Vážim si príležitosť podeliť sa o postrehy z posledného Klinca. A vážim si aj váš čas, tak to dáme v rýchlej „porotcovskej kvinte“.
1. Je pre mňa vždy veľkou radosťou zúčastniť sa živého porotcovania kvalitnej kreatívnej súťaže. Porotcoval som české, slovenské aj československé poroty, mal som tú česť byť aj v medzinárodnej porote ADC Europe. Vždy je to zážitok, vždy je to škola. Tentoraz o to zaujímavejšia, že som mal v porote samých ľudí, s ktorými som nikdy nespolupracoval ani neporotcoval, a tak som s radosťou nasával ich postrehy a formuloval súhlasné alebo nesúhlasné reakcie.
2. Špecificky pre poroty Zlatého klinca je vždy veľmi dôležitý český porotca – aký vibe, aké nadšenie, skúsenosť, ale aj pracovitosť prinesie. Zažil som rôzne typy počas tých štyroch (alebo piatich?) porôt Klinca, ktoré som absolvoval. Jindřich Jinoch z pražského McCannu rozhodne patril k tým, ktorí boli naozaj prínosom. Odlišné pohľady, odlišná perspektíva, nezaťažené vnímanie.
3. Asi budem jeden z mála, ale nebol som nespochybniteľne nadšený z rozdelenia poroty na štyri časti. Aj keď tomu rozumiem – je to logické a nevyhnutné –, môj vlastný pohľad je ten, že som zrazu porotcoval omnoho menší výsek kreatívy a nápadov, ako som bol zvyknutý. Navyše, ak príde napríklad „slabší rok v digitále“ a ten tvorí 60 % práce mojej poroty, je to cítiť na pestrosti a zaujímavosti.
4. Nie som si istý, koľko a akých odborných špecialistov ešte potrebujeme. Chápem, prečo status doplnkových porotcov vznikol, ale podľa mňa stojí za debatu, či má pokračovať a v akej miere. Za mňa najväčší zmysel dáva prítomnosť špecialistov na promotion, eventy a PR, pretože to sú výseky marketingu, ktoré v agentúrach riešime menej, a je dobré počuť hlas niekoho, kto to má na stole od rána do večera. Špecialisti na digital a kampaň? Nedáva mi to veľmi zmysel. V dnešnej dobe to dobrá kmeňová porota plne obsiahne.
5. Ako každý projekt, aj Zlatý klinec sa dá neustále priebežne vylepšovať. Zladenejšie poroty, prísnejšie longlisty a napríklad after Klinec v podobe tour po Zlatách s porotcami sú veci, ktoré by ma do budúcna bavili. Ale stále si myslím, že táto oslava kreativity je v dobrej forme – a mňa naozaj tešila.
xxx
Ďakujeme mecenášom slovenskej reklamy a obzvlášť tým, ktorí podporili vernisáž výstavy Zlatý klinec 2025 v duchu myšlienky Reklama je umenie:
Shutterstock, Bittner print, Tatra banka, ŠKODA Auto Slovensko, Eallin Nomad, Orange Slovensko, TV JOJ, Ticketportal, Allfred.io, Slovnaft, VÚB banka
Zlatý Bažant, Kofola, Pernod Ricard, Slovenské vinice, Hubert, HOPIN, Space-UP coworking, Hrncheck, Creative Pro, EFFE

