Zdroj: Shutterstock.
StoryEditor

E-commerce čelí nedostatku pracovnej sily. Viac ako skúsenosť zaujmú zručnosti a zanietenie

24.08.2023, 15:08

Odvetvie e-commerce zaznamenalo, ako jedno z mála, počas pandémie rast. Ten sa síce v ostatných mesiacoch spomalil, no vo väčšine kategórií nezastavil. Potvrdzujú to aj čísla spoločnosti Upgates, keď prírastok nových e-shopov bol na Slovensku v januári a februári 2023 o 25 percent vyšší ako v predchádzajúcom roku.

Rastúce odvetvie tak začína pomaly ale isto narážať na problém s nedostatkom kvalifikovaného personálu a viacerí podnikatelia už problém výrazne cítia.

„Vo všeobecnosti platí, že čím je e-shop väčší, tým viac špecializovanej pracovnej sily potrebuje. Kým sú pre menšie a stredne veľké e-shopy najvhodnejšie integrované riešenia zahrňujúce tvorbu a prevádzku stránky, riadenie skladu, expedíciu až po doručenie, veľkí hráči si často riadia kľúčové oblasti pre ich podnikanie interne. V praxi teda najväčší nedostatok pracovnej sily pociťujú väčšie e-shopy a agentúry, ponúkajúce riešenia a doplnkové služby pre obchodníkov,“ približuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates, ktorá vytvára platformu pre prevádzkovanie e-shopov.

Rastúci počet e-shopov spôsobí podľa HR expertky a koučky zo Slovenskej asociácie koučov (SAKo) nedostatok dobrých špecialistov, čo sa môže odzrkadliť v poklese kvality práce, či neplnení termínov.

„Inzercia dnes na niektoré pozície nefunguje a personalista môže získať aspoň nejakých kandidátov prostredníctvom agentúr. Vybrať si spomedzi nich je však časovo aj finančne nákladné. Popri samotnom nedostatku odborníkov ale treba počítať aj s vyššou fluktuáciou nastupujúcej generácie, ktorá nebude dlho váhať opustiť zamestnávateľa, pokiaľ ju bude v niečom zásadnom obmedzovať (firemná kultúra, flexibilita, plat, zmysluplnosť, etika predaja alebo produktu). Vyššia fluktuácia so sebou prináša zvýšené náklady na hľadanie a zaúčanie nováčikov. HR tímy v obchodných firmách majú v súčasnosti ďaleko ťažšiu prácu než pred piatimi či viac rokmi a niet im čo závidieť,“ myslí si Dáša Polievková.   

Podľa spoluzakladateľa e-shopu bioruza.sk Radoslava Coneva je záujem skôr o atraktívne pozície, ako napríklad marketing, no kandidátom chýbajú skúsenosti. S kvalitnou pracovnou silou ale môžu mať podľa Coneva problémy aj agentúry. „Programátorské agentúry nedodržujú termíny dlhodobo a je tak veľmi ťažké nájsť kvalitných partnerov. To platí aj v marketingu, akurát tu je príčinou saturovaný trh, na ktorom vám každý sľubuje lepšie výsledky, kým realita býva často iná.“

Veľkí hráči hovoria o radikálnych zmenách pri hľadaní nových zamestnancov

Zmeny na pracovnom trhu pociťujú aj veľkí hráči v e-commerce. Časy, kedy stačilo vyvesiť inzerát a očakávať množstvo životopisov sú preč. Už to nie sú zamestnávatelia, ktorí si môžu vyberať, taktovku preberajú uchádzači, ktorých sa snažia presvedčiť firmy.

To mení aj úlohu manažérov ľudských zdrojov, ktorí kandidátov musia nie len nájsť a osloviť, ale, v prvom rade, zaujať. Prvé stretnutia sú tak dnes skôr o vzbudení záujmu kandidáta o firmu a pracovnú pozíciu a až v nasledujúcich rozhovoroch sa kandidát posudzuje, najprv z pohľadu skúseností a zručností a následne aj kompatibilita s kultúrou firmy.

„Nie je dôležité nájsť kandidáta, ktorý má skúsenosti s rovnakou pozíciou. Osobne sa skôr zameriavam na zručnosti, ktoré potrebujeme a extrémne dôležité je aj to, či kandidáta práca baví. Treba si ale tiež uvedomiť, že ani ten najatraktívnejší kandidát sa nemusí hodiť do každej firemnej kultúry, čo sa môže vo finále podpísať na neúspešnom pôsobení,“ približuje Sandra Harmincová, Head of HR v Pilulka.sk.

Nároky potencionálnych zamestnancov rastú spravidla s odbornosťou pozície a skúsenosťami uchádzača. Kým pri pozíciách v sklade sú, okrem platových, dôležité aj pracovné podmienky (napríklad čistota pracoviska, pracovná doba, smeny, kolektív či prístup nadriadeného), pri manažérskych pozíciách sa už bavíme o identite firmy, stratégii, pracovnom prostredí, možnostiach sebarealizácie, kariérnom raste či o možnostiach práce mimo kancelárie.

V e-commerce nechýbajú len IT odborníci, ale aj špecialisti na GDPR

Mnohé slovenské e-shopy majú problémy so spĺňaním podmienok v oblasti GDPR. Aj tu je príčinou nedostatok odborníkov. Nezáujem o pozície súvisiace s GDPR možno podľa odborníka na ochranu osobných údajov prisudzovať aj všeobecnému presvedčeniu o neatraktivite tejto oblasti, ktorá, žiaľ, podľa názoru neodbornej širokej verejnosti spočíva iba v byrokratických obmedzeniach, v ktorých netreba hľadať hlbší právny význam.

„Mnoho dnešných mladých ľudí nemá záujem si vytvárať vlastné názory, ktorým by muselo predchádzať zložité pátranie a skúmanie a spoľahnú sa radšej na názory iných “odborníkov”. Na problematiku GDPR však jednotný názor neexistuje, čo pravdepodobne tiež odrádza mnohých mladších záujemcov o zamestnanie v tejto oblasti,“ myslí si Jakub Berthoty z advokátskej kancelárie Dagital legal.

Riešením by podľa advokáta a odborníka na ochranu osobných údajov mohli byť aktívnejšie spolupráce s externými GDPR spoločnosťami, prípadne školenia interných zamestnancov, formou akýchsi stáží v spoločnostiach zameraných na GDPR, kde by mohli zamestnanci získať poznatky a skúsenosti. Možnosť by mohla byť aj vyučovať GDPR na školách.

01 - Modified: 2024-07-24 09:09:44 - Feat.: - Title: Online nakupovanie opäť rastie. Byť online však už e-shopom zďaleka nestačí 02 - Modified: 2024-04-12 10:38:05 - Feat.: - Title: E-commerce si s PPC (ne)vystačí. Čo si vyžaduje zmena správania spotrebiteľov a inovácie? 03 - Modified: 2024-02-12 08:00:00 - Feat.: - Title: Rita Harnett: Spomalenie nákupnej cesty môže zvýšiť efektivitu predaja 04 - Modified: 2024-01-18 09:59:51 - Feat.: - Title: Toto bude 5 najsilnejších trendov v e-commerce pre rok 2024 05 - Modified: 2024-01-09 11:22:31 - Feat.: - Title: Vianoce vrátili slovenský e-commerce v 4. kvartáli k rastu, no minulý rok nedobehol
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 23:51