StoryEditor

Rola marketingu v rastúcich SME firmách. Ako ju zvýšiť?

23.01.2024, 10:40
  • Prinášame vám úvodnú časť 5-dielneho seriálu Všetko, čo vieme o marketingu v rastúcich SME firmách. Mapujeme rolu marketingu, na ktorú sme nazreli z troch uhlov pohľadu:
  • Aká je rola marketingu dnes?
  • Aké sú vyhliadky do budúcnosti?
  • Čo by sa malo udiať, aby rola marketingu vzrástla?
  • Ak zodpovedáte za marketing v menšej a strednej firme, prípadne ste poskytovateľom marketingových služieb, zbystrite pozornosť.

Štúdia mapuje situáciu firiem s tržbami od 100-tisíc do 50 miliónov eur, ktoré za posledné tri roky rástli aspoň o 5 percent. Takých firiem na Slovensku máme takmer 11-tisíc. Zistenia sú z online prieskumu, ktorý realizovala agentúra Go4insight v spolupráci s marketingovým štúdiom nonoyes v období august až október 2023.

1. Aká je rola marketingu dnes?

4 z 10 firiem sa marketingu venujú len v minimálnej miere. Naopak, pre 3 z 10 firiem je jednou z kľúčových oblastí.

Marián Abaffy

nonoyes

image

Marian Abaffy

V tejto časti sme zisťovali, akú úlohu zohráva marketing v rastúcich menších a stredných firmách dnes. Závery nie sú potešujúce: v 4 z 10 firiem sa marketingu venujú len v minimálnej miere. Celkovo sa intenzívnejšie venuje marketingu necelých 60 percent rastúcich SME firiem, viac ako 40 percent sa mu venuje iba v nevyhnutnej miere alebo vôbec. Čo je zaujímavé, nezávisí to od toho, či firmy rastú rýchlejšie alebo pomalšie. S čím to však priamo súvisí, je pochopiteľne rozsah investícií do marketingu.

Porovnajme firmy, ktoré do marketingu investujú do 5-tisíc a nad 5-tisíc eur ročne. Tie, ktoré investujú viac, vnímajú marketing ako veľmi dôležitý pre firmu až 6x častejšie. Práve skutočnosť, že firmy investujú do marketingu, potvrdzuje, že to prináša ovocie.

Táto štúdia ukazuje, že ak ste doteraz s investíciou váhali, netreba sa báť. Investícia do marketingu totiž s veľkou pravdepodobnosťou potvrdí, aký dôležitý je pre úspech firmy.

2. Aké sú vyhliadky do budúcnosti?

Dobré správy. Viac ako 70 percent si myslí, že rola marketingu sa do budúcnosti ešte zvýši.

Július Filo

Go4insight

image

Július Filo, Go4insight

Rastúce SME firmy na Slovensku jednoznačne vnímajú, že rola marketingu v ich firme bude v najbližšom roku až dvoch rásť. Celkovo až 71 percent firiem si myslí, že rola marketingu sa do budúcnosti ešte zvýši. Tretina dokonca očakáva výrazné zvýšenie. Dá sa povedať, že dôvera v marketing sa prejavuje aj tu. Čím dôležitejšia je rola marketingu v rastúcich firmách už dnes, tým presvedčenejšie sú dané firmy o tom, že rola marketingu bude v najbližšom roku až dvoch rásť.

Taktiež sa ukázalo, že rozvoj marketingu často mierne brzdí práve majiteľ firmy. Firmy, kde v najväčšej miere sa nevenuje marketingu majiteľ/spolumajiteľ firmy (GM/CEO), ale skôr marketingoví špecialisti, tím či agentúra, sú ešte viac presvedčené o tom, že rola marketingu bude do budúcnosti rásť.

Ďalej si porovnajme firmy podľa toho, ako rýchlo rastú: firmy, ktoré za posledné 3 roky rástli v pásme nad 5 percent ročne, a firmy, ktoré rástli o niekoľko desiatok percent ročne. O raste roly marketingu sú mierne presvedčenejšie firmy, ktoré rastú rýchlejšie – teda v rámci skúmaných firiem nadpriemerne.

3. Čo by sa malo udiať, aby rola marketingu vzrástla?

Ponúknite firme zaujímavú aktivitu na skúšku.

Milan Sitárik

nonoyes

image

Milan Sitárik, nonoyes

Ľudí zodpovedných za marketing sme sa pýtali, čo by ich firmu motivovalo venovať sa marketingu viac. Tieto impulzy môžeme rozdeliť do dvoch kategórií: tie, ktoré prináša samotný trh (napríklad konkurencia a jej úspešné marketingové aktivity), a tie, ktoré firmy v určitej miere vedia ovplyvniť (identifikácia a strategické uchopenie novej trhovej príležitosti, úspešne zvládnutý vstup na trh, uvedenie produktu či úspešne zrealizovaná a prínosná marketingová aktivita).

Ak ste SME firma alebo poskytovateľ marketingových služieb, skúste prísť s ponukou zmysluplnej aktivity. Štúdia ukazuje, že s veľkou pravdepodobnosťou zvýši dôveru v marketing.

A čo hovoria samotné firmy k ich motivácii venovať sa marketingu intenzívnejšie?

Mária Demjanovičová, Kinet

priemerný rast za 3 roky 43,8 %

U nás to bola hlavne práca s negatívnymi recenziami z minulosti, ktoré ovplyvňovali budovanie nášho brandu v nových lokalitách. Rozhodli sme sa zapracovať na zlepšení reputácie vo virtuálnom prostredí, to predstavovalo aktívnu reakciu na recenzie. Odpovede na recenzie vyvolali ďalšie reakcie od zákazníkov a v oveľa pozitívnejšom zmysle. To nám ukázalo, že aj negatívna recenzia sa môže veľmi jednoducho zmeniť na pozitívnu a stačí na to len jedna odpoveď.

Mario Fondati, Fondati & partners

priemerný rast za 3 roky 84,7 %

Marketingu sme sa priebežne venovali, ale doplácali sme na nedostatok času.Tiež na absenciu osoby, ktorá by sa venovala realizácii konkrétnych aktivít. Až s príchodom konkrétnej osoby a koncepčným uchopením sa to zlepšilo.

Stanislav Bukviar, Moderné Webstránky

priemerný rast za 3 roky 23,2 %

Po analýze konkurencie sme zistili, že možno aj menej kvalitné firmy nás vedia dobehnúť v dosahu ponúkaných služieb správne cielenou reklamou. Prekopali sme teda celú našu PPC kampaň, ktorou inzerujeme naše služby na platforme Google, a mierne zvýšili rozpočty na marketing. Táto aktivita sa nám vrátila vo forme viacerých relevantných dopytov. Od tohto obdobia sa však marketingu venujeme viac prakticky na dennej báze a robíme si pravidelné reporty a štatistiky.

Zuzana Kadecká, Panaxeo

priemerný rast za 3 roky 59,8 %

Len čo sme začali realizovať cielené, merateľné a atribuovateľné kampane zamerané na hiring, začali sme vidieť výsledky v podobe zrýchlenia náboru a zvýšenia kvality kandidátov/iek. Pre nás je dôležitý systematický empirický prístup k marketingu, pomocou viacerých experimentov neustále overujeme, čo funguje.

Tomáš Sokol, Flexity

priemerný rast za 3 roky 63,9 %

Konkurenciu sme pocítili v komunikácii najmä na Instagrame. Potrebovali sme reagovať, a to pravidelnou a konzistentnou tvorbou obsahu. Tiež sme zvýšili aj rozpočet podpory obsahu.

Pozn.: Priemerný rast za 3 roky je uvedený ako aritmetický priemer medziročného rastu tržieb v rokoch 2019 až 2022.

Zdroj: FinStat

Zhrnutie

Súčasná situácia poskytuje veľký priestor na rozvoj marketingu. Čo je dôležité, medzi malými a strednými firmami panuje očakávanie, že rola marketingu porastie. A tiež poznanie, že práve investíciami do marketingu sa firmy presvedčia, aký dôležitý je marketing pre úspech firmy. Štúdia ďalej ukazuje cesty, ako rolu marketingu aktívne a riadene zvýšiť.

Jednoducho: nájdite prínosnú aktivitu a vyskúšajte ju. Šanca, že keď to dobre zafunguje a SME firmy budú marketing využívať viac, je veľmi veľká. Toto je naše odporúčanie jednak pre ľudí zodpovedných za marketing v SME firmách, jednak aj pre poskytovateľov marketingových služieb.

O tom, aké nové marketingové aktivity by SME firmy ocenili, sa dočítate v ďalších dieloch tohto seriálu.

01 - Modified: 2024-02-06 08:00:00 - Feat.: - Title: Marketingové aktivity v SME firmách: Čo funguje a aké budú priority? 02 - Modified: 2023-12-15 13:20:44 - Feat.: - Title: Všetko, čo vieme o marketingu rastúcich SME firiem
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. september 2024 17:14