Bandy studio
StoryEditor

Nano a microinfluenceri sú dnes v kurze. Značky ešte nevyužili ich potenciál naplno

03.05.2018, 10:50
Hovorí Jana Malaga šéfka Content agency a zakladateľka súťaže Bloger roka.

Jana Malaga je vyhlasovateľkou súťaže Bloger roka, vedie Asociáciu blogerov je zároveň šéfkou agentúry Content agency. O natívnom obsahu bude hovoriť aj na druhom ročníku Festivalu natívnej reklamy. Ako dnes sama hodnotí "blogerstvo" na Slovensku? Má ešte tendenciu rásť?

Každý rok na Slovensku vznikajú nové, zaujímavé blogy, ktoré sa uchytia, na druhej strane aj mnohé zanikajú. Stále sú v tejto oblasti hluché miesta. Uvedomila som si to nedávno, keď náš poľský partner hľadal slovenského DIY blogera, ktorý by vytváral video obsah a bol by to muž. U nás taký neexistuje, v Poľsku ich je niekoľko. Blogovanie a influencer marketing je u nás na vzostupe a vrchol ešte len príde. Následne pokles bude mať podľa mňa pomalší a pozvoľný spád ako rast.

Vnímajú zadávatelia dnes blogerov ako relevantnú formu reklamy?

Prirovnala by som to k etablovaniu sociálnej siete Facebook na slovenskom trhu. Tiež ho v začiatkoch mnohé, najmä medzinárodné značky automaticky a bez váhania zakomponovali do svojich media mixov, iné značky prišli na chuť tejto sociálnej sieti až časom a sú aj také, ktoré Facebook objavili len nedávno. Na druhej strane, tak ako Facebook nie je 100 percentným vhodným a efektívnym kanálom pre niektoré značky či kampane, tak je to aj s blogermi. Mnohé brandy už dnes berú blogerov, respektíve influencerov, ako automatickú súčasť svojej 360 stupňovej marketingovej komunikácie, iné nad touto možnosťou zatiaľ váhajú.

Čo všetko ešte majú blogeri pred sebou k tomu, aby povedzme na 100 percent presvedčili zadávateľov?

Každá značka musí byť stotožnená so špecifikami, ktoré v sebe ukrýva spolupráca s influencermi. Na rovinu, nie je to tradičná forma reklamy. Je to natívna reklama, ktorú si každá značka musí osvojiť - stotožniť sa s formou, akou blogeri vedia, chcú a dokážu realizovať product placement. Inzerciu v časopise si vie brand naplánovať, navrhnúť, schváliť a odpublikovať. Pri blogeroch to takto nefunguje.

Ako presne to funguje pri blogeroch? Aké prvé choroby ste už vyliečili a čo sa musia ešte naučiť?

Blogeri sú odborníci na tvorbu obsahu, ku ktorému majú blízko a sú v tom dobrí, nie sú ale marketéri a experti na komunikáciu. Kedže zastupujeme na jednej strane blogerov a na druhej strane klientov vnášame do celého procesu istú harmóniu a zaroveň profesionalitu. Zazmluvňujeme pre značky klientov. V praxi to funguje tak ako pri objednávke inej formy reklamy, to znamená, že v tomto procese figuruje aj objednavka, aj zmluva, deadlines, autorizácia obsahu aj sankcie za omeškanie. V rámci Asociácie blogerov máme vytvorený etický kodex, ktorý naši členovia dodržiavajú a medzi iným je tam aj povinnosť označovať honorované či barterové spolupráce ako sponzovaný obsah.

Aké konkrétne máte ciele vy pred sebou tento rok?

Aktuálne je mojim cieľom doviesť do úspešného záveru súťaž Bloger roka 2018, ktorá aktuálne beží. Tiež launchnúť prvý knižný titul, ktorý vychádza v júni v réžii našej agentúry a pokračovať v osvetovej činnosti  pre influencerov, vzdelávať túto komunitu a utužovať vzťahy v slovenskej blogosfére. 

Influencer marketing bude jedna z tém na Festivale natívnej reklamy. Čo konkrétne prezradíte zúčastneným viac?

Keďže v rámci Content agency spolupracujeme na dennej báze s mnohými agentúrami a značkami, ktorým vytvárame na mieru koncept spolupráce s (nano, micro) influencermi, rada by som túto konferenciu obohatila o moje skúsenosti. Na jednej strane predstavím aké možnosti ponúka spolupráca so slovenskými mikro influencermi, na druhej strane budem hovoriť o najčastejších očakávaniach značiek od influnecerov a tiež ideálny model spolupráce medzi značkou a influencerom, ktorý dokáže priniesť úspech a spokojnosť na oboch stranách. Potenciál spolupráce s influencermi je, treba ho využiť. Čím skôr, nečakať do budúceho roka.

V čom vy osobne vidíte najväčší potenciál natívneho kontentu?

Tých pozitív je viac. Ale každý brand si to musí namodelovať a našiť na mieru svojim potrebám a možnostiam. Máme za sebou spolupráce pre nadnárodné firmy, ale aj startupy – pričom pre klientov s malým - aj väčším rozpočtom sa dá vymyslieť zaujímavý a efektívny natívny kontent. Nie je to ako televízna reklama či rádio spoty, ktoré si môžu dovoliť len niektorí. Natívny obsah sa dá vytvoriť aj pri menších nákladoch. Pri dobre nastavenej stratégií dokonca dosiahne zvýšený dopyt po produktoch, službách a zvýšenie povedomia o značke.

Ktorá forma natívneho obsahu je dnes najzaujímavejšia?

Ideálnym modelom je, ak sa natívna reklama dopĺňa s ATL a BTL a sú v súlade. Konkrétne mám na mysli, obsah od blogerov vytvorený na ich blogoch, Instagramstories či posty od influencerov. V neposlednom rade je dôležité, aby klienti nezabúdali aj na tvorbu natívneho obsahu na vlastných médiách ako sú napríklad firemné blogy, obsah na sociálnych médiách či v newslettroch. 

Ktorá forma naopak je stále nedocenená a má veľkú perspektívu?

Čoraz častejšie sa začínajú skloňovať slová ako nano a micro infleuncer. Tí vytvárajú autentický obsah a sú odborníkmi vo svojej oblasti. Ich fanúšikovia im veria, sú im „oddaní“ a takto cielený obsah cez viac vhodne vybraných influencerov dokáže priniesť väčší engagement ako spolupráca s jedným veľkým influencerom.

Vieme podľa vás na Slovensku robiť kvalitný natívny obsah - ak nie, kde robíme najväčšie chyby?

Mnohé značky nevyužívajú naplno všetky kanály a veľakrát sú upriamení a zameriavajú sa len na vybraný druh obsahu. Napríklad investujú kopec peňazí i energie do vytvorenia videa a počas tohto procesu je pri dodatočných malých nákladoch možné vytvoriť ďalší obsah a spracovať ho do rôznych podôb a foriem. Tak môže okrem plánovaného videa vzniknúť, podcast, unikátny foto obsah, kratšie videá a tízingové videá, natívny obsah na sociálne médiá a vlastné média značky, rozhovory či citácie...

Ktorá značka je pre vás inšpiráciou pri tvorbe natívneho obsahu?

Na Slovensku je dnes už mnoho značiek, ktoré to robia viac než dobre, dala by som za príklad O2, Lidl, Slovenskú sporiteľňu či automobil MINI.

 Kto je Jana Malaga?

Jana Malaga je Managing directorom Content agency. Je zároveň zakladateľkou súťaže Bloger roka a taktiež projektu Asociácia blogerov, ktorý dnes vzdeláva a spája viac ako 160 slovenských blogerov. Jej  agentúra sa zameriava na nastavenie obsahovej stratégie, tvorbu obsahu a na spoluprácu so slovenskými a českými influencermi. Zároveň sama bloguje a v týchto dňoch launchuje svoju prvú knihu „mama, mňam“, ktorá na Slovensko prináša iný pohľad a model ako vydávať kuchársku knihu. O svojich skúsenostiach s natívnym obsahom bude hovoriť aj na Festivale natívnej reklamy.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
28. apríl 2024 17:59