Celková hodnota značiek rebríčka BrandZTop 100 vzrástla o rekordných 21%. V absolútnej hodnote o takmer 750 miliárd dolárov na nové maximum, 4,4 biliónov.
„Hltanie“ seriálov na platforme Netflix, zdieľanie príbehov na Facebooku a sťahovanie obsahu na Alibaba Ali Picture sú dôvody, prečo si značky pripisujú rekordný rast svojej hodnoty v poslednom ročníku 2018 BrandZ Top 100 najhodnotnejších značiek sveta. Ten dnes zverejnili spoločnosti WPP a Kantar Millward Brown. Viac zo štúdie a kompletný rebríček si môžete pozrieť tu.
Rebríček BrandZ: Top 10 najhodnotnejších značiek sveta 2018
Poradie 2018 |
Značka |
Kategória |
Hodnota značky 2018 ($M) |
Zmena v hodnote značky |
Poradie 2017 |
1. |
|
Technológie |
302,063 |
+23% |
1 |
2. |
Apple |
Technológie |
300,595 |
+28% |
2 |
3. |
Amazon |
Obchod |
207,594 |
+49% |
4 |
4. |
Microsoft |
Technológie |
200,987 |
+40% |
3 |
5. |
Tencent |
Technológie |
178,990 |
+65% |
8 |
6. |
|
Technológie |
162,106 |
+25% |
5 |
7. |
Visa |
Platby |
145,611 |
+31% |
7 |
8. |
McDonald’s |
Fast Food |
126,044 |
+29% |
10 |
9. |
Alibaba |
Obchod |
113,401 |
+92% |
14 |
10. |
AT&T |
Telecom |
106,698 |
-7% |
6 |
Osem z desiatich značiek v Top 10 sú značky technologické alebo s technológiami spojené. Táto kategória aj naďalej kraľuje rebríčku so značkami Google a Apple na prvej a druhej pozícii s rastom o 23% na 302.1 miliardy dolárov a o 28% na 300.6 miliardy dolárov v tomto poradí. Amazon sa posunul na 3. priečku pred Microsoft, vzrástol o 49% na 207.6 miliard dolárov, zatiaľčo Tencent dosiahol 5. priečku pred Facebookom s rastom hodnoty značky o 65% na 179 miliárd dolárov, čo je posun o tri priečky hore od minuloročného hodnotenia.
„V tomto roku som videl vôbec najväčší rast hodnoty značiek, spôsobený rastom vo všetkých kategóriách. Je to aj odrazom dlhodobých stratégií budovania značky,“ povedal David Roth z WPP. Podľa jeho slov, spoločnosti, ktoré investujú do sofistikovaného dátového marketingu a opierajú svoje značky o silu kreativity a nápadov, zvíťazia v dnešnom svete inovácií, nekľudu a zmien.
Napriek ekonomickej a politickej neistote v mnohých oblastiach sveta ukazuje tohtoročný rebríček najväčší nárast hodnoty vo svojej histórii – takmer 750 miliárd dolárov (+21%). To znamená celkovú hodnotu všetkých značiek rebríčka BrandZ Global Top 100 vo výške 4.4 biliónov dolárov, čo je rast o 204% za 12 rokov existencie rebríčka. Je to tiež prvý rok v celej histórii, kedy zaznamenali rast všetky kategórie BrandZ Top 100.
Bol to tiež prvý rok, kedy rástli neamerické značky rýchlejšie ako tie americké. Do rebríčka sa dostalo 14 čínskych značiek v porovnaní s jedinou (China Mobile) v roku 2006. Celková hodnota čínskych Top 10 vzrástla medziročne o 47%, čo je viac ako dvojnásobok oproti americkým značkám (+23%). Aj ďalšie oblasti sveta ako India alebo Indonézia zažívajú veľký regionálny rast. Rebríček BrandZ Top 100 obsahuje 7 ázijských značiek (okrem Číny), ktoré rástli o 14% a dosiahli tak celkovú hodnotu 146 miliárd dolárov. Regionálna banka BCA (č. 99) sa stala prvou indonézskou značkou v rebríčku. Ďalší nováčik Maruti Suzuki sa prvýkrát umiestnil v Top 10 v kategórii automobilových značiek.
Priekopnické čínske značky dominujú rebríčku najrýchlejšie rastúcich značiek, keď JD.com (č.59) vedie tento rebríček s 94%-ným rastom hodnoty značky, a to vstupom do nových kategórií ako sú financie. Druhá najrýchlejšie rastúca značka je Alibaba (č. 9 absolútne) vstupujúca do Top 10 prvýkrát s 92%-ným rastom, vďaka rozšíreniu globálnej expanzie a úspechu so Singles Day. Tretia najrýchlejšie rastúca značka je Moutai (č.34) rástla o 89%.
Rastúce využívanie technológií pracujúcich s dátami a inteligenciou – napr. umelá inteligencia (AI) a rozšírená realita (AR) – spolu s kreatívnym marketingovým prístupom umožňuje viacerým značkám hlbšie porozumieť svojim spotrebiteľom a poskytnúť im personalizovaný obsah a výnimočný zážitok zo značky. „Značky, ktoré víťazia v ére marketingu založeného na inteligencii sú podniky ako Amazon a Tencent, pre ktoré je zákazník vždy v centre všetkého. Využívajú technológie, aby porozumeli zákazníkom a ich potrebám a zistenia potom využívajú na tvorbu ekosystému služieb, ktorý saturuje mnohonásobné potreby,“ komentuje Doreen Wang, globálna šéfka pre BrandZ v Kantar Millward Brown.
O rebríčku BrandZ™ Top 100 najhodnotnejších značiek sveta: 13. ročník štúdie, ktorá ako jediná hodnotí značky tak, že kombinuje rozhovory s viac ako troma miliónmi spotrebiteľov na celom svete s dôslednou analýzou finančných a obchodných výsledkov danej spoločnosti (za pomoci dát spoločností Bloomberg a Kantar Worldpanel). BrandZ je jedinou štúdiou, ktorá berie do úvahy aj to, čo si ľudia o značke, ktorú kupujú vlastne myslia.