Top 3 práce, ktoré nám dal Golden Drum
Golden Drum je môj najobľúbenejší reklamný festival. Nie je obdarený fancy americkým pozlátkom ako NYF. Ani veľkosťou Cannes. Má ale svoju patinu a veľkú kreatívnu kvalitu, ktorá hravo prekričí štipku balkánskej nedokonalosti v case studies. Tu sú tri top práce, ktoré vďaka nemu tento rok brandža spoznala.
?♂️ WEDDING RICE
(Disclaimer: Túto vec som prvýkrát videl 2 dni po svadbe a môžem byť zaujatý:D) Reklama opäť raz prekročila svoj tieň a stala sa super užitočnou invenciou pre malých gréckych pestovateľov. Konečne sa im podarí speňažiť aj 30 % úrody, ktorá doteraz vychádzala navnivoč. Ryža:) a definícia dokonalej práce v kategórii Creative Business Excellence.
Klobúk dolu maďarskej agentúre, ale hlavne klientovi. Robusné, prepracované, odvážne a pritom tak jednoduché. Mechanika, ktorú má v šuflíčku určite veľa kreatívcov, ale doteraz sa ani sa len neodvážili doniesť ju na prezentáciu. Trochu mi to pripomenulo prácu neviemkoho pre neviemkoho, kde influencerke dávali na každú Instafotku alkohol. Nik si to počas celého roka nevšimol a nakoniec prišlo odhalenie v zmysle "všímajte si ľudí, ktorí môžu mať problémy s alkoholom". Viete, čo myslím? Zaujímalo by ma, čo sa odohralo na porote, že Unspotted spots nakoniec dali len striebro. Ja by som neváhal ísť vyššie.
Ak niečo v reklame naozaj nemám rád, je to drahá exekúcia bez nápadu. Vo svete, kde na skvelé idey často škrabeme budgety po stovkách eur sa mi zdá obrovské rúhanie, keď značka zaplatí za spot 500k a natočí totálne generickú myšlienku. O to viac cením takéto uj*banosti. Ktoré síce nemajú hlbokú storyline, ale sú totálne originálne, neprehliadnuteľné a on brand. Klipy Salvatore Ganacciho boli určite referenciou vo veľmi veľa agentúrnych prezentáciách. Konečne sa to niekomu podarilo naozaj spraviť.
Rozhovory s Filipmi nemôžu mať 12 videní
Keď som tu pred časom recenzoval prvý lexikón slovenskej reklamy - takú tú veľkú knihu s dreveným patternom - hneď som volal po pokračovaní. Niekto z prezídia ADC mi vtedy šepol do DM, že sa to už pečie.
No a teda že si to chlapci a dievčatá vypapali znamenite. Budúci rok by som tipol aj nejaký ten klinček za dizajn. Kým forma bude zbierať klince v budúcnosti, obsah ukrýva všetky minulé. Zlatá a GPX. Táto úvodná časť je pekná, poučná a po vzore predchádzajúceho vydania.
Oveľa vzrušujúcejšie pre mňa ale bolo, keď som sa dozvedel, že v Toto už bolo! je aj niečo ďalšie. Ak by som bol patetickým človekom, napísal by som, že ďalších 25 (ak dobre rátam) kníh. Komplexných, inšpiratívnych a závidenia hodných príbehov ľudí, ktorí tvorili dejiny slovenskej reklamy.
Skvelé je, že rozhovory s Filipmi sú po naskenovaní QR dostupné v rozšírenej podobe na YouTube. Hodiny a hodiny obsahu môže človek konzumovať kade-tade pri šoférovaní, upratovaní alebo v posilke. Ako ja. Menej skvelé je, že vyše mesiac od vydania knihy majú poväčšine nižšie desiatky videní. Pri jednom som bol dokonca piaty v poradí.
Jasné, Toto už bolo! nie je mainstreamová kniha, ktorú si kúpi môj spolužiak zo strednej na dovolenku do Bulharska. Ale aj tak. Verím, že fellow reklamných nadšencov je stále dosť a dúfam, že si k nim takýto obsah postupne nájde cestu. Lebo sa to oplatí.
Tak a to bol novembrový blog. A ak sa vám páči a chceli by ste ešte viac tipov na užitočný reklamný obsah, pokojne postalkujte na mojom LinkedIne. Ak dáte aj follow, budem sa tešiť.

