StoryEditor

Hlúpa komunikácia je cesta do pekla, tvrdí šéf českého PR klubu Pavel Vlček

05.10.2023, 09:51
  • Na Slovensku sú niektoré témy stále tabu, v Česku by si ich nik ani nevšimol, hovorí v rozhovore pre Stratégie a podcast OK 360° šéf českého PR klubu Pavel Vlček.
  • V čom je naše PR iné ako české?
  • Prečo sa preceňujú media relations a zabúda sa na public affairs?
  • Prinášame vám časť rozhovoru, celý si ho môžete vypočuť na podcastových platformách Apple a Spotify alebo pozrieť ako videorozhovor. 

Aké najväčšie rozdiely vidíte medzi slovenskou a českou PR realitou?

Spoločná základňa sa zhoduje, pretože Slováci aj Česi poznajú remeslo veľmi dobre. V prípade slovenského PR to trochu súvisí s jemnou odlišnosťou najmä medzi našimi národmi, keďže sme pôsobili 80 rokov ako Československo, tak len historickú skúsenosť máme trochu odlišnú. Inak vnímame napríklad tvrdé dátové podklady, analytiku a podobne. A to sa potom prejavuje v komunikácii.

Nedávno som sa zúčastnil na konferencii v Bratislave a samotní Slováci prišli s tým, že sú oproti nám Čechom emocionálnejší. Potvrdilo sa to aj v súťaži Zlatý středník. Slovenské projekty majú výrazne väčší emocionálny náboj, viac búrajú tabu, sú viac dravé a odvážne. Široká verejnosť omnoho menej vníma rozsiahle analýzy.

 

Firmy by vám asi oponovali, oni totiž aj u nás tvrdia, že vždy idú po tvrdých dátach, nie po emóciách.

České projekty sú oveľa viac analytické a tie slovenské zase emocionálne. Musíme to brať z toho pohľadu, že máme na 80 percent rovnaký základ a potom prichádzajú drobné odlišnosti. Na Slovensku je jednoducho stále veľa tém tabu, a preto máte viac možností tabu prelomiť a použitie emócií dáva aj väčší zmysel. Aj na Zlatom středníku zo Slovenska bodovali práve tie projekty, ktoré búrali tabu a apelovali na celospoločenské problémy.

Môžeme to vidieť na príklade práce Slovenskej sporiteľne Moji milí Slováci, ktorá pomenovala situáciu na Slovensku a reflektovala rozladenie alebo frustráciu obyvateľov. Značka Absolut sa zase venovala téme diverzity. Ak by ste to urobili v Česku, každému by to bolo jedno. No na Slovensku to stále budí pozornosť, rozpaky a tabu je tu výrazne silnejšie.

 

Ide klient pri tabu témach do veľkého rizika, že poškodí svoju značku?

Je to najmä o leadershipe, pretože ak senior manažment alebo najvyšší šéf firmy, teda CEO, má odhodlanie na to, aby robil veci v súlade s firemnými hodnotami, tak je to super. Jasné, že to otvára aj otázky, časť spoločnosti to privíta a iná časť nie. No nikdy vás nebudú milovať všetci.

Aké ďalšie rozdiely v prístupoch a výsledkoch vidíte medzi českým a slovenským PR?

Prístup je úplne zhodný, no Slovensko má jednu výhodu a nevýhodu zároveň. Nevýhodou je, že trh je menší. Výhoda však je, že mnohé firmy ho vnímajú ako testovací, skúšajú, čo si môžu so svojimi značkami dovoliť. A ak na Slovensku uvidia pozitívnu reakciu, tak túto skúsenosť odovzdávajú aj na ďalšie trhy.

Ak príde aj negatívna reakcia, tak ich značku to nepoškodí zásadne, pretože ten zásah je, povedzme to tak, limitovaný. Horšie by to bolo v prípade Nemecka. V minulosti som pracoval pre mBank pre skupinu...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2023-09-26 14:01:52 - Feat.: 0 - Title: Politický marketér o kampani: Ak niekoho neodvedú policajti, tak sa do volieb nič zásadné nestane 02 - Modified: 2023-09-21 12:07:37 - Feat.: 0 - Title: Matej Drlička: Dostal som viacero ponúk z politiky, ale toto prostredie je choré a nechcem v ňom pôsobiť 03 - Modified: 2023-08-25 19:49:46 - Feat.: 0 - Title: Moderátor Peter Bielik: V Matovičovi búši adrenalín a čaká, či mu niekto natiahne alebo nie 04 - Modified: 2023-09-15 09:45:37 - Feat.: 0 - Title: Sex, vzťahy, Boris Kollár a Romana Tabak. Tieto témy zaberú vždy, hovorí autor satirického profilu Žltý sloník 05 - Modified: 2023-09-06 16:05:11 - Feat.: 0 - Title: Vôbec som nerátal s tým, že debata okolo vizuálu pre DPOH bude taká divoká. Na podobnú vlnu odporu voči reklame si nespomínam 06 - Modified: 2023-08-24 11:37:30 - Feat.: 0 - Title: Marketing nemôžete robiť intuitívne, potom to škrípe. Firmu vie položiť aj výborná komunikácia na zlý produkt 07 - Modified: 2023-08-10 13:23:47 - Feat.: 0 - Title: Ukážte svoje zlyhania a pády. Aj tie pomáhajú budovať osobnú značku 08 - Modified: 2023-08-04 07:09:08 - Feat.: 0 - Title: Výbava šmejdov? Omyl! Aj najlepší marketéri využívajú manipulatívne techniky 09 - Modified: 2023-07-28 06:17:07 - Feat.: 0 - Title: Filip Kuna: Prečo som skončil v Strossle, čo budem teraz robiť a prečo by som si to aj stokrát zopakoval 10 - Modified: 2023-07-20 14:20:59 - Feat.: 0 - Title: Daniel Feranec alias Čoje: Ak potrebuje reštaurácia billboard, tak iba prezradí, že je zúfalá
01 - Modified: 2024-05-28 10:24:05 - Feat.: - Title: Karol Lovaš: Novinárčina sa stala aktivistickou a angažovanou a potrebuje sa dostať do normálu 02 - Modified: 2024-05-03 06:06:24 - Feat.: - Title: Lukáš Kočiš: Urobíme aj 80 tendrov za rok, každý stojí tisícky eur 03 - Modified: 2024-02-22 10:42:48 - Feat.: - Title: Stand up komici Bekim a Jerry: Tupý človek nikdy nepochopí tupý homor. Na to treba inteligenciu 04 - Modified: 2024-01-25 15:44:10 - Feat.: - Title: Ivan Antala: Podcasty sú pre nás strategická záležitosť, ale nie je to profitabilný biznis 05 - Modified: 2024-01-19 08:39:57 - Feat.: - Title: oh my DOT: Celému trhu dávame zadarmo unikátne dáta. Chceme lepšiu reklamu pre všetkých
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
02. november 2024 16:29