Spoločnosť IKEA začne od zákazníkov vykupovať nábytok svojej značky, ktorý sa im opozerá alebo znepáči. Za vykúpené kusy podľa miery opotrebovania poskytne voucher a potom zase predá.
Výkup nábytku a jeho nové využitie je súčasťou plánu firmy, ktorá chce byť do roku 2030 klimaticky neutrálna a využívať pritom obehovú ekonomiku, uviedol najväčší maloobchodný predajca nábytku na svete.
Kampaň, ktorou značka propaguje novinku, dostala názov #BuybackFriday. Súčasťou komunikácie je aj reklamný spot, ktorý ukazuje putovanie skrinky s poličkami. Na konci spotu značka apeluje na ľudí, a hovorí, že "nábytok si zaslúži viac životov" a tým, že váš starý prinesiete do predajne počas Black Friday, im ho dáte.
Za nábytok bez poškodenia dostanú zákazníci späť polovicu pôvodnej ceny, za produkt s menšími škrabancami 40 percent a za opotrebované kusy 30 percent. Komplikáciou môže byť, že nábytok musí do obchodu dodať zložený. IKEA uviedla, že vouchery nebudú časovo obmedzené, a ľudia si tak nábytok budú môcť kúpiť vtedy, keď ho naozaj budú potrebovať.
Ešte tento rok IKEA otvorí prvú sekciu s použitým nábytkom, a to vo svojom obchodnom dome na západe Štokholmu. Do roku 2021 chce mať spoločnosť podobné úseky, kde bude možné predať starý nábytok a kúpiť opravený či upravený, vo všetkých svojich obchodoch. Kusy nábytku, ktoré sa nepredajú, IKEA recykluje, alebo ich daruje charite.