Dnes sa asi všetci zhodnú na tom, že dáta sú kľúčové pre rast biznisu. Aby ich však firmy na rast naozaj aj pretavili a využili tak ich potenciál, musia často prekonať pomerne náročnú cestu. Akým výzvam zvyknú čeliť?
Jednou z výziev je, že veľa dát končí na veľkých platformách, nie u samotných značiek. Preto sa dnes veľa spoločností viac zameriava na zber vlastných dát (first-party data), aby za ne nemuseli platiť, resp. aby nemuseli platiť za prístup k nim, a aby mali nad nimi väčšiu kontrolu. Firmy tiež stále musia riešiť veľkú výzvu, ktorou je súkromie. Existujú regulácie (GDPR, CCPA) a rôzne prekážky v oblasti zberu dát, takže aj keď pravdepodobne teraz dáva väčší zmysel zbierať si vlastné dáta, zároveň je to potenciálne náročnejšie. To je určite veľká výzva.
Ako konkrétne môžu firmy využiť dáta na podporu rastu a inovácií?
Existuje mnoho spôsobov, ako môžete použiť dáta. Skutočnou výhodou je mať niekoho, kto rozumie dátam a vie s nimi pracovať. Tento človek však musí rozumieť aj biznisu, jeho požiadavkám a výzvam. Kúzlo spočíva v prepojení biznisového problému, výzvy alebo príležitosti s dátami. Myslím si, že samotný zber a analýza dát sú relatívne jednoduché.
Nie sú však práve v tomto rozdiely medzi väčšími a menšími spoločnosťami?
Pokiaľ ide o malé a veľké spoločnosti, áno, existujú rozdiely, ale aj podobnosti. Pre menšie firmy si organizácia dát, práca s nimi a ich využívanie vyžaduje určité množstvo zdrojov. Pre veľké firmy je to jednoduchšie a predstavuje to menšie relatívne celkové náklady, zatiaľ čo pre malé firmy existujú náklady na to, ako dáta používajú, ukladajú a zbierajú.
V menšej firme sa možno dátový expert nevenuje len dátam. Mnoho ľudí vykonáva rôzne roly, a to prácu s dátami sťažuje, ale zároveň to znamená, že v menšej firme majú k dátam blízko práve ľudia, ktorí rozumejú biznisu. Vo veľkej firme, kde míňate milióny eur na reklamu, je práve toto jedna oblasť, ktorá zjavne veľa využíva dáta, zatiaľ čo v malej firme môže byť platená reklama menšou časťou toho, čo robíte, ale malé firmy to robia inak, majú e-mail, SMS, vlastné komunikačné kanály (owned media), ktoré majú oveľa nižšie vstupné náklady a môžu byť rovnako efektívne.
Zmeňme teraz perspektívu a venujme sa pohľadu používateľa. Na konferencii ste spomenuli zmiernenie postojov spotrebiteľov k ochrane súkromia. Ako si vysvetľujete tento posun, toto zmiernenie?
Z výskumov vidíme, že ide o mladšie vekové skupiny, kde je toto zmiernenie najvýraznejšie. Ak ste digital native alebo mileniál a vyrastali ste s používaním sociálny...
Zostáva vám 85% na dočítanie.