Americká spoločnosť Facebook po tlaku verejnosti a niektorých európskych vlád zmení spôsob, akým odvádza dane. Viac príjmov z reklamy začne zdaňovať v krajinách, kde ich zarobila, oznámil finančný riaditeľ Dave Wehner. Podľa neho to zvýši transparentnosť.
Experti ale upozorňujú, že to nutne neznamená, že Facebook začne skutočne platiť viac na daniach. Firma doposiaľ priznávala príjmy prostredníctvom svojej medzinárodnej centrály v Írsku.
Zmena sa má uskutočniť do polovice roku 2019 a týkať sa bude zhruba 30 krajín, kde má firma kancelárie. V Európe to bude napríklad Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Poľsko alebo Švédsko.
V praxi to však nebude automaticky znamenať, že sa tento krok prejaví väčším výberom daní v jednotlivých krajinách. Proti výnosom sa totiž účtujú výdavky, ako sú napríklad investície alebo prevádzkové náklady. Okrem toho pôjde len o výnosy z podnikania, ktoré majú na starosti miestne tímy, obsluhujúce najčastejšie veľkých klientov. Príjmy z reklamy samoobslužnej platformy Facebooku, ktorú využívajú milióny malých a stredných firiem, pôjdu naďalej cez Dublin, uviedla agentúra DPA.
Facebook už zdaňuje príjmy z reklamy získané vo Veľkej Británii a v Austrálii priamo v týchto krajinách. Na britských ostrovoch Facebook vlani zaplatil 5,1 milióna libier (5,8 milióna eur) z príjmu 842 miliónov libier (958 miliónov eur). Rok predtým to bolo 4,2 milióna libier (4,8 milióna eur), uviedol spravodajský server BBC.