Čaute ?!
Fakt dííííík, či už ľuďom z ADC alebo KRASU, že som mohol tento rok porotcovať už ako člen kmeňovej poroty a ešte k tomu v CRAFTE. Vybrúsený craft totiž stále milujem a dokážem nad ním sám stráviť, ako hovorí Peťo: „s pilníčkom v ruke aj hodiny... HEH“. Veľmi si to vážim, pretože to reflektuje nielen dôveru v môj profesijný úsudok, ale že som dostal možnosť sa aj v porotcovaní veľkej súťaže dačo naučiť.
A tým je počúvať ostatných.
A hlavne nechať si vysvetliť aj druhý názor a to z rôzneho uhla pohľadu copyrajtera, ilustrátora, ...či režiséra. Je úžasné ako má každý z nás inú prizmu, z ktorej pristupuje k hodnoteniu práce alebo k jej remeselnému spracovaniu, a zároveň má tak príležitosť naučiť sa pozerať na mnohé veci inak. Mám pocit, že práve to je dôvod, prečo chcem porotcovať aj inokedy a inde. Pretože ma to posúva v premýšľaní nad projektmi, ktoré všetci v agentúrach riešime a dokola otáčame, aby im každý naozaj rozumel. Baví ma to a bavilo ma to aj tu!
Super bolo, že sme mali hodnotenie rozdelené na tri fázy. Najprv sme mali dostatok času na longlistové hodnotenie online z domu, čo bolo fakt skvelé, lebo sme si mohli práce v pokoji naštudovať, počekovať ako fungovali vonku a či tam je nejaký zádrhel. No a kvitujem, že už osobné hodnotenie „face to face“ s porotcami prebehlo v dvoch dňoch, jeden deň na shortlistovanie a o týždeň ďalší deň na udeľovanie klincov.
Tým, že to bolo takto rozdelené, sme nikdy nehodnotili dlho do noci, práce sa mi lepšie uležali v hlave a mal som od nich znovu odstup. Nebol som tak presýtený všetkými tými case movies, a tým pádom som si držal triezvy a, myslím si, že aj lepší úsudok pri hodnotení.
Chýbal mi názor fotografa aj dizajnéra
Čo mi však chýbalo, boli názory špecialistu, teda čistého fotografa, v kategórii Best of Photography. Myslím si, že keby v porote bol aj niekto taký, vedel by lepšie nájsť a priblížiť fotografický zámer, či iné technické úskalia prihlásených fotiek a vniesol by do diskusie odbornejší pohľad. To isté by som uvítal v podobe „čistokrvného“ dizajnéra, možno aj akademika, v kategórii Design, pretože by to mohlo opäť len obohatiť diskusiu o crafte.
Na môj vkus sa tiež trochu zlievali kategórie Best Art Direction a Best Film Craft. Najmä pri spotoch/filmoch sa len veľmi ťažko dá oddeliť samotná art direction od film craftu, a tak sa niekedy zbytočne duplikovali ocenenia tých istých prác. Možno by bolo riešením mať kategóriu Best Art Direction iba pre statické vizuály, pretože pri Best Film Crafte je art direction skrátka jeho neoddeliteľnou súčasťou.
Akokoľvek porotcovanie s ostatnými v tíme som si veľmi užil a aj keď niekto s niečím síce ako jediný nesúhlasil, vždy sme našli spoločnú reč. Ešte raz vďaka kolegom a kamošom za príležitosť byť súčasťou tejto poroty a byť zas o kúsok lepší v tom, čo ma stále baví.
Díky, Mio.
xxx
Ďakujeme mecenášom slovenskej reklamy a obzvlášť tým, ktorí podporili vernisáž výstavy Zlatý klinec 2025 v duchu myšlienky Reklama je umenie:
Shutterstock, Bittner print, Tatra banka, ŠKODA Auto Slovensko, Eallin Nomad, Orange Slovensko, TV JOJ, Ticketportal, Allfred.io, Slovnaft, VÚB bankaZlatý Bažant, Kofola, Pernod Ricard, Slovenské vinice, Hubert, HOPIN, Space-UP coworking, Hrncheck, Creative Pro, EFFE

