StoryEditor

Marketingové aktivity v SME firmách: Čo funguje a aké budú priority?

06.02.2024, 09:00

V aktuálnom dieli seriálu Všetko, čo vieme o marketingu rastúcich SME firiem sa budeme venovať marketingovým aktivitám. Zameriame sa na ne zo štyroch pohľadov. 

1. Akým marketingovým aktivitám sa venovali firmy doteraz?

image

Marian Abaffy

Marián Abaffy

nonoyes

V tejto časti sa podľa predpokladov ukázalo, že firmy riešia najmä web, SEO a vizuálnu identitu. Z komunikačných aktivít dominuje komunikácia na sociálnych sieťach Facebook (FB) a Instagram (IG), v tesnom závese nasledovaná reklamou na FB a IG. Firmám je jasné, že na FB a IG to nejde bez investovania peňazí.

Čo je zaujímavé, doposiaľ reklama na FB a IG vcelku výrazne predbieha reklamu na Google (o 8 percentuálnych bodov, čo je reálne viac ako 10 percent). Na druhej strane sa ukázalo, že minimum firiem má skúsenosť s podcastmi, so zapojením influencerov či s marketingovým prieskumom.

image

Venovanie sa vybraným marketingovým aktivitám.

Báza: celá vzorka | Veľkosť vzorky: 171 | Q3. Venujete sa v súčasnosti alebo ste už vo Vašej firme riešili túto marketingovú aktivitu propagujúcu Vašu firmu? Odpoveď: Áno

2. Ktoré z realizovaných aktivít sú pre firmy najprínosnejšie?

Marián Abaffy: Keď sa opýtame, ktoré z doteraz realizovaných aktivít sú pre firmy najprínosnejšie, situácia sa zmení. Skokanom sa stáva reklama na Google. Napriek tomu, že skúsenosti s ňou má o 10 percent menej firiem ako s reklamou na FB a IG, tak za najprínosnejšiu ju považuje o 20 percent firiem viac (6 percentuálnych bodov). Podobne je e-mail marketing považovaný ako vysoko prínosný – prínosnejší ako viaceré iné rozšírenejšie marketingové aktivity.

image

Aktivity s najväčším prínosom za posledných 12 mesiacov

Báza: firmy, ktoré sa venujú aspoň jednej zo sledovaných aktivít | Veľkosť vzorky: 160 | Q4a. Ktoré Vaše marketingové aktivity mali najväčší prínos pre Vašu firmu za posledných 12 mesiacov? Vyberte tri s najväčším prínosom.

Reklamu na Google považujú firmy za prínosnejšiu ako reklamu na FB a IG, hoci skúsenosti s ňou má menej firiem. Ak máte obmedzený rozpočet, zvážte presunúť investície z Mety do Google.

3. Akým aktivitám sa plánujú firmy venovať v budúcnosti?

image

Július Filo Go4insight

Július Filo

Go4insight

Odpoveď na túto otázku prináša jedno z najprekvapivejších zistení celého seriálu. Firmy sa najviac plánujú venovať nastaveniu pozicioningu vlastnej značky. A to až 36 percent firiem. Medzi top plánovanými aktivitami sú aj: reklamy na rôznych iných platformách (YouTube, webstránky, portály), tvorba podcastov/účasť v podcastoch a marketingové prieskumy trhu.

Na opačnej strane spektra sú aktivity okolo webu, s ktorými firmy majú najviac skúseností; zrejme ich považujú za uspokojivo vyriešené, a teda sa im neplánujú až tak veľmi venovať.

image

Plánované venovanie sa novým vybraným marketingovým aktivitám.

Báza: celá vzorka | Veľkosť vzorky: 171 | Q3. Venujete sa v súčasnosti alebo ste už vo Vašej firme riešili túto marketingovú aktivitu propagujúcu Vašu firmu? Odpoveď: Zatiaľ nie, ale plánujeme. 

Jedno z najväčších prekvapení. Najviac, až 36 percent firiem, sa plánuje venovať pozicioningu vlastnej značky.

4. Ktoré z plánovaných aktivít budú TOP prioritou?

Július Filo: Zisťovali sme, ktorým marketingovým aktivitám sa firmy budú v nasledujúcich 12 mesiacoch venovať prioritne. Ukázalo sa, že nastaveniu pozicioningu vlastnej značky sa plánuje venovať nielen najviac firiem, ale že to má pre firmy aj najvyššiu prioritu.

Medzi ďalšie plánované aktivity s vysokou prioritou patria reklama na YouTube a iných nových platformách, podcasty, a čo nás teší, aj marketingové prieskumy.

image

Aktivity s najväčšou prioritou - tí, čo sa plánujú venovať danej aktivite (1).

Báza: celá vzorka | Veľkosť vzorky: 171 | Q3. Venujete sa v súčasnosti alebo ste už vo Vašej firme riešili túto marketingovú aktivitu propagujúcu Vašu firmu? | Q4b. Ktoré plánované marketingové aktivity majú u Vás najvyššiu prioritu pre najbližších 12 mesiacov?

Nástup AI bude rýchly aj pri menších a stredných firmách

Pri zbere dát v auguste až októbri 2023 sa využívanie umelej inteligencie ešte výraznejšie neprejavilo. Využívanie AI bolo možné uviesť v rámci otvorenej odpovede. Keď sme využívanie AI ako doplňujúcu otázku položili pri získavaní podkladov pre tento seriál v januári, tak téma AI už rezonovala výraznejšie.

Keď to expertne podporíme dátami z iného prieskumu Go4insight týkajúceho sa používania AI marketérmi, tak sa dá predpokladať, že v menších a stredných firmách sa bude využívať najmä ChatGPT.

image

Aktivity s najväčšou prioritou - tí, čo sa plánujú venovať danej aktivite (2).

Zhrnutie Milana Sitárika z nonoyes

image

Milan Sitárik, nonoyes

Minulý diel seriálu ukázal, že ak vo firme chceme rozvíjať marketing, nájdime prínosnú aktivitu a vyskúšajme ju. Zo štúdie vyplýva, že aktivita pravdepodobne zafunguje a podporí rolu marketingu vo firme.

Tento diel plynule nadväzuje na dané zistenia a prináša konkrétne návrhy, aké aktivity vyskúšať. Odporúčame však najprv nahliadnuť do grafov, čo firmy plánujú, aké aktivity považujú za najprínosnejšie a čomu dávajú prioritu.

O štúdii

Štúdia mapuje situáciu firiem s tržbami od 100-tisíc do 50 miliónov eur (SME firmy), ktoré tri roky za sebou rástli aspoň̌ o 5 percent. Na Slovensku je takých firiem takmer 11-tisíc. Zistenia sú z online prieskumu, ktorý realizovala agentúra Go4insight v spolupráci s nonoyes v období august až október 2023.

01 - Modified: 2024-01-23 09:41:13 - Feat.: - Title: Rola marketingu v rastúcich SME firmách. Ako ju zvýšiť? 02 - Modified: 2023-12-15 13:20:44 - Feat.: - Title: Všetko, čo vieme o marketingu rastúcich SME firiem
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. február 2024 18:23