Kým v prípade dospelých mužov je plešina verejnosťou vnímaná bez akýchkoľvek prejavov zvedavosti a poznámok, u žien a detí ide často o traumatizujúci jav, ktorý má výrazný vplyv na psychiku a socializáciu jedinca. Rodové stereotypy a kult krásy nám vnucujú ideálny obraz zdravých a dlhých vlasov na dievčenských hlavách. Alopécia však patrí medzi autoimunitné ochorenia, ktoré nie sú vyberavé. Postihuje deti, dospelých, všetky pohlavia.
Vlásky pravidelne strácala aj malá Vaneska. Keď mala jeden rok, rodičia sa rozhodli, že ju radšej ostrihajú úplne. Po náročnom období plnom vyšetrení, hľadaní odpovedí a príčin, založili občianske združenie, ktorého cieľom je podávať pomocnú ruku a podporu ostatným rodinám, v ktorých sa alopécia so svojimi rozličnými formami vyskytla. Nedávno sa združenie Bez vláskov, ale s láskou zviditeľnilo detskou rovnomennou skladbou, ktorá vznikla v spolupráci s Martinou Jelenovou, známou ako FÍHA.
Dnes je tu s kampaňou Som taký ako ty. „Jej cieľom je verejnosti pripomenúť, že všetci sme rovnakí. Bez ohľadu na to, či máme alebo nemáme vlasy. Téma alopécie je stále veľmi ojedinelá, málo známa, preto je dôležité o nej nahlas hovoriť a jasne poukázať na rozdiel, ktorý je v tomto prípade hlavne vizuálny. No v živote toho, kto alopéciou trpí, zanecháva obrovskú ranu na duši, spôsobuje psychické ťažkosti a komplikuje možnosť začleniť sa späť do bežného spoločenského života. Sebaprijatie je cestou k slobode a prijatiu ostatnými,“ hovorí Soňa Kováčová, prezidentka občianskeho združenia a Vaneskina mama.
Vlasy možno stratiť, nádej nie
Ľudí bez vlasov často mylne považujeme za onkologických pacientov. Mnohí z nich nemajú na tele ani mihalnice, obočie či ochlpenie. „Namiesto zosmiešňovania, urážok a netaktných otázok by sme sa mali o takýchto ľudí a najmä deti úprimne zaujímať, podporovať ich inklúziu. Kampani preto dominujú deti s alopéciou i bez nej,“ približuje Adam Bačkor, Managing Director agentúry WORDIN, v spolupráci s ktorou kampaň vznikla.
Vzájomné priateľstvo a podpora, medzi vizuálne rozličnými ľudskými bytosťami, je jej hlavným motívom. Zapojiť do nej svoje deti sa rozhodla i Ľubka. Obe jej dcérky trpia týmto ochorením. „Chceli sme podporiť myšlienku a posolstvo toho, že všetky deti by mali mať krásne, spokojné a veselé detstvo. Bez ohľadu na to, či ich trápi alebo netrápi nejaký zdravotný problém, alebo či vyzerajú rovnako, či inak ako ich rovesníci. Dôležité je, aby sa cítili bezpečne a vedeli, že majú kamarátov, ktorí ich majú radi bez ohľadu na to, ako vyzerajú.“
Okrem detí s alopéciou sú súčasťou kampane aj dospelí ľudia. S ochorením i bez neho. Patrí medzi nich i rozhlasová moderátorka Michaela Kicka Kicková. „Žijeme v dobe, keď si človek dáva veľmi záležať na tom, ako vyzerá a myslím si, že práve pri ochorení, akým je toto, je ten vnútorný boj pacientiek a pacientov o to ťažší. Do kampane prispievam nielen svojou tvárou, ale i naozajstným záujmom o tému a vlastne aj svojimi vlasmi, keďže som ich už dvakrát darovala na výrobu parochní pre dievčatá a ženy, ktoré ich bohužiaľ nemajú. Som rada, že som Evku spoznala osobne, všetci majú môj obdiv,“ prezradila.
Vznik nových priateľstiev a väzieb bolo cítiť už počas samotného fotenia. Autori kampane si tak mohli v reálnom prostredí otestovať jej význam a vplyv na deti. „Náš syn je presne taký istý ako ostatné deti v jeho veku. Chceme aj prostredníctvom tohto odkazu poukázať, aký je dôležitý rešpekt, porozumenie a úcta aj medzi deťmi. Od toho sme tu však my – rodičia, aby sme ich k tomu viedli. Prajeme si, aby náš syn aj ostatné deti s touto diagnózou, boli prijaté v kolektíve bez rozdielu,“ dodáva na záver Veronika, mama malého bojovníka Riška.
Kampaň Som taký ako ty vznikla s pro bono podporou aj ďalších ľudí s dobrým srdcom. Ateliér pre potreby shootingu poskytla Katarína Šlesar, vizuály nafotila Simona Hulmanová a o líčenie sa postarala Lucia Daubnerová. Kampaň je realizovaná v prostredí sociálnych sietí, v tradičných médiách aj na OOH plochách.