Kriminálka Kraj prešla od prvej série zmenou, môžete nám o nej povedať viac?
Je to jeden z tých seriálov, ktoré idú do kosti. Nielen prípadmi krutých vrážd a motívov, ale aj z hľadiska príbehov hlavných postáv, ktorých osudy sú niekedy spletitejšie ako samotné vyšetrovanie. Druhá séria stavia na tomto výbornom základe a posúva nás vpred trochu svižnejším tempom, má oveľa viac energie a viac humoru.
Prečo by si diváci mali pozrieť práve túto krimi?
Je to jeden z najfilmovejších seriálov u nás. Pôsobí skôr ako niečo, čo si pozriete na Netlixe alebo HBO. Podarilo sa nám spojiť veľmi kreatívnych a talentovaných ľudí z brandže a spolu sme sa pokúsili vykročiť z bežného prístupu tunajších seriálov. Nápaditou kamerou a svietením – veľa scén na jeden záber, bez zbytočných strihov. Zvukový zážitok je tiež dôležitý – rozprávame ním príbeh podmanivejšie ako klasickým použitím nadbytočných dialógov. To všetko sprevádza skvelá hudba. Z formálnej stránky je seriál skutočne na veľmi vysokej úrovni.
To by však stále nestačilo, ak by ste zaostávali obsahovo…
Našťastie nám scenáristi pripravili skutočne plnú a zaujímavú sériu desiatich dielov, ktoré sú rozmanité unikátnymi prípadmi aj vlastnými žánrami. Hneď pilotný diel krutosťou pripomína filmovú sériu Saw, druhý diel je skôr komédia z filmárskeho prostredia. Ďalšie epizódy prinesú nečakané žánre, napríklad rukojemnícku drámu či horor. To všetko prepája príbehová línia hlavných postáv, ktorá sa tiahne celou sériou.
Čo je na práci režiséra pre vás najväčšou výzvou a, naopak, čo vás najviac baví?
Odpoviem pravdivo – nerád točím masové scény s veľa komparzistami. Čo ma baví asi najviac, je režijne zasiahnuť do deja tak, aby sa posunul vpred a my sme mohli aj formálnymi prvkami – napríklad hudbou – pomôcť príbeh rozpovedať. Nechať hercov takpovediac „odtextovať“ scenár a zakričať stop, to podľa mňa nie je v pravom zmysle slova réžia. Preto som rád, že som dostal pri nakrúcaní trochu voľnejšiu ruku a mohol som rozprávať príbeh aj inak ako dialógmi.
Aké boli vaše najväčšie produkčné výzvy počas nakrúcania?
Na rovinu, takýto seriál sa u nás točí ťažko. No je to pochopiteľné, náš televízny trh nie je taký veľký a nakrúcanie stojí veľa peňazí. Takže kreatívny tím má dve možnosti – buď si odvedú svoju prácu tak, ako sa očakáva, alebo do toho, takpovediac, dajú dušu. Musím všetkých pochváliť, že aj počas tých najťažších nocí, často v mraze, cítili našu túžbu vytvoriť čo najlepšie dielo a dali do toho potrebnú energiu. Špeciálne poďakovanie by som venoval kreatívnej producentke Broni Balaškovej, bez ktorej by sme ten častý nápor a vypätie síl nezvládli. Jej podpora a neúnavné nasadenie stoja za celým výsledkom.
Použili ste počas nakrúcania nejaké technologické inovácie, netradičné postupy?
Pre mňa technologicky najzaujímavejšou bola postprodukcia, kde sme veľakrát použili AI na doplnenie príbehu. Občas sa stane, že si malú chybu v scenári všimneme až pri strihu. Väčšinou sa to rieši tak, že príde herec do štúdia a nahrá nový dialóg, ktorý dáva väčší zmysel. Teraz sme však nikoho nevolali a úpravu replík vygenerovala umelá inteligencia. Je to úžasná technológia, ktorá nám pomáha dotvoriť príbeh oveľa jednoduchšie.
Keď sme pri AI – ako vnímate súčasnú situáciu, trendy a budúci vývoj televíznej a filmovej tvorby na našom trhu?
Osobne si myslím, že o niekoľko rokov príde doba, keď bude obsahu, ktorý tvoríme my, konkurovať automaticky generovaný obsah. Otvoríte si svoju obľúbenú streamovaciu službu a poviete: „Chcem vidieť horor s Leonardom DiCapriom s tematikou genetických experimentov.“ Koliesko sa chvíľku potočí a začínate sledovať príbeh, ktorý sa generuje na pozadí. Dokonca budete môcť doň zasiahnuť. No tá doba tu ešte nie je. Začne sa to pozvoľna, generovaný obsah sa bude objavovať a žiť vedľa ľudských výtvorov.
Prídete ako kreatívci o prácu?
Nemyslím si to. Charakter našej práce sa zmení, ale nezanikne.