Dcérska spoločnosť Googlu, firma Jigsaw, budúci týždeň odštartuje na českom, slovenskom a poľskom trhu kampaň zameranú na boj proti dezinformáciám o ukrajinských utečencoch. Projekt sa opiera o výskum dvoch britských univerzít. Psychológovia z univerzít v Cambridgi a Bristole, v spolupráci s firmou Jigsaw, vytvorili 90-sekundové spoty, ktoré majú ľudí „naočkovať" proti škodlivému obsahu na sociálnych sieťach, napísala agentúra Reuters. Kampaň bude trvať jeden mesiac.
Cieľom spotov, ktoré budú spustené v reklamných slotoch na platforme YouTube, ktorá spadá pod Google, je pomôcť ľuďom rozpoznať emocionálnu manipuláciu a hľadanie obetných baránkov v titulku správy. Kampaň bude trvať jeden mesiac.
„Keď ľuďom poviete, čo je pravda a čo klame, nemálo z nich sa o tom začne hádať. Môžete však predvídať techniky používané pri šírení dezinformácií, ako je to v prípade ukrajinskej krízy," povedal v rozhovore Jon Roozenbeek, hlavný autor správy o výskume, ktorý je základom kampane.
Projekt chce posilniť odolnosť voči dezinformáciám, ktoré utečencov vykresľujú negatívne. Zapojili sa doň miestne neziskové organizácie, akademici, odborníci na dezinformácie a organizácie zamerané na overovanie faktov.
Šírenie klamlivých a falošných informácií v Spojených štátoch a v Európe, prostredníctvom sociálnych sietí, viedlo rôzne vlády k presadzovaniu nových zákonov, ktoré by dezinformačné kampane zastavili, pripomína Reuters. Diskusia nadobudla na intenzite po začiatku ruskej invázie na Ukrajinu.
„Uvažujeme o tom ako o pilotnom pokuse, takže nie je absolútne žiadny dôvod, prečo by sa tento prístup nemohol rozšíriť do ďalších krajín," povedala v rozhovore Beth Goldbergová, ktorá v Jigsaw vedie výskum.
„Poľsko sme vybrali, pretože má najviac ukrajinských utečencov," povedala a dodala, že Česká republika a Slovensko môžu poslúžiť ako užitočné meradlá pre zvyšok Európy. V pomere k počtu obyvateľov prijala najviac utečencov z Ukrajiny Česká republika.