Aj keď som Slovenka, reklamu som sa naučila robiť u susedov a tak som sa najskôr trochu bála, že budem so zvyškom poroty v konštantnom clashi. Z mojej skúsenosti sú marketéri v Čechách pragmatickejší, viac sa zameriavajú na rýchlosť, jasnosť a návratnosť investície, než craft a na mňa sa za tie roky možno už tiež niečo z toho nalepilo. No hneď pri prvom kole hodnotenia obavy opadli, so zvyškom poroty sme sa hneď na seba naladili a aj v momentoch, keď sme so sebou súhlasili, tak do toho nikto nevkladal svoje ego.
Z viacerých zdrojov som počula, že sa humor z reklamy rokmi vytráca. Preto ma veľmi milo potešilo, koľko vtipných prác sme mali prihlásených v našich Classic Jury kategóriách. Zo všetkých sa mi najviac vrylo do pamäti video Zvaľte to na nás od Telekomu, kde bol nielen spomínaný humor, ale navyše to bola veľmi funkčná produktová reklama, čo je kombinácia, ktorú ja osobne docením vždy viac ako veľkolepé výpravné spoty. Hlavne keď má klient dostatok sebavedomia, aby nechal trištvrte videa nakladať na svoj brand a potom úplne to až úplne na konci vysvetliť, obrátiť na benefit a pridať k tomu silný call to action.
V Česku, ktoré je tak trochu ovládané mediálkami, takéto scenáre už často neprejdú ani interným filtrom, lebo team presne vie, čo dostane po prezentácii za feedback. Musíme sa vmestiť do 15 sekúnd a produkt nech je hneď v prvých troch, inak sa message nedostane ku 100 % publika. Väčšie budgety znamenajú väčší tlak na výkon a návratnosť investície a tým pádom menšiu chuť riskovať.
Čo ma naopak najviac mrzelo, bolo, keď niektorá práca neskórovala dobre len preto, že bola prihlásená do nesprávnej kategórie alebo spoliehala na silu celej kampane. Chápem, že je lákavé prihlásiť prácu všade, kam sa čo len trochu hodí, keď cítite, že ste vytvorili niečo fakt dobré. Všetky prihlásené práce však treba vnímať samostatne.
Minútové hero video môže dostať zlato, no nemusí mať najkvalitnejší 15sekundový recut alebo key visual. Tiež sa musíte pozerať na špecifiká danej kategórie. V kategórii vizuál hľadáme ten najkrajší najfunkčnejší vizuál, v OOH sa zas pýtame, či to, že je to práve billboard alebo citylight, tomu vizuálu dodáva nejaký ďalší nečakaný rozmer. Pre prihlasovateľov nemusí byť ľahké sa v tom orientovať, obvykle však majú možnosť obrátiť sa na organizátorov súťaže a výber vhodnej kategórie skonzultovať.
xxx
Ďakujeme mecenášom slovenskej reklamy a obzvlášť tým, ktorí podporili vernisáž výstavy Zlatý klinec 2025 v duchu myšlienky Reklama je umenie:
Shutterstock, Bittner print, Tatra banka, ŠKODA Auto Slovensko, Eallin Nomad, Orange Slovensko, TV JOJ, Ticketportal, Allfred.io, Slovnaft, VÚB banka
Zlatý Bažant, Kofola, Pernod Ricard, Slovenské vinice, Hubert, HOPIN, Space-UP coworking, Hrncheck, Creative Pro, EFFE

