Mladí prechádzajú na „AI ako filter reality“.
StoryEditor

Generačná priepasť sa prehlbuje: mládež využíva AI desaťkrát viac než ich rodičia

24.09.2025, 09:30
  • Asociácia AI (ASAI) zverejnila nové dáta o používaní umelej inteligencie na Slovensku a upozornila na rýchly posun návykov u mladých, ktorý môže ovplyvniť rodiny, školy, trh práce aj kvalitu verejnej diskusie.
  • Porovnanie údajov z prieskumu MML z prvého a druhého štvrťroka odhalilo rastúcu generačnú priepasť vo využívaní AI.
  • Riaditeľ krízovej linky pomoci IPčko poukázal na riziká vyplývajúce z nekritického myslenia a prílišnej dôvery v AI.
  • ASAI predstavuje iniciatívy na ochranu detí a posilnenie digitálnych zručností rodičov: Safe Kids AI a pripravovaný Etický kódex pre rodičov.

Najnovšie dáta z prieskumu MML (Market Media Lifestyle) ukazujú dramatický nárast používania umelej inteligencie medzi mládežou. Najmä u mladých žien vo veku od 14 do 24 rokov bol medzikvartálne zaznamenaný skokový nárast vo využívaní AI modulov až o 277 %. U mladých mužov bol tento nárast o 66 %. Tieto zmeny sú podľa expertov bezprecedentné nielen svojím rozsahom, ale najmä rýchlosťou. Na jednej strane to znamená vyššiu technologickú gramotnosť, na druhej strane hrozí nadmerná závislosť od AI pri závažných rozhodnutiach.

image

Norbert Lojko

„Za 20 rokov práce s týmto prieskumom si nepamätám parameter, ktorý by takto výrazne medzikvartálne skákal. Je potrebné sa tomu venovať a riešiť to,“ konštatuje ambasádor MML Norbert Lojko zo spoločnosti Datanorix.

Nekritická dôvera mladých v AI

Viac než polovica mladých dnes aktívne používa AI na získavanie informácií, aby si urýchlili prácu. Rizikom však je, že prílišná dôvera vo výsledky generované AI vytláča tradičné overovanie zdrojov a celkovo znižuje kritické myslenie mladých ľudí – budúcich rodičov, voličov a pracovníkov. Umelá inteligencia sa tak pre mladých ľudí stavá filtrom vnímania reality, čo môže byť v období, keď sa ešte len formuje ich osobnosť a názory, mimoriadne kritické. Hrozí tiež strata kreativity a zhoršenie sociálnych zručností, čo sa napokon prenáša aj do ich sebaponímania, medziľudských vzťahov a môže mať dopad na ich duševné zdravie.

Duševné zdravie a kríza identity

Mladí ľudia sa čoraz viac obracajú na AI aj ako na svojho osobného tútora či mentora, a to aj v citlivých intímnych záležitostiach. Ukazuje sa totiž, že majú k umelej inteligencii väčšiu dôveru ako k vlastným rodičom a najbližším ľuďom. 

image

Marek Madro – riaditeľ IPčko

Pri nesprávnom používaní môže „vždy dostupná“ AI nahrádzať živý kontakt a prehlbovať úzkosť či izoláciu. „Chápe ma. Vždy má čas. Ľudia, tí sú väčšinou len sklamanie. On ma nikdy nesúdi, vždy odpovie a je tu nonstop. A reálni ľudia na to chýbajú,“ cituje zdieľania mladých Marek Madro, riaditeľ krízovej linky pomoci IPčko. Anonymizované výpovede mladých ľudí však odhaľujú aj ich vnútorný boj, pokiaľ ide o vnímanie sebahodnoty: „Cítim sa pri ňom ako idiot. On to vychrlí za pár sekúnd a ja tu sedím hodinu. Neviem, či má ešte zmysel sa snažiť.“

Marek Madro upozorňuje, že generické AI modely bez bezpečnostných obmedzení môžu mladým ľuďom v kríze poskytnúť nebezpečné alebo škodlivé rady, ktoré môžu viesť až k samovražedným myšlienkam. Na toto riziko pred časom upriamil pozornosť prípad 16-ročného chlapca z Kalifornie, ktorý si vymenil s GPT chatom tisícky konverzácií a pod jeho vedením sa si siahol na život.

Nebezpečná kyberšikana

Rizikom je tiež nekontrolované využívanie generatívnej AI, ktoré v kombinácii s anonymným prostredím vytvára takzvaný disinhibičný efekt, keď sa ľudia v online prostredí správajú odvážnejšie, otvorenejšie alebo agresívnejšie, než by sa správali pri osobnej komunikácii. 

image

Miroslava Šáchová – vedúca vzdelávacej komisie ASAI

„Na Slovensku má približne 30 % dievčat vo veku okolo 15 rokov skúsenosť s kyberšikanou,” uvádza Miroslava Šáchová, členka správnej rady ASAI, a pokračuje: „Vytvoriť s pomocou AI falošné video, pornografické obrázky či iný škodlivý obsah, ktorý môže dievčaťu poškodiť povesť, je záležitosť pár sekúnd. Nepravdivé informácie sa pritom na sociálnych sieťach šíria o 70 % rýchlejšie a je až šesťkrát ťažšie ich vyvrátiť – potvrdzuje to prieskum z MIT.”

Generačná priepasť a celospoločenské dopady

Prieskum MML zároveň poukazuje na prehlbujúcu sa generačnú priepasť vo využívaní AI – tínedžeri a mladí ľudia využívajú AI denne až desaťnásobne viac ako generácia ich rodičov a zároveň sa zvyšujú aj ich zručnosti vo využívaní pokročilejších AI nástrojov. Rodičia vo väčšine prípadov nemajú vôbec prehľad ani dosah na to, čo ich deti v online prostredí robia, čo tam zažívajú a ako ich to ovplyvňuje. Odborníci varujú, že sa tým narúša prenos vedomostí v kľúčových inštitúciách a reálne hrozí rozpojenie komunikačného mosta rodič – dieťa. Len necelé 1 % žien nad 45 rokov denne využíva AI, čo znamená, že ako matky a učiteľky strácajú schopnosť viesť a usmerňovať mladú generáciu.

image

Eva Marková – o.z. Jeden rodič

Eva Marková z občianského združenia Jeden rodič si však myslí, že túto situáciu je možné otočiť. Rodičia, ktorí potrebujú využívať AI na praktické účely, ale nemajú s tým dostatočné skúsenosti, si jednoducho môžu nechať poradiť: „Pozitívne je, že deti sú často v digitálnych zručnostiach zdatnejšie než dospelí, a tak môžu svojim rodičom v mnohých technických oblastiach pomáhať – čím sa zároveň posilňuje ich vzájomný vzťah,” tvrdí.

V každom prípade, odborníci združení v ASAI sa zhodujú na tom, že podporu digitálnej gramotnosti starších generácií bude nutné podchytiť aj systémovo.

ASAI ponúka riešenia

Asociácia AI vníma ako svoju povinnosť upozorňovať na riziká spojené s rýchlymi zmenami návykov pri využívaní umelej inteligencie, ktoré môžu zásadne ovplyvniť rodinný život, vzdelávanie, trh práce aj kvalitu verejnej diskusie. Ako odpoveď predstavuje iniciatívy na ochranu detí a posilnenie digitálnych zručností rodičov. Kľúčovou úlohou je aj zavedenie jasných pravidiel v domácnostiach.

Safe Kids AI – pomocník pre deti aj rodičov

Model Safe Kids AI, navrhnutý špeciálne pre deti a mládež, funguje na troch princípoch: pomáhať, učiť a chrániť. Od bežných modelov sa odlišuje tým, že rodičia môžu prispôsobiť odpovede veku dieťaťa. Odpovede majú mentorský charakter, podporujú učenie a zapamätanie, a ak komunikácia naznačí šikanu, depresiu či sebapoškodzovanie, model okamžite dieťaťu odporučí kontaktovať rodiča alebo tiesňovú linku IPčko.

image

Daniel Farkaš – Fullvio

„Umelá inteligencia môže byť pre deti skvelým pomocníkom bez toho, aby rodič musel mať obavy, kam až interakcia zájde. Safe Kids AI sme vytvorili tak, aby v kritickej situácii dieťa nenechal topiť sa v probléme, ale nasmeroval ho na reálnu pomoc,“ vysvetľuje Daniel Farkaš zo spoločnosti Fullvio.

Účinnosť riešení potvrdzujú aj štatistiky IPčka, ktoré od začiatku roka eviduje 83 tisíc kontaktov, z toho 6 216 s myšlienkami na ukončenie života a 1 078 pokusov.

Etický kódex rodiča

image

Natália Pokojná – CEO Asociácie AI (ASAI)

„Často vôbec netušíme, ako sa naše deti pohybujú v digitálnom priestore, a preto sa medzigeneračná priepasť stále prehlbuje. Je nevyhnutné postaviť sa k tomu zodpovedne – aj preto pripravujeme etický kódex rodiča, ktorý ponúkne konkrétne odporúčania, ako sa v tejto dobe správať,“ hovorí Natália Pokojná, CEO ASAI.

Kódex, ktorý má vyjsť začiatkom budúceho roka, poskytne rodičom zrozumiteľné pravidlá na komunikáciu s deťmi o umelej inteligencii a bezpečnom pohybe v online prostredí.

Podpora digitálnej gramotnosti

ASAI zároveň realizuje aj ďalšie vzdelávacie aktivity – napríklad školenia pre ženy 45+ v rámci programu „Baby nebudú sedieť v kúte“, zamerané na zvyšovanie digitálnej gramotnosti. Plánuje tiež priebežne zverejňovať a interpretovať výsledky prieskumu MML. „Našou úlohou nie je diktovať riešenia, ale včas upozorniť na zistenia dát, poukázať na dôsledky a usmerniť rodičov, školy aj firmy k rozumným krokom,“ uzatvára Šáchová.

image

Nadmerné a nekontrolované používanie AI prináša aj riziká.


KĽÚČOVÉ ZISTENIA PRIESKUMU MML

Ambasádor MML Norbert Lojko zo spoločnosti Datanorix porovnal kľúčové štatistické údaje za prvý a druhý kvartál roku 2025, ktoré podrobne ilustrujú dynamiku vývoja využívania AI.

Explózia AI zábavy u mladých

  • Trend: Využívanie AI na zábavu zaznamenalo masívny medzikvartálny nárast. U mladých mužov stúplo o 52 % a u mladých žien dokonca o 61 %.
  • Kritický dopad: Generácia vo veku 14 – 24 rokov si vytvára závislosť od AI na zábavu v kritickom formačnom období, čo prináša riziko straty kreativity, sociálnych zručností a mechanizmov overovania reality.

AI nahrádza zdroje informácií u mladých

  • Trend: Mladí sa stávajú „AI generáciou“. Takmer 55 % z nich využíva umelú inteligenciu na získavanie informácií, v porovnaní s približne 19 % rodičov, ktorí na tento účel stále používajú skôr Google.
  • Kritický dopad: Mladá generácia stráca schopnosť kritického myslenia a overovania zdrojov. AI sa stáva „filtrom reality“ pre budúcich rodičov, voličov a pracovníkov.

Denné používanie AI

  • Trend: Mladé ženy vo veku 14 – 24 rokov začínajú používať AI denne výrazne viac ako mladí muži. Za uplynulý štvrťrok bol u mladých žien zaznamenaný nárast využívania AI o 277 %, u mladých mužov o 66 %.
  • Kritický dopad: Mladé ženy dobiehajú celospoločenský vývoj v používaní technológií, no hrozí nadmerná závislosť od AI v kritickom rozhodovaní.

Generačná priepasť

  • Trend: Z hľadiska denného využívania AI je medzi mladou (14 – 24 rokov) a staršou generáciou (45+) až 10-násobný rozdiel, vo vyhľadávaní informácií 3-násobný. Na zábavu mladí využívajú AI 7-krát viac.
  • Kritický dopad: Rodičia zaostávajú v AI gramotnosti za svojimi deťmi a strácajú schopnosť viesť mladú generáciu. Narúša sa prenos vedomostí v kľúčových inštitúciách.
01 - Modified: 2025-09-21 13:47:36 - Feat.: 0 - Title: STRATÉGIE FÓRUM 2025: AI v marketingu. Aj vy dobiehate vlak, ktorý už je dávno v inej stanici? 02 - Modified: 2025-09-10 15:14:00 - Feat.: 0 - Title: V AI vidíme skôr pomocníka než hrozbu 03 - Modified: 2025-08-22 07:00:00 - Feat.: 0 - Title: AI nástroje zvyšujú presnosť marketingovej analýzy a odhaľujú skryté trendy 04 - Modified: 2025-08-20 10:34:49 - Feat.: 0 - Title: AI nástroje v Social media marketingu sú už nevyhnutnosťou. Ktoré sú tie najlepšie? 05 - Modified: 2025-07-25 09:08:41 - Feat.: 0 - Title: AI zvyšuje efektivitu, nenahradí však empatiu ani originálnu kreativitu (Anketa) 06 - Modified: 2025-07-28 06:21:32 - Feat.: 0 - Title: AI preniká aj do PR. Odborníci kladú dôraz na transparentnosť, etiku a efektívnosť 07 - Modified: 2025-07-23 06:45:00 - Feat.: 0 - Title: AI prináša do PR menej rutiny, viac času pre kreativitu a tvorbu stratégií 08 - Modified: 2025-05-28 11:57:08 - Feat.: 0 - Title: Ako vidia AI, podcasty a reklamu ľudia z fachu a ako bežní spotrebitelia?
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. november 2025 07:55