Stavia na minuloročnej vlne "Duševné nepohodlie nie je vidieť" a chce motivovať verejnosť, aby bola otvorená téme duševného zdravia, čo je nevyhnutný prvý krok k jeho zlepšeniu.
Duševné zdravie v posledných rokoch utrpelo v dôsledku udalostí ako pandémia covidu, vojna na Ukrajine, energetická kríza a vysoká inflácia. Zároveň sa ukazuje, že iba menšina ľudí, ktorí majú vážnejšie problémy, je schopná hovoriť o svojich pocitoch a vyhľadať odbornú psychologickú pomoc.
„Dlhodobé zameranie našej skupiny UNIQA na duševné zdravie vyplynulo nielen z celospoločenskej aktuálnosti tejto témy, ale aj z našej internej stratégie poskytnúť zákazníkom viac ako len finančné riešenia a pomôcť im viesť lepší život.
Cieľom ďalšej časti kampane UNIQA je pomôcť odstrániť stigmu duševných a psychických porúch nielen u ľudí, ktorí nimi trpia, ale aj u ich rodinných príslušníkov, kolegov a priateľov. Základným predpokladom je úprimnosť a empatia," vysvetlila Anna Podgornaya, členka predstavenstva UNIQA zodpovedná za ľudské zdroje, značku a komunikáciu.
Načasovanie a médiá
Nová komunikačná vlna prebieha na Slovensku a v Českej republike od 15. októbra a potrvá do konca roka. V tejto vlne dominuje digitálny priestor. Hlavnou časťou je nasadenie dvoch online spotov v rôznej stopáži.
Zahŕňa tiež online bannerovú reklamu na hlavných českých a slovenských spravodajských a lifestylových webových stránkach. Na Slovensku ich možno nájsť v sieťach Google a Strossle, ako aj na hnonline.sk, etrend.sk, cas.sk, aktuality.sk, topky.sk, pravda.sk, sme.sk, startitup.sk či refresher.sk. V Českej republike v sieťach Google a Sklik, ako aj na idnes.cz, seznam.cz, lidovky.cz, expres.cz, blesk.cz, e15.cz, mojezdravi.cz, reflex.cz, dama.cz a ďalšie.
Na sociálnych sieťach a v natívnych článkoch otvára UNIQA v spolupráci s psychológmi témy ako je odstránenie predsudkov spojených s duševnými chorobami, depresiou, kyberšikanou alebo vplyv osamelosti na duševnú rovnováhu.
Reklamné správy sa pripravujú aj pre rozhlas, na Slovensku sa budú vysielať na Fun Radio, Rádio Expres a Radio Europa 2. V Českej republike konkrétne celoplošne prostredníctvom siete Radio United a prostredníctvom Radiohouse, medzi ktoré patria okrem iného Impuls, Evropa 2, Frekvence 1, Kiss, Bonton, Blaník, Fajn Radio a ďalšie. Táto časť bude trvať sedem týždňov od polovice októbra. V novembri bude kampaň doplnená o outdoorovú časť na Slovensku.
UNIQA tiež zriadila podstránku na túto tému na svojej webovej stránke:
"Mediamix je bohatý, aj keď v tejto vlne neobsahuje televízne spoty. Z výskumu sme vyhodnotili, že téma duševného zdravia je veľmi zaujímavá najmä pre mladú generáciu, na ktorú sa predovšetkým tentoraz zameriavame. V súlade s tým sme zostavili aj plán kampane," povedala Silvia Vlasková, riaditeľka pre brand & marketing v UNIQA.
Autori a produkcia
Koncept kampane vytvorila reklamná agentúra Triad Advertising Bratislava a produkciu zastrešovala spoločnosť Hitchhiker Films. Spoty citlivo režíroval Dano Dekan. Za nákup médií boli zodpovedné spoločnosti Mindshare, Basta Digital a Magnas Media.
Hovorte úprimne
Hlavným posolstvom kampane je potreba otvorene hovoriť o probléme. Týka ľudí, ktorí trpia nejakou formou duševnej nepohody ako aj ich okolia. Preto sa spoty prelínajú s online kampaňou #uprimne. Do komunikácie sú opäť zapojení aj športovci, ktorí sú partnersky spojení s UNIQA. Duševná rovnováha a duševná pohoda sú totiž pre nich predpokladom toho, aby boli schopní podávať výkony v správnom čase.
"Osobnú účasť reprezentantiek v zjazdovom lyžovaní Petry Vlhovej na Slovensku a Martiny Dubovskej v Česku, od ktorých sa očakáva plné nasadenie a výsledky bez ohľadu na ich aktuálny zdravotný stav či náladu, považujem za inšpiratívnu pre každého.
Aj oni často čelia stresu a rôznym problémom, ktoré ovplyvňujú ich duševný stav. V kampani na to otvorene poukazujú. Môžu sa stať príkladom pre ostatných, aby mohli hovoriť o svojich ťažkostiach," vysvetlila Silvia Vlasková.
Profesionálna spolupráca a konkrétne úspechy
UNIQA sa v rámci podpory duševného zdravia spojila s renomovanými profesionálnymi platformami: Na Slovensku spolupracuje s linkou pomoci Nezábudka a Ligou za duševné zdravie, v Českej republike s Linkou bezpečí pro děti a jejich rodiče a s mládežníckou iniciatívou Nepanikař. Súčasťou stratégie je nielen mediálna aktivita, ale aj online kurz pre rodinných príslušníkov ľudí, ktorí trpia duševnou nepohodou - aby vedeli, ako podporovať svojich blízkych a ako s nimi komunikovať. Je to druh analógie prvej pomoci pri fyzickej ujme.
"Program prvej pomoci v oblasti duševného zdravia (MHFA) so sídlom v Austrálii je dnes celosvetovo známy a používaný vo viac ako dvadsiatich krajinách. Vďaka našej podpore sa profesionálne školí prvých desať odborníkov na Slovensku a Českej republike, aby sa stali trénermi a aby šírili povedomie o ochrane duševného zdravia ďalej," opísala základnú iniciatívu Silvia Vlasková.
V Bratislave sa UNIQA finančne podieľala na spustení prvého detského psychiatrického stacionára. Vďaka podpore UNIQA mohla linka Nezábudka začať poskytovať pomoc ukrajinským utečencom v ukrajinčine. Prebehlo niekoľko moderovaných diskusií s odborníkmi a ľuďmi, ktorí majú osobnú skúsenosti s duševnou alebo psychiatrickou chorobou a boli ochotní sa o ne podeliť. V Prahe UNIQA podporovala detské psychiatrické oddelenie v nemocnici v Bohniciach a pripravila sa česká verzia online kurzu pre blízkych ľudí postihnutých duševnými chorobami.