzuje proti tvrdeniam, s ktorými dnes prišla skupina TAURIS GROUP. Podľa jej vyjadrení sme sa snažili dohodnúť nízke ceny na úkor kvality výrobkov. Toto tvrdenie sa nielenže nezakladá na pravde, ale môže hraničiť aj s poškodením dobrého mena spoločnosti. Naša spoločnosť si plne uvedomuje aktuálnu náročnú situáciu na trhu a vníma zvyšovanie nákladov, energií a pohonných látok. Kvalita produktov je, a aj vždy bola a bude v Kauflande na prvom mieste a je vyslovenou nepravdou, že by sme požadovali jej zníženie. Tak isto nie je pravda, že by sme požadovali od skupiny TAURIS GROUP zníženie aktuálne dohodnutých dodávateľských cien. Akceptovali sme určité navýšenie dodávateľských cien TAURIS GROUP, ale nie v tak extrémnej miere, ako ho navrhovala skupina TAURIS GROUP. Boli by sme radi, aby do budúcna skupina TAURIS GROUP svoje aktivity komunikovala pravdivo a nesnažila sa podobnými nepravdivými tvrdeniami očierňovať svojich bývalých obchodných partnerov.“