Aké najväčšie rozdiely vidíte medzi slovenskou a českou PR realitou?
Spoločná základňa sa zhoduje, pretože Slováci aj Česi poznajú remeslo veľmi dobre. V prípade slovenského PR to trochu súvisí s jemnou odlišnosťou najmä medzi našimi národmi, keďže sme pôsobili 80 rokov ako Československo, tak len historickú skúsenosť máme trochu odlišnú. Inak vnímame napríklad tvrdé dátové podklady, analytiku a podobne. A to sa potom prejavuje v komunikácii.
Nedávno som sa zúčastnil na konferencii v Bratislave a samotní Slováci prišli s tým, že sú oproti nám Čechom emocionálnejší. Potvrdilo sa to aj v súťaži Zlatý středník. Slovenské projekty majú výrazne väčší emocionálny náboj, viac búrajú tabu, sú viac dravé a odvážne. Široká verejnosť omnoho menej vníma rozsiahle analýzy.
Firmy by vám asi oponovali, oni totiž aj u nás tvrdia, že vždy idú po tvrdých dátach, nie po emóciách.
České projekty sú oveľa viac analytické a tie slovenské zase emocionálne. Musíme to brať z toho pohľadu, že máme na 80 percent rovnaký základ a potom prichádzajú drobné odlišnosti. Na Slovensku je jednoducho stále veľa tém tabu, a preto máte viac možností tabu prelomiť a použitie emócií dáva aj väčší zmysel. Aj na Zlatom středníku zo Slovenska bodovali práve tie projekty, ktoré búrali tabu a apelovali na celospoločenské problémy.
Môžeme to vidieť na príklade práce Slovenskej sporiteľne Moji milí Slováci, ktorá pomenovala situáciu na Slovensku a reflektovala rozladenie alebo frustráciu obyvateľov. Značka Absolut sa zase venovala téme diverzity. Ak by ste to urobili v Česku, každému by to bolo jedno. No na Slovensku to stále budí pozornosť, rozpaky a tabu je tu výrazne silnejšie.
Ide klient pri tabu témach do veľkého rizika, že poškodí svoju značku?
Je to najmä o leadershipe, pretože ak senior manažment alebo najvyšší šéf firmy, teda CEO, má odhodlanie na to, aby robil veci v súlade s firemnými hodnotami, tak je to super. Jasné, že to otvára aj otázky, časť spoločnosti to privíta a iná časť nie. No nikdy vás nebudú milovať všetci.
Aké ďalšie rozdiely v prístupoch a výsledkoch vidíte medzi českým a slovenským PR?
Prístup je úplne zhodný, no Slovensko má jednu výhodu a nevýhodu zároveň. Nevýhodou je, že trh je menší. Výhoda však je, že mnohé firmy ho vnímajú ako testovací, skúšajú, čo si môžu so svojimi značkami dovoliť. A ak na Slovensku uvidia pozitívnu reakciu, tak túto skúsenosť odovzdávajú aj na ďalšie trhy.
Ak príde aj negatívna reakcia, tak ich značku to nepoškodí zásadne, pretože ten zásah je, povedzme to tak, limitovaný. Horšie by to bolo v prípade Nemecka. V minulosti som pracoval pre mBank pre skupinu...
Zostáva vám 85% na dočítanie.