CEO
ui42
V najbližších mesiacoch môžeme očakávať zvýšenú neistotu na trhu, ktorú spôsobujú inflácia, geopolitické napätie či zmeny v legislatíve a huncútstva lokálnych politikov. Firmy preto zrejme pristúpia k opatrnejšiemu plánovaniu rozpočtov, čo sa môže odzrkadliť na dopyte po marketingových službách. Napriek tomu sa ukazuje, že práve v časoch neistoty dokážu efektívne digitálne kampane udržať vzťahy so zákazníkmi a odlíšiť sa od konkurencie. Z našich skúseností vieme, že aj náročnejšie obdobia prinášajú nové príležitosti pre tých, ktorí sa im dokážu prispôsobiť.
Ivana Hornická PacoňováCreative Director
Kreatívna Dvojica
Vzhľadom na aktuálnu situáciu na Slovensku sa dá predpokladať, že agentúram opäť stúpnu náklady a klienti budú mať zas o čosi nižšie rozpočty. Opäť budeme stáť pred výzvou, ako tento nepomer ustáť, obhájiť si cenové ponuky vrátane hodinových sadzieb a dodávať aj naďalej kampane s kvalitnou exekúciou. Pretože práve tá je často kameňom úrazu pri nižších rozpočtoch.
Marek PajtášCEO
MullenLowe GGK
Celosvetová situácia je nervózna a nejasná. Nálady v spoločnosti nemajú priaznivý vplyv na ekonomiku. V takomto prostredí sa bude dariť firmám, ktoré sú na takéto prostredie pripravené. Ale jednoznačný recept na to neexistuje. Existuje však fakt, že úspešné firmy/agentúry budú naďalej prehlbovať partnerstvá. Trh bude formovať AI, inovácie, technológie a, samozrejme, kreatívny produkt.
Marián HlinkaClient Service Director
Elite/Monday Lovers
Buďme optimisti a povedzme si, že už to môže byť len lepšie.:) Ale vážne. Spoločensko-politická situácia na Slovensku nie je dobrá. Namiesto progresu, podpory podnikania, budovania infraštruktúr, podpory školstva, zdravotníctva a podobne riešime úplne iné, často doslova hlúpe témy. Ekonomike a podnikateľom sťažujeme život nezmyselnými opatreniami. To sa, samozrejme, dotýka celého trhu, aj marketingových agentúr, budgetov a ich práce. Spoločenská situácia sa často premieta do kampaní samotných, ekonomická situácia má negatívny vplyv na rozpočty. Najbližšie obdobie nás nečaká nič iné, asi treba prečkať túto turbulentnú dobu a bude lepšie.
Peter ŠurínCreative & Strategy Director/Partner
Elite/Monday Lovers
Výzva nebude v boostnutí, bude skôr o udržaní kvality a nastavení dobrých mantinelov pri využívaní AI v kreatíve. Nájsť hranicu, kedy bude pomáhať medzi bodmi, kedy bude pomáhať a kedy už „prevezme kormidlo“. Ak sa to prepáli, budeme generickejší. Ak sa nájde správny pomer, dokážeme byť efektívnejší a postupne si tak pomôcť aj v kreatíve. V každom prípade platí, že AI sa nesmie stať myšlienkou, len nástrojom.
Andrej MitášCEO & Managing Director
GALTON Brands
Rok 2025 bude pre agentúry skúškou dôvery a adaptability. Globálna neistota aj naďalej brzdí investície a firmy si oveľa pozornejšie strážia, kam smerujú ich marketingové rozpočty. Tlak na výkon a okamžité výsledky môže viesť k rozhodnutiam, ktoré sa z krátkodobého hľadiska môžu zdať funkčné, no z dlhodobého hľadiska môžu značke uškodiť. Agentúry budú musieť klientom čoraz viac dokazovať, že ich práca má pozitívny dosah na biznis. Masové využívanie nástrojov AI bude aj naďalej urýchľovať tvorbu obsahu a riadenie kampaní, no zároveň prinesie riziko uniformity. Predpokladám, že v marketingu porastie dopyt po autenticite a ľudskosti. To marketérov postaví pred nové výzvy – ako pritom udržať konzistentnosť komunikácie a zachovať rozpoznateľnú identitu značky.
Matúš HackerChief Product & Strategy Officer
Mediabrands
Očakávame pokračovanie rastu investícii do digitálnych kanálov tomto roku niekde okolo 10 percent, a tým pádom by mal aj biznis digitálnych agentúr rásť. Ak bude pokračovať neistota z politicko-ekonomickej výkonnosti, tak minulosť ukázala, že „digitál“ môže skôr zo situácie ťažiť vďaka svojej flexibilite, vnímanej trackovateľnej návratnosti a nízkym vstupným nákladom. Dôraz sa pravdepodobne ešte viac potom presunie smerom k performance a krátkodobým cieľom. Očakávame tiež rast tlaku na ceny služieb spôsobený demokratizáciou reklamno-digitálnych služieb, poháňanou najmä AI hypom.
Peter SeyfertCEO
Unimedia/Digiline
Ekonomická a spoločenská situácia: Čo očakávate v najbližších mesiacoch a ako nálady v spoločnosti, politika či výkonnosť ekonomiky ovplyvnia biznis digitálnych agentúr? V najbližších mesiacoch neočakávame nič zásadné. Klienti sú opatrnejší ako v ostatnom roku, ale zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sme mali pociťovať nejaké poklesy v rámci biznisu. Nemyslím si, že aktuálne nálady v spoločnosti alebo politika by mohli zásadne ovplyvniť náš biznis.
Matej MarčekDigital department director
2CREATE
Nachádzame sa v dynamickom období, kde konsolidačné opatrenia, vývoj úrokových sadzieb a celková nálada v spoločnosti formujú spotrebiteľské správanie. Klienti dnes viac ako kedykoľvek predtým potrebujú strategický pohľad a poradenstvo k prepojeniu marketingu a obchodu. Práve to je sila beyond marketingu – schopnosť nielen komunikovať, ale reálne formovať obchodné výsledky. Rok 2025 nebude o „nice to have“ kampaniach, ale o rýchlych rozhodnutiach, odvahe experimentovať a schopnosti okamžite reagovať na nové dáta. Firmy, ktoré budú trvať na rigidných dlhodobých plánoch, stratia tempo. Naopak, tí, ktorí sa dokážu rýchlo adaptovať v reálnom čase, budú úspešní. Bežný digitálny marketing nestačí, treba sa pozerať za jeho hranice.
Matúš LovásManaging Director
Visibility
So zavedením zmien DPH a transakčnej dane badať utlmené výdavky, či už na strane spotrebiteľov, tak aj firiem. Bude trvať nejaký čas, kým si na nové podmienky všetci účastníci na trhu zvyknú a trh sa prispôsobí. Treba však hľadať nové možnosti a nové prístupy, ako klientom vedieť poskytnúť služby a zároveň pracovať na svojej internej efektivite. Zároveň musíme byť neustále flexibilný a vedieť sa prispôsobiť rýchlo meniacim sa podmienkam, či už ekonomickým, politickým, ale aj technologickým. Ako riziko vidím aj odchod talentovaných ľudí do zahraničia cez spoločenskú situáciu na Slovensku, čo nášmu odvetviu určite neprospeje, keďže už teraz máme často na niektoré pozície problém nájsť dostatok vhodných ľudí.