Po roku znovu vydal Inštitút Reuters svetovo najkomplexnejšiu štúdiu o mediálnom dianí. Tohtoročnú kompletnú štúdiu si môžete pozrieť na stránke Digital News Report 2023.
Prieskum zrealizovali od januára do februára 2023. Do vzorky zapojili viac ako 93-tisíc ľudí zo 46 krajín sveta. Na Slovensku do štúdie zapojili 2093 respondentov.
Zoznam top značiek je pomerne stabilný. Veľmi nízka dôvera (27 percent) Slovákov a Sloveniek v správy vo všeobecnosti podľa štúdie Reuters odráža desaťročia trvajúce ataky podnikateľských a politických lídrov voči médiám.
Až 37 percent Slovákov a Sloveniek tvrdí, že sa aktívne vyhýbajú správam (37 percent). Ako dôvod uviedli vojnové problémy Ukrajiny, zdravie (vrátane COVID-19) a rasové alebo rodové problémy.
Najdôveryhodnejšie médiá
Televízne stanice, vrátane verejnoprávnej RTVS, sa tešia pomerne vysokej dôvere.
Zaujímavosťou je, že aj keď majú digitálne značky (webové portály) vysoký dosah, sú pre respondentov menej dôveryhodné (ako napríklad Topky). Výnimkou je len digitálna značka Aktuality. Tá vyniká vysokým dosahom a rovnako aj relatívne vysokou dôverou.
Dôvera boduje značku
Najväčšiu dôveryhodnosť medzi obyvateľmi na Slovensku obhájila spravodajská stanica ta3. Dôveruje jej 56 percent opýtaných. Nadpolovičnú dôveryhodnosť dosiahla ešte RTVS (54 percent). Tesne pod polovičnou dôveryhodnosťou (49 percent) skončilo Rádio Expres a o jedno percento menej dosiahol denník Hospodárske noviny (48 percent) a regionálna a lokálna tlač (48 percent). Hospodárske noviny tak po roku obhálili status najdôveryhodnejšieho denníka na Slovensku. (Hospodárske noviny vydáva Mafra Slovakia a.s., pod ktoré patria aj Stratégie)
Najdôveryhodnejšie denníky
V opačnom garde, teda médiá, ktorým respondenti dôverujú najmenej, skončil na prvých miestach bulvár. Prvé miesto patrí Novému času (44 percent), druhé Topkám (42 percent) a tretie miesto Plus jeden deň spolu s Plus 7 dní (38 percent).
Najnedôveryhodnejšie médiá