Predstavujeme odľahčený formát otázok pre talentovaných ľudí z brandže. Rozhodli sme sa osloviť Soňu Podstupkovú, Copywriter Seniorku z agentúry Effectivity POWERED BY PUBLICIS.
Soňa vyštudovala reklamu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského a Univerzite Tomáše Bati v Zlíne. Po škole nastúpila do MUW Saatchi & Saatchi, kde ako copywriter pôsobila 3 roky. Popritom pracovala v Art Directors Clube. Od roku 2015 ju nájdete za stolom s fialovým jednorožcom v reklamnej agentúre Effectivity POWERED BY PUBLICIS. Pracovala napríklad na značkách Telekom, Tchibo, Liga proti rakovine, ISOVER, Eurovea, Eduscho a St. Nicolaus.
Na čom aktuálne pracujete?
Máme rozbehnutých viacero zaujímavých projektov v retaili.
Pre akého klienta na domácom trhu by ste raz chceli robiť ? A prečo?
Potešilo by ma zadanie od nejakej čisto ženskej značky, napríklad kozmetiky. Dobrý pocit by som mala aj z práce pre spoločensky zodpovedné firmy, ktorých ochotu meniť veci vidieť nielen na papieri. A ako dezert si poprosím akúkoľvek značku cukríkov alebo zmrzliny. Samozrejme aj so vzorkami, ktoré budeme v rámci vymýšľania usilovne testovať...
Na kreatíve akej svetovej značky by ste sa chceli podieľať, keby dostanete možnosť ľubovoľne si vybrať?
Som očarená komunikáciou IKEA. Celá značka má okolo seba auru horúceho hrnčeka s kakaom. Sú takí ozajstne ľudskí, je tam vždy veľa srdca, ale aj vtipu. Páči sa mi nadhľad, s akým reagujú na aktuálne témy. Nikdy však nezabúdajú na svojho zákazníka, čo sa iným ťažko imidžovým značkám občas stane.
Hovoria vám ľudia, že ich na vás niečo prekvapuje?
Asi veľa ľudí prekvapí zásoba mojich "fun facts". Subreddit Today I Learned ma zabaví na celé hodiny. Fascinujú ma príbehy, ktoré sa skrývajú za bežnými vecami. Vedeli ste napríklad, že cukríky M&M vznikli v období II. svetovej vojny? Potrebovali zabezpečiť, aby sa čokoláda vojakom netopila v rukách. Tak ju obalili v cukre. Alebo značka Listerine si v rámci svojej kampane vymyslela "halitózu", teda ochorenie, pri ktorom vám páchne z úst, aby ku kúpe ústnej vody motivovala viac ľudí. A ak máte odvahu, vygooglite si, prečo vznikli prvé kukuričné lupienky.
Keby ste sa mohli stať odborníkom na niečo cez noc, čo by to bolo?
Na jazyky. Tie otvárajú všetky dvere.
Ak by ste mali vybrať tri prídavné mená, aby ste sa opísali, ktoré by to boli?
Ukecaná, opatrná, uchechtaná. A nerozhodná, tie tri slová som prepisovala asi päťkrát!
Čo najlepšie sa vám podarilo v roku 2018?
Minulý rok sa nám v Effectivity veľmi zadarilo s kampaňou pre Ekotopfilm, ktorá získala viacero ocenení po celom svete. Ekotopfilm je moja srdcovka, téma ochrany životného prostredia je mi veľmi blízka a som veľmi rada, že môžeme pracovať pre tohto klienta. Človeka môže pri práci v reklame občas prepadnúť pocit márnosti. Všetko, čo robíme, bude o pár mesiacov preč. Je príjemné svojou prácou pomôcť nejakému vyššiemu dobru.
Na čo ste pyšná?
Neviem, či na to môžem byť pyšná, lebo to nie je čisto moja zásluha, ale som hrdá na príjemnú atmosféru v našej agentúre. Dokonca aj stážisti, ktorí sa u nás už tradične po pár týždňoch cez leto striedajú, hodnotia našu agentúru veľmi pozitívne a hovoria, že sa nielen veľa naučili, ale sa u nás aj dobre cítili. Teší ma, že môžeme byť pre novú krv takýmto prvým kontaktom s reklamou.
Akú radu dáte vášmu ja, ako nováčikovi v brandži?
Asi by som si odkázala: "Kvalita prichádza z kvantity, treba to jednoducho vysedieť. Občas je v poriadku pozerať do steny a mať v hlave totálne prázdno... Neber to celé tak vážne, nezachraňujeme tu životy. Ale hlavne: pi viac vody!"
Keby ste mohli vytvoriť dokonalý svet reklamnej agentúry, čo by v ňom bolo inak v porovnaní so skutočnosťou?
Nastavenie tendrov. Niektorí klienti si do nich zoberú absurdný počet agentúr. Každý tender je množstvo investovaného času, nervov aj peňazí. Robiť výberové konania povedzme so siedmimi agentúrami je voči agentúram nefér. A popravde, vyberať si zo 14 konceptov musí byť peklo aj pre klientov. Správajme sa k sebe s rešpektom.