Teda nie priamo im, ale marketérom a priemerným Slovákom. Konkrétne nás zaujímala znalosť influencerov a ich vnímanie. V záujme porovnateľnosti sme sa oboch skupín respondentov pýtali na rovnakú skupinu tvorcov obsahu, ktorých sme vybrali na základe ich výkonu na sociálnych sieťach, presvedčivosti podľa dát Influencer Power Index, ale aj podľa miery ich aktivity v oblasti komerčných spoluprác.
Priemerný marketér pozná takmer dvakrát viac influencerov ako bežný Slovák
Poďme teda pekne po poriadku. Znalosť celebrít ako Janko Koleník, Zuzka Vačková alebo Maroš Molnár je vysoká v oboch skupinách. Naopak, porovnateľne nízka je v oboch skupinách znalosť influencerskej „omladiny“ ako Xénia Gregušová, Cynthia Tóthová alebo Karina Qayumová. Prekvapí však výrazne vyššia znalosť online hviezd ako Fero Joke či Jovinečko medzi čitateľmi Stratégií ako vo všeobecnej populácii – kým Fera pozná 74 % marketérov, medzi bežnými Slovákmi je to len 31 %.
Obľúbenosť, dôveryhodnosť, spontánnosť či kontroverznosť
Znalosť je jedna vec. Rovnako dôležité sú však aj vlastnosti, ktoré influencerom pripisujeme – podľa nich sa marketéri rozhodujú, či je to-ktoré meno v súlade s hodnotami ich značky. Tí najobľúbenejší ako Fero Joke či Jano Koleník si priazeň užívajú rovnako u čitateľov Stratégií, ako aj u priemerných Slovákov. Veľký rozdiel však nachádzame napríklad u Xénie Gregušovej a Sama Procházku (@graciosooo), ktorí sú u ľudí obľúbení, ale marketéri ich zas až tak nemusia.
Pri dôveryhodnosti sme zase zistili, že marketéri robia oveľa väčšie rozdiely: najviac dôverujú Marošovi Molnárovi s takmer 80 % či Janovi Koleníkovi a najmenej Karine Qayumovej či Cynthii Tóthovej s prakticky nulovou dôveryhodnosťou. Vo všeobecnej populácii je, naopak, dôvera oveľa vyrovnanejšia. O vysokej spontánnosti Jovinečka, Fera a Sama Procházku panuje zhoda medzi marketérmi a pospolitým ľudom. No kým takého Janka Koleníka z bežných Slovákov za spontánneho považuje takmer 30 %, na marketérov však pôsobí neautenticky, so spontánnosťou iba 6 %. Napokon, čitatelia Stratégií sú oveľa citlivejší na kontroverznosť influencerov. Najviac to od nich schytali Cynthia Tóthová a Jovinečko, čo pritom vôbec nezodpovedá vnímaniu priemerného Slováka.
Ak uvažujete, kto zo slovenských influencerov by mohol byť ten správny match pre vašu značku, v WPP Media vám radi poradíme. Pri výbere nám pomáhajú vlastné dáta Influencer Power Index a pri plánovaní influencerských kampaní využívame aj bohatú databázu výkonnostných benchmarkov celosvetového influencerského powerhousu Goat.