V úvodnej časti mediálnej a marketingovej konferencii LOTE 2018, ktorá sa konala 19. apríla v Crowne Plaza, sa na pódiu stretli aj riaditelia významných slovenských médií. Hovorili aj o tom, aký bol pre médiá uplynulý rok a čo ich čaká v tomto roku.
V diskusnom paneli sa stretli Ivan Antala, generálny riaditeľ Rádio Expres, Martin Mác, generálny riaditeľ Zoznam.sk, Vladimír Mužík, výkonný riaditeľ Mafra Slovakia, Miroslav Pagáč, digital director Zenith, Matthias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza a Michal Teplica, generálny riaditeľ News and Media Holding.
Matthias Settele vyjadril spokojnosť s úvodom tohto roka a s dosiahnutými výkonmi nových seriálov a vyzdvihol najmä úspech denného seriálu Oteckovia.
Podľa Martina Máca printy nie sú mŕtve, aj keď sa preklápa pozornosť publika k onlinu a obsah sa presúva z desktopov na mobily. “Na mobiloch sa publikum správa inak ako na desktope, nemá tam taký komfort. Preto im treba prispôsobiť aj tento obsah,” pripomenul.
Aj Michal Teplica vidí v printe veľký potenciál, napriek tomu, že sa hovorí o poklese. “Vyrábame obsah pre print aj pre web. Naše brandy sú veľmi silné aj v online aj v printe,” povedal. Dodal, že diskutujú aj o tom, ako bude vydavetľstvo monetizovať obsah v online. Miroslav Pagáč uviedol, že minulý rok prvýkrát zobrazenia na mobilných zariadeniach predbehli obrazenia na desktopoch.
Šéfovia médií diskutovali aj o situácii, ktorá sa teraz deje okolo sociálnej siete Facebook. Podľa Martina Mác je Facebook väčšie zlo ako Google, lebo nemá svoju platformu. “Pri Google peniaze zostávajú na Slovensku, Google si zoberie svoju províziu, zvyšok zostane na našich platformách,” zhodnotil. Upozornil na to, že Facebooku sa netýka vôbec naša legislatíva.
Rovnaký názor zdieľa aj Vladimír Mužík: “Facebook je esenciálne zlo. Hoci na ňom musíme byť.” Pripomenul tiež, že “minulý rok odvysielal Facebook smrť v priamom prenose, čo by si žiadne médium na Slovensku nemohlo dovoliť”. Napriek tomu si uvedomuje, že sociálna platforma “sa inzerentom veľmi páči”. Upozornil však aj na to, že deklarované údaje Google a Facebooku nie sú overované tretími stranami tak, ako je to bežné v prípadne štandardných médií.
Ivan Antala by ocenil, keby pravidlá platili rovnako pre všetkých. K preskupovaniu vlastníctva médií podotkol, že trh smeruje ku konsolidácii a neprekáža mu vznik nových rádií, prípadne ich predaj. Rovnako sa snažia neprísť o ďalšie peniaze. “Niekedy sa ale pri honbe za alternatívnymi peniazmi zabúda na primárny zdroj,” upozornil Antala.
Od tohto roka neočakávajú riaditelia médií žiadne mimoriadne prekvapenia. Vladimír Mužík si myslí, že “žiadne nové veľké peniaze sa na trhu neobjavia”. Podľa Miroslava Pagáča je trh veľmi živý a najmä naplnený. “Preskupovať sa budú prostriedky tak, že klienti sa budú snažiť badžety optimálne monetizovať,” hovorí a zhodnocuje situáciu na trhu: “Menší hráči uprednostňujú digital, pretože je najlacnejšou platformou, veľké korporácie uprednostňujú televíziu, ktorá má stále najefektívnejší zásah na masy."